This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Sarah9

Hej.

Jeg har til lægen idag for at få de første vaccinationer (Skal til Thailand, Laos, Cambodia og Vietnam, 4½ måned), og vi skulle så også snakke malariamedicin.
    Min læge havde snakkes med de andre læger i lægehuset, og desuden havde hun også snakket med Statens Serum Institut, og de ville anbefale mig at tage malariamedicin under hele turen.
    Det præperat man normalt tager mod malaria må dog ikke tages over længere periode, så derfor skulle det være en anden slags der bl.a. også bruges mod uren hud, og derfor kan tages over længere perioder. Det skal tages når man er i malariaområder og 4 uger efter man har forladt området, hvilket altså i mit tilfælde ville betyde hele turen, da jeg så ville være nået ind i et malariaområde igen. Der var dog en enkelt bivirking… Man skulle holde sig væk fra sollys!
    Så lige nu ved jeg jo ikke rigtigt hvordan jeg skal tackle det.

Hvad plejer i andre at gøre med malaria?

Anonym Tobias

hey sarah,
    Jeg har flere gange rejst rundt i asien og derfor også de steder du skal rundt… Den er altid svær med malariamedicinen… men du må tænke på at thaierne, vietnameserne osv. jo altså ikk spiser medicin mod malaria da risikoen for at blive smittet, er ekstrem lille. Jeg plejer at starte på medicinen en eller to dage før jeg tager ind i en “malariazone”, dvs. jungel eller andre meget fugtige landskaber som f.eks mekong floden i Laos… Men du skal tænke på medicinen på mange virker sløvende og på nogen direkte kvalmende, så hvis du støder ind i nogle af de bivirkninger, så STOP da det slet ikke er værd at ødelægge din tur pga malaria da der er så lille en risici for at blive smittet… Men dette er selvfølgelig bare min mening, og du skal selvfølgelig gøre som du føler dig mest tryg ved! Men at spise medicinen under hele turen er CRAZY!!!!!!!
    rigtig go tur
    Tobias

Anonym Anonym

Hej Sarah.
    Jeg har også rejst rundt i de områder, du skal rejse i, og jeg tog Vibradox. Jeg påbegyndte pillerne 2 dage, før jeg rejste ind i malariazonen, og endte med at tage pillerne under hele rejsen, da jeg rejste ud og ind af zonerne. Jeg var derude i 3 måneder. Jeg havde ingen bivirkninger overhovedet, og jeg har slet ikke hørt, at man skal holde sig væk fra sollys – det bliver lidt svært derude.
    God tur

Anonym Rosa H

Hej Sarah.
    Jeg har også være i Asien nogle gange. Det min læge har sagt er at de ved mere om malaria der ude, end han gør. Så hvis uheldet ville være ude så ville de vide hvad de skulle gøre. Jeg fik derfor mine malariepiller(malarone) med på turen. Så hvis jeg fik høj feber pga. af malarie skulle jeg tage pillerne. Derved slap jeg for at tager piller som måske var unødvendige og også få div. bivirkninger. Synes specielt bivirkningerne er lidt skræmmende.
    Rigtig god tur.
    Rosa

Anonym Anonym

Hej du!

Jeg rejste også rundt længe uden medicin! Jeg havde taget en smule malarone piller med, som jeg kunne spise hvis jeg virkelig skulle ind et farligt sted, eller hvis jeg fik malaria. Behandlingen er nemlig den samme som forebyggelsen.

Meget få mennesker jeg mødte spiste medicin. Dem der gjorde havde ofte bivirkninger

Anonym none

Hej Sara
    Jeg ved ikke hvilke piller det er, du er blevet anbefalet af din læge. Jeg har dog en lillebror, som har taget medicin mod uren hud, i en periode, og en af bivirkningerne var at han ikke kunne tåle solen – ikke engang her hjemme i Danmark. Og det var ikke en underdrivelse, for han KUNNE virkelig ikke tåle solen, og blev total forbrændt, selvom han brugte solcreme. Det er sikkert forskelligt fra person til person (og kommer selvfølgelig også an på hvilke piller det er), men jeg synes du skal tage det seriøst, når der står at man skal holde sig væk fra sollys mens man spiser pillerne. Det vil være ærgeligt at skulle undgå solen når man rejser rundt i de lande du skal til:)

Anonym Camilla

Hej! Snakker du om de piller som hedder vibradox/ doxycyklin? Det lyder nøjagtigt som dem. Men har aldrig hørt det skulle være overfor uren hud. Det er malaria-medicin og jeg har brugt det i alt 11 måneder uden nogen bivirkninger overhovedet. Du skal bare huske at spise mad til pillen, ellers kan du godt få det lidt dårligt.
    Det er ikke den dyreste medicin der findes, hvilket jeg også syntes er vigtigt at tage stilling til.
    Dog er der ikke meget malaria på de kanter, og det kommer an på hvor du har planer om at tage hen. Og ikke mindst hvad du selv føler er bedst!

Anonym cah

Hej Sarah
    Vi skal også en tur til Thailand, Vietnam, Laos og Cambodia. Vi har talt med dlvs (de danske lægers vaccinationsservice) som anbefalede malariapiller i Laos, Cambodia og Mekongdeltaet i Vietnam.

Det blev dog understreget, at den bedste beskyttelse er lange bukser og langærmet trøje samt myggespray fra mørkets frembrud, og imprægneret myggenet om natten!

Vi tager de dyre Malarone med, efter bedste overbevisning om, at jo dyrer jo bedre – og med færre bivirkninger, men kender desværre flere, der uanset mærket bliver dårlige.

Når man først er blevet smittet med malaria-parasitten kommer man ikke af med den igen, og man kan derfor blive syg mange år efter første smitte. Også slevom man hutigt efter første smitte bliver behandlet! Så vi vil være på den sikre side og følger derfor ovenstående anbefalinger.

Anonym Piller

Hej Sarah,
    Jeg har også hørt fra andre, at de tager malariamedicin med til behandling i stedet for forebyggelse. Jeg synes dog virkelig at man bør overveje hvilke skader det kan give hvis man bliver smittet med malaria. Der er nogen som bliver smittet og må leve med disse skader resten af deres liv. Spørgsmålet er om det er en chance man er villig til at tage!?! Jeg har selv taget malarone uden problemer, mens min mor eksempelvis får lidt kvalme en kort periode efter hun har indtaget pillen. Efter nogle dage eller en uge går kvalmen dog helt væk hos hende. Hvis jeg var i dit sted ville jeg tage malariapillerne med og give dem et forsøg. Hvis bivirkningerne (måske får du ingen) bliver for slemme, kan man så revurdere sin beslutning.
    Håber du får en rigtig god tur!! Min veninde og jeg tager nok også til Vietnam og Cambodia (eller Laos) til sommer… MED malariapiller 😀
    Mvh Pia

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account