This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Jimmi

Har nogle af jer erfaring med at lære spansk i udlandet? Jeg har tidligere gået til spansk i et par måneder på en spanskskole i København, men efter et par “semestre” skulle man efterhånden huske hele sin danske grammatik for at få noget ud af det. Og det kunne jeg ikke huske fra folkeskolen (jeg er 28 år gammel).

Så nu overvejer jeg at tage et sted hen i 3 ugers tid; Quetzaltenango i Guatemala, Antigua i Guatemala, Spanien eller et helt fjerde sted?

Jeg skal i hvert fald starte på et nybegynder-niveau, og helst med en privatlærer. I Quetzaltenango kan man bo hos en værtsfamilie med tre måltider om dagen, samt privatlærer fem timer om dagen (25 timer om ugen) til 180 US$.

Kan man få noget ud af det i tre uger, selvom det er intensivt?

Anonym Sivesgaard

Hej!

Jeg mener helt klart at man kan lære noget af at tage afsted. Især hvis man er indstillet på det og afholder sig fra at tage den nemme løsning og slå over i engelsk, hver gang det bliver svært. Tager selv til Guatemala i juli og august, dog hovedsageligt for at rejse rundt, da jeg allerede taler en del spansk, men jeg har hørt utroligt mange gode erfaringer med sprogskolerne der. Også fra folk der er taget afsted uden at kunne ret mange ord spansk.
    Pas på fælden med at tage til Antigua. Der er for mange turister og derfor falder man alt for let for fristelsen til at slå over i engelsk. Xela (Quetzaltenango) skulle være lidt bedre men hvis man virkeligt vil fordybe sig, kan det anbefales at vælge en skole med en afdeling i en mindre by. Min veninde har anbefalet en skole ved navn APPE som har hovedsæde i Antigua, men derudover har en skole i en lille by kaldet San Juan del Obispo, der ligger lige uden for Antigua. Derfra kan man stadigt få alle oplevelserne i Antigua.

Venlig hilsen Maren

Anonym Sivesgaard

Hej!

Jeg mener helt klart at man kan lære noget af at tage afsted. Især hvis man er indstillet på det og afholder sig fra at tage den nemme løsning og slå over i engelsk, hver gang det bliver svært. Tager selv til Guatemala i juli og august, dog hovedsageligt for at rejse rundt, da jeg allerede taler en del spansk, men jeg har hørt utroligt mange gode erfaringer med sprogskolerne der. Også fra folk der er taget afsted uden at kunne ret mange ord spansk.
    Pas på fælden med at tage til Antigua. Der er for mange turister og derfor falder man alt for let for fristelsen til at slå over i engelsk. Xela (Quetzaltenango) skulle være lidt bedre men hvis man virkeligt vil fordybe sig, kan det anbefales at vælge en skole med en afdeling i en mindre by. Min veninde har anbefalet en skole ved navn APPE som har hovedsæde i Antigua, men derudover har en skole i en lille by kaldet San Juan del Obispo, der ligger lige uden for Antigua. Derfra kan man stadigt få alle oplevelserne i Antigua.

Venlig hilsen Maren

Anonym Anonym

Ang. andre steder at lære spansk, så er dette muligt i stort set alle Latinamerikanske land, men prisen varierer meget. Populære lande er Ecuador, Costa Rica og Mexico, men Guatemala er klart det billigste, ikke mindst i forhold til Spanien, men dertil skal man lige huske flybilletten. Hvis du kun har 3 uger, kan det måske bedst betale sig at tage til Spanien. En flybillet til Guatemala koster min. 6000-10000 kr. alt efter sæson. Dertil kommer vacinationer, rejseforsikring osv., hvilket man ikke skal tænke på til Spanien.

Maren

Anonym Anonym

Hej Jimmi

Jeg har lige tilmeldt mig en spanskskole i Zela og skal give 140 USD pr. uge inkl. kost og logi. Jeg gik ind på guatemala365.com og søgte under skoler. Jeg havde håbet, at der var plads på PLQE, men der skal man åbenbart være ret hurtigt ude- gerne tre måneder før afrejse. Den jeg har valgt hedder ICA.

Hilsen Luna

Anonym Jimmi

Tak skal I ha’ for jeres svar.

Maren, APPE har jeg også læst meget godt om så det er helt klart en mulighed. Og San Juan del Obispo vil sikkert være at foretrække.. så vidt jeg er informeret ligger det kun 4 km fra Antigua, så det er lige til at overkomme.
    Boede din veninde hos en værtsfamilie.. og ved du om det var okay?

Luna, PLQE har jeg faktisk også set på via guatemala365.com – men hvis der er så lang venteliste, så skal jeg nok til at bestemme mig såfrem det skal være PLQZ.
    ICA har nogle gode priser.. skal du bo hos en værtsfamilie?

Med venlig hilsen

Jimmi

Anonym Anonym

Maren, du har naturligvis ret i det er dyrere at tage til Guatemala (ca. 6.000 kr. i september) men det er okay. Spanien kan man altid tage til :). Jeg har ikke noget imod at betale lidt ekstra for at tage til Guatemala istedet.

Vaccinationer har jeg mere eller mindre, da jeg lige har været i Costa Rica, Panama samt Aruba, Bonaire og Curacao i Caribien og et par nætter i Colombia. Så det er ingen forhindring.

Rejseforsikring koster ikke alverden for 3-4 uger.

Anonym Anonym

Hej Jimmi!
    Sådan havde jeg det også med at tage til Guatemala i stedet for Spanien… Det er trods alt lidt federe, når man nu har muligheden for at komme afsted. Især når du er vant til at rejse… Min veninde var super glad for hendes værtsfamilie i San Juan. Siger at det er det fedeste hun har oplevet og at de overhovedet ikke virkede som om at de gjorde det for pengene. Det er det, man kan risikere, men hun følte sig som en del af familien og de var virkeligt interesserede i at tale med hende…

Jeg glæder mig selv helt enormt til at komme afsted…

Maren

Anonym Jimmi

Hej Maren,

Det lyder godt.

Tror du jeg får problemer med at lære sproget, når jeg ikke kan huske alt det vi lærte i folkeskolen med hensyn til grammatik?

Anonym Anonym

Hej igen!

Med mindre at du har glemt hvad et verbum er, tor jeg bestemt ikke det er noget problem… Lærerne i Guatemala bygger jo ikke deres undervisning på dansk grammatik… Men det helt basale er selvfølgeligt en fordel. Du kan evt. købe en spansk grammatikbog i DK og tage den med… Det kan være lettere at forstå hvis man kan læse en forklaring på sit eget sprog… Kan anbefale Kjær Jensen – Spansk Basisgrammatik, Akademisk forslag.
    Du vil sandsynligvis komme til at koncentrere dig meget om verbers bøjning, hvilket jo er helt anderledes end dansk. Det er jo ikke sådan at du på tre uger kommer til at lære avanceret grammatik, men derimod mere det basale og vigtigst af alt: får talt spansk!

Maren

Anonym Anonym

Hej Jimmi

Jeps, jeg skal bo hos en værtsfamilie hvor der er tre måltider inkl. per dag. Jeg har bestilt hos ICA, som også skulle være ganske udmærket.

– Luna

Anonym Jimmi

Okay, den bog er noteret. Tak for tippet.

God tur begge to.

Anonym Mikkel

Det er min erfaring (efter en måneds sprogskole) at man bruger de første par uger på at vænne ens ører til at høre sproget. Derfor kunne det være en fordel at “varme dem op” inden du tager afsted. Jeg skriver en blog hvor jeg giver gode råd til steder hvor du kan opsøge det spanske (både på nettet og i virkeligheden). besøg min side på http://www.spanskidanmark.blogspot.com håber der er nogen som finder det brugbart!

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account