This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Ahlborn

Jeg har booket en tur til Mera Peak her til oktober og skal i den forbindelse omkring Lukla Airport/Tenzing Hillary Airport.

Efter lidt hurtig research finder jeg ud af at den omtales som “the worlds most extreme and dangerous airport”.

Er der nogen af jer der har været omkring Lukla og kan komme med nogle erfaringer?

Venlig hilsen Casper

Anonym Lisbeth Friis

Hej Casper

Jeg har ikke landet/lettet fra præcis Lukla, men et par andre interessante lufthavne i Nepal. Udover det har jeg erfaring med luftfart som tidligere faldskærmsspringer gennem 10 år…det er min baggrund for at svare dig 🙂

Lukla er een af verdens farligste lufthavne, men også den eneste reelle mulighed, med mindre du vil lægge en uge (+) oveni din tur.

Lufthavnen er placeret i 2800 m højde og selve landingsbanen er 475 m lang…eller kort om du vil. Banen skråner opad ved landing og slutter brat i en bjergside; i den anden ende af banen er der et brat fald.

Det er en one-shot bane, da det nærmest er umuligt at tage en ny overflyvning og prøve igen, hvis anflyvningen er dårlig. På alle sider er der høje bjerge, så pladsforholdene er trange. Så det ligger i sagens natur, at de geografiske forhold udgør en risiko.

Vejret kan skifte hurtigt og der er mange aflysninger, for der bliver af sikkerhedshensyn kun fløjet i godt vejr, hvor der er klart udsyn.

Der bliver fløjet med flytyper, som er særdeles velegnede til de specielle vilkår – typisk Twin Otter – og piloterne er meget erfarne til netop den slags flyvning (de laver ikke andet).

Mit bedste råd med hensyn til national flyvning i Nepal er simpelt…tag det som en oplevelse og forsøg at nyde turen, som det eventyr det er.

God tur…

Anonym Anonym

Hej…
    Jeg er netop lige kommet hjem fra Nepal og lukla lufthavn.
    Turen kan godt være lidt turbulent, men der flyves kun i godt vejr. så hvis du ikke har problemer ellers med at flyve osv, så er det bare at tage det som en oplevelse, for det er det. specielt derud… god tur

Anonym DanielJohansen

Jeg har brugt Lukla et par gange og det har været en god oplevelse.

Lukla har statistikken imod sig – det kan man ikke argumentere sig ud af. Når det så er sagt er det måske vigtigt, at sætte statistikken i perspektiv og huske hvor sikker lufttrafik i virkeligheden er.

I højsæsonen er der måske 50 ankomster i Lukla om dagen såfremt vejret tillader det. Og netop vejret bliver vurderet konstant da landingsbanen er meget, meget kort. Du bør også have det med i din planlægning da det ikke er usædvanligt at vente adskillige dage eller en hel uge på at komme på en afgang, såfremt vejret et tillader optimale forhold.

På en klar dag er det en fantastisk tur hvor Himalaya bjergkæden når højere en din Twin Otter, og du kan se det hele. Sæt dig i venstre på vej til- og højre side på vej fra Lukla for den suverænt bedste udsigt (bjergkæden).

Anonym Anonym

Hvis du gerne vil undgå and lande med fly i Lukla, lan du også vælge at tage en helikopter frem og tilbage. Det samme gælder, hvis dit fly bliver aflyst, da helikopterne kan flyve i meget af det vejr, hvor flyene blive aflyst.

Helikopter frem og tilbage er dyrere end fly, men det er ikke vandvittig meget. Kan desværre ikke huske hvor meget. Men da jeg skulle ind og ud af Lukla i Januar sidste år, endte vi med ufrivilligt at tage helikopter begge veje, da vores fly blev aflyst pga. vejret. Det kostede os lidt ekstra, men det brød ikke budgettet fuldstændigt.

Anonym Lisbeth Friis

Kan du bruge de svar du har fået til noget?

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

elsker nepal men personlig skulle jeg ikke flyve i nepal dertil er fint.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account