Jeg har rejst med en veninde fem måneder i sydøstasien for et par år siden. Vi rejste i Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja og Kina. Det var meget forskelligt hvor lang tid vi brugte i hvert land – Thailand brugte vi ca 8 uger, og Laos kun 3 fx. Jeg vil personligt anbefalde at I holder jer til 2 lande på 10-11 uger. Især hvis I vælger Thailand, for der er altså meget at se og opleve hvis man både rejser rundt i nord og syd.
Thailand var helt kalrt et af højdepunkterne for mig. Jeg vil anbefalde jer både at opleve nordthailand hvor I kan prøve kræfter med bl.a. zip-lines (et must!), river rafting, hiking m.m. Der er masser af adventure-oplevelser, især omkring Chiangmai. I syd Thailand er der ø-paradis på begge sider af fastlandet (Men hold jer fra turistområderne omkring Phuket). Vi havde intet problem med at bruge 8 uger i Thailand 🙂
Jeg vil også anbefalde Vietnam – et land med rigtig smuk natur. Vi sejlede på Ha Long Bay, og tog derefter turen ned sydpå langs kysten. Et must i Vietnam er helt klart en motorcykeltur ind i højlandet. Vi havde tre dage på motorcykel (vi sad bag på og blev ført an af lokale guider).
Laos ville jeg ikke bruge tid på når i har 10-11 uger, der var ikke lige så meget at opleve efter min mening.
Det er rigtig nemt at rejse I Sydøstasien, så uanset hvad I vælger skal I nok få en fed tur 🙂