This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym ravnhild

For for første gang i livet skal jeg på en backpackers tur (er Q på 48 år).
    Planen er en solo tur til asien fra ca. oktober/november 2013 og forventer at skulle være væk ca. 6 mdr.
    Rute havde jeg forestillet mig enten skulle være: Kina, der fortsatte videre til Thailand, Vietnam og Malaysia for endelig at ende i Borneo

eller Kina, Nepal, Indien, Cambodja/Laos, Vietnam, Filippinerne og Thailand

Jeg har max. 5000 kr pr. mdr at leve for til mad, overnatning og tranport undervejs, spørgsmålet er det realistisk?

Håber nogen af jer erfarende backpackers kan hjælpe mig videre.

Anonym Lisbeth

Hej Ravnhild

Når du ikke har mere end max. 5000 kr. pr. måned, ville jeg nok overveje enten at korte turen lidt ned eller droppe nogle af landene, så du ikke skal bruge så meget på transport.
    Om dit budget ellers er realistisk afhænger jo fuldstændigt af, hvad du havde tænkt at ville opleve.

VH
    Lisbeth

Anonym Ravnhild

Hej Lisbeth
    Tak for svaret.
    Er der nogle af landene der billigere at rejse i end andre?

Mht. transport havde jeg forstillet mig primært at bruge bus, tog ol.
    De lande der står øverst på ønske listen er, Kina, Nepal og Indien.

Jeg ville gerne opleve og undersøge lokal kunstner og deres arbejde og måske få mulighed at lærer noget af dem, som jeg kan bruge inspiration herhjemme.

I Kina, vil jeg gerne se den kinetiske mur og den forbudte by.
    Ellers har var tanken at tage oplevelserne som de kom 🙂
    Vh. Ravnhild

Anonym Claus

Til de alm daglige rejseomkostninger som bo, mad en lokal bus vil du kunne overleve med 5000,- pr måned. Der bliver dog ikke råd til at tage på ture. Du vil være nødt til at overnatte på de absolut billigste steder.

Coutchsurfing er en billig måde at overnatte på. Indien, Nepal er den billige ende, men du skal vel stadigvæk have købt en flybillet til Kina eller Thailand. Burma kan du ikke rejse over land. Tog er billigt, men kan allligevel godt sluge en del af dit budget.

Jo længere væk du kommer fra de alm kendte sights, desto billigere bliver det. Derude vil du næppe støde på andre rygsæksrejsende, men udelukkende skulle kommunikere med de lokale. Som jo ikke kan andet end det lokale sprog.
    Men det vil jo også være en del af rejsen/forventede udfordringer.

mvh
    Claus

Anonym alexandra

jeg har rejst i Nepal og Indien i 2 år i streg nu. Du kan ROLIGT komme til Asien med 5000kr på lommen til hver måned! Det bliver ikke luksus hotel oplevelser, men det bliver bestemt heller ikke couch surfing! Asien boomer af guesthouses og møblerede lejligheder (til samme pris)..indien og nepal er standarden ca 50kr pr nat + mad 50 kr. transport er latterligt billigt. Du kan rejse tværs over landet med tog og busser for 100kr. Hvis du ønsker backpacking og oplevelser så ta det hele som det kommer. Du er aldrig alene som backpacker, og de vante luksuser vi er vante til herhjemme har ingen betydning når du er “derude”. god rejse

Anonym Christianbill

I forhold til Kina kan du sagtens klare dig med 5000 per måned. Du skal generelt regne med at det koster omkring 70kr at overnatte (billigere udenfor Beijing) og minimum 5kr for et måltid mad.

Transport i Kina er som regel ikke så dyrt, og de fleste togstationer har en engelsktalende medarbejder der kan hjælpe med billetter.

Hostels i Cambodja og Thailand kan som regel hjælpe med at arrangere en minibus. Jeg tog en bus fra Cambodja til Thailand og den kostede under 100kr, så det er forholdsvist billigt i sydøstasien. Det dyreste sted i det område er nok Shanghai.

Anonym Claus

Det gælder for Indien og Nepal, men skal du til SØ-Asien, er det specielt transport, der er dyrere.

Anonym Hovgaard

De er kobt paa togstationen – og nej, jeg er derfor ikke blevet snydt! Men med bullet train og en enkelt softsleeper saa koster billetterne altsaa..

Anonym Christianbill

Snydt er måske ikke det bedste ord, men jeg synes bare det lød meget dyrt at have betalt 3000kr for de hardsleep-billetter du beskriver, især når de priser jeg har fundet, der langt bedre stemmer overens med andres beretninger samt min personlige erfaring.

Hvis du også har rejst andre strækninger med bullet train og softsleeper så er det jo en helt anden sag, og så ved jeg ikke hvad du har brugt, men det oprindelige spørgsmål handlede jo om hvad der var muligt hivs man rejse billigt.

Desuden er jeg meget uenig i af det er “rigtig dyrt” at rejse i Kina, når man tænker på at du kan komme fra Xian til Guilin (omkring 1500km på Google Maps) for kun 370kr. I byerne er transporten ofte enormt billig, og en busbillet i Beijing koster kun 1 kr (30 øre hvis man køber et transportkort).

Anonym Hovgaard

Der skulle saa ogsaa kun have staaet 2000 kr til togbilletter (tast fejl).. Men det var saa for at sige paa et budget paa 5000 skal man afsaette en del til transport, sevaedighederne med transport (f.eks rice terrace, great wall) lober hurtigt op mellem 50-200 kr og hvis man engang imellem vil have et break for ris/nudler koster en pizza altsaa lidt mere end 5 kr. Og sidder som skrevet i Kina nu – saa mine info er ikke helt forkerte!

Anonym Hovgaard

Der skulle saa ogsaa kun have staaet 2000 kr til togbilletter (tast fejl).. Men det var saa for at sige paa et budget paa 5000 skal man afsaette en del til transport, sevaedighederne med transport (f.eks rice terrace, great wall) lober hurtigt op mellem 50-200 kr og hvis man engang imellem vil have et break for ris/nudler koster en pizza altsaa lidt mere end 5 kr. Og sidder som skrevet i Kina nu – saa mine info er ikke helt forkerte!

Anonym Hovgaard

Anonym Hovgaard

Jeg befinder mig i Kina – og ja, man kan godt klare sig paa gadekokken mad for 5 kr, men hvis man gerne vil have et god maaltid mad er man oppe paa 30-50 kr.. Dormroom kan gore for mellem 30-80 kr. Transporten er rigtig dyr, vi har fra Beijing-Pingyao, Xian-Guilin-HK givet 3000 kr for togbilletter til hardsleeper.. og hvis du rejer i sommersaesonen skal du have styr paa billetterne inden.. De forsvinder med det samme!
    Nepal kan du leve fra alt mellem 5000 til 10.000.. Det hele afhaenger af om du er indstillet paa at bo billigt og spise i gadekokkener.. Det vil for 5000 kr gore, at du virkelig skal overveje hver en aktivitet som f.eks trekking, rafting, osv. Indien er lidt billigere.. Men hvis du ikke har rejst for + du er enlig kvinde ville jeg nok vaelge det land fra.. Jeg kender flere erfaren backpackere som har maatte give op i Indien.. Nepal er der i mod et let rejse land.

Anonym Christianbill

Man kan også sagtens spise andet end gadekøkken, fx nudler på restauranter fra provinsen (xinjiang – kan kendes på deres grønne skilte og udendørs grill)

Med hensyn til billetterne tror jeg desværre at du er blevet snydt
    Fx koster billetter fra Beijing til Pingyao på hard sleeper mellem 150 og 180kr:
    http://lieche.huoche.com/zz-beijing-pingyao/

Og Xian-Guilin (28 timer) mellem 360 og 390kr
    http://lieche.huoche.com/zz-xian-guilin/’

Når man rejser til Hong Kong skal man huske at det gælder som udenrigsrejse, så derfor vælger de fleste at flyve det lange stykke, eller at rejse til Shenzhen og så tage den korte bus. På den måde betaler man ikke en stor afgift for at komme ud af landet på det lange træk.

Anonym Christianbill

Hej, siden er en kinesisk side der viser prisen for togbilletter i Kina. Jeg tror godt man kan oversætte den gennem Google eller Bing, men personligt læser jeg den som den er.

Som udgangspunkt er der tre klasse på kinesiske tog: sæde, hard sleeper og soft sleeper. Hard sleeper er den billigste soveplads, mens soft typisk er lidt nicere. Det er en lidt tam beskrivelse, men jeg vil nødigt stille forkerte forventninger i forhold til hvad det reelt set kan betyde. I kan eventuelt Google billeder for at danne et indtryk.

Hvis I skal til Kina og gennem så Vietnam, så skal I være opmærksomme på at begge lande kræver visum, men visum til Vietnam kan man få ved grænsen, såfrem man kan vise en flybillet ud af landet. Andre lande i sydøstasien der ikke kræver visum hjemmefra er Malaysia, Thailand, Laos, Cambodja og Singapore.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account