This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Anonym

Jeg blev meget chokeret da min læge gav mig en recept på malaria piller på 8 måneder, det kan da umuligt være sundt i en så lang periode! og så er man jo ingen gang 100 % sikret mod at få malaria! Jeg vil gerne høre om der nogen som har taget malaria piller i så lang tid og så fald hvilken slags? Og om der nogen, som har erfaringer med slet ikke at tage det medmindre man bliver smitte?

Anonym M&T

Til lige at starte på, kan jeg sige min kæreste og jeg skal tage malaria piller i 12 mdr. og blev Overrasket. (mest over prisen !!) Lægen foreslog Melaron, som han sagde havde mindst bivirkninger til ca 20 kr pr stk.(8000 pr pers). Derfor valgte vi de noget billigere Lariam ca 50 kr om mdr pr pers. De har vist nogle flere bivirkninger, derfor har vi taget dem ca en mrd nu for at se hvad vi får af bivirkninger, og der har ikke været noget mærkbart, lidt søvnløs kvalme og svimmel men kun den dag vi tog dem.
    Malaria piller dækker kun ca 70% men de fungere forbyggende. Så uanset om der går 4 dage eller 4 uger inden du bliver syg, skal du til en læge alligevel.
    Husk malaria er en parasit med en 14 dages cyklus, så får du samme symptomer (influenza-agtigt, feber og svære kramper) inden for 3 uger er du nok blevet smittet.
    Men der er også Dengue-feber, som minder meget om malaria og som kun beskyttes med myggebalsam (DEET).
    Til slut kan jeg lige sige min kusine, begyndte at tabe hår og havde det dårligt i længere tid og droppede malaria pillerne til sidst. Hun gjorde så ekstra meget ud af at bruge DEET.

Rigtig god rejse

Anonym idakjems

tak for svar! jeg skal rejse i sydamerika og asien både i lande med høj risiko, lav risiko og et land helt uden risiko. jeg synes det er lidt svært at finde ud af hvad man skal, da man for så meget forskelligt afvide. men tror jeg er mest til at gøre lidt ekstra ud af mygge balsam, net, lang trøje og bukser om aftenen, end at tage de piller i så lang tid..

Anonym Pernille

Der er ingen tvivl om at det er usundt… Men det kommer jo lidt an på hvor du skal hen og risikoen… Måske du skulle henvende dig til en tropelæge som ved lidt mere end en praktiserende….. Jeg kender folk som har rejst i flere år og bare har Malarone med sig til hvis de skulle være uheldige, så kan man starte behandlingen med det samme… Jeg har ikke selv mødt nogen der har fået malaria, men har selv haft denguefeber, og det kan man jo ikke gøre så meget ved…. Men igen, det kommer jo helt an på hvor du skal hen. Min læge oplyste mig om at malariamyg kun stikker om natten, og anbefalede mig et godt myggenet og myggespray med mindst 20 % deet…. Men om det er helt rigtigt ved jeg nu ikke.

Anonym Peter Ydesen

Hejsa.

Jeg har rejst i Afrika, hvor der er en del malaria. Jeg har altid “døjet” meget med at tåle pillerne, så har derfor valgt ikke at tage forebyggende medicin dernede.
    Jeg har dog en gang tidligere været uheldig og fået malaria, hvilket lægerne dernede (Gambia) dog hurtigt fik styr på. Lidt ærgerligt at man nu formodentlig stadig bærer parasitten i kroppen, men har ikke mærket noget til “sygdommen” siden dengang for ca. 5 år siden.
    Jeg tager stadig ingen malariamedicin når jeg rejser, men har istedet valgt at medbringe et godt myggenet. Dernæst ligeledes udmærket supplere med en lokal myggespray…
    Jeg er IKKE læge, men vil nok måske et eller andet sted fraråde malariapiller til 8 mdr. Hvis det bare var 2 mdr. og du ikke havde bivirkninger, så ville jeg nok mere anbefale dig at tage dem…
    Mit råd = myggenet + myggespray (den type som anbefales af Pernille)

M.v.h. Peter

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account