This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Hoffi

Altså malarone?

Ydermere har jeg undersøgt om vaccination mod japansk hjernebetændelse er nødvendigt, og mange steder står der at det ikke er nødvendigt hvis du skal opholde dig mindre end 6 måneder i landet. Og at det samtidig er 1 pr. 400.000 der bliver smittet, og måske kun 1 pr. 5 millioner rejsende. Hvad siger jeres læger?

Anonym Claus

Du kunne jo ringe til Statens Serum institur og høre, hvad de siger. Den alm læge tjener jo også på vaccinationerne, så han er på en eller anden måde også interesseret i at sælge dig så meget som muligt.

Jeg ville ikke tage den japanske hjernehindebetændelse vaccination. Der er en risiko, men den er ikke særlig stor.

Malariapiller, hvad enten det er den ene eller anden type er ikke nogen 100% garanti. Man kan godt få malaria alligevel, selvom man har taget piller.
    Tag evt en pakke med, de kan også virke febernedsættende, hvis du skulle få sygdommen.

mvh
    Claus

Anonym DanielJohansen

Jeg har rejst de steder du nævner uden, at bruge malariamedicin. Som Claus så rigtigt siger, er malariamedicin ingen garanti.

Danske Lægers Vaccinations Service sagde til mig at der ingen grund var til at tage det på Bali, mens de på Borneo sagde at det kunne jeg da godt, hvis jeg ville, ligesom med Thailand. Min egen læge mente jeg skulle have Vibradox, det er væsentligt billigere og knap så kraftigt. Jeg har stadig nogle liggende fra en anden rejse, hvis du mangler nogle billigt..

Hvis jeg var dig ville jeg smøre lidt myggespray på, og så ellers sove under et myggenet hvis det er et sted med rigtig mange myg.. De gange jeg har været i jungle, bl.a. i Asien har der stortset ingen myg været. Sidste gang var i Taman Negara på den malaysiske halvø og der fik jeg 2 stik på 3 dage, vi sov derude, der var regn og det var fugtigt. Jeg har hørt det samme fra andre rejsende..

Rigtig god tur:)

Anonym Anonym

Vi har lige været 6 uger i Thailand/malaysia/Borneo…
    Vi havde Hepatitis A + B vaccinerne samt stivkrampe…
    Vi tog ingen malariapiller… og vi var fx. på jungletrekking i 3 dage i Nordthailand samt på 3 dages tur i regnskoven på Borneo…
    Meget få at andre, vi mødte, tog malariapiller…
    Vi købte i stedet noget god myggespray dernede… og det fungerede fint… det er bedre og billigere end de spray, du kan købe herhjemme…

God tur 🙂

Anonym Mie

Malaria piller er ikke nødvendigt i hverken Thailand eller Bali. Og jeg var på Borneo og tog heller ikke malariapiller der. Jeg tog b2 vitamin i stedet! (men de smager meget ulækkert og lugter også meget meget grimt). Men vi var i junglen og snakkede med en mand, som har trænet militæret til at overleve ude i junglen, og han sagde det IKKE var nødvendigt med malariapiller, medmindre man skulle så langt ind i junglen, at der ikke var mennesker. Og det skal i jo ikke.
    Så hvis jeg var jer ville jeg ikke tage malariapiller. Og kan da lige fortælle at jeg kun så omkring 5 myg på hele min rejse på Borneo 🙂

Rigtig god tur!

Anonym Anonym

Var på Bali sidste år i to uger og tog intet imod malaria (brugte heller ikke spray), det har de vist ikke dernede. Fik kun hepatitis A og en ny stivkrampe vaccination, da den var mere end 5 år gammel. Vi fik at vide at Hepatitis B ikke var nødvendig og jeg har læst at man kun kan blive smittet med beskidte nåle osv. så kan man jo selv vurdere 🙂
    By the way, hvis I får et nyt stik imod hepatitis inden for 2 år efter det første, så skulle den holde min 10 år ekstra 🙂

Anonym Anonym

måske er risikoen for at få japansk hjernehindebetændelse ikke særlig stor, men til gengæld er risikoen for varige hjerneskader og dødeligheden høj. Er det virkelig risikoen værd for at spare 1000 kr

Anonym Anonym

Der er en risiko ved alt. Risikoen for at blive kørt ned i trafikken og få en hjerneskade, er meget større end at at få japansk hjernehindebetændelse.
    Lever du i en glasklokke eller hvad???

Anonym Lau Holmelin

Hey. En ven og jeg skal også ud at rejse omkring nov (midt). Vi har snakket med Danske Lægers Vaccinations Service, som fortæller at Japansk Hjernehindebetændelse har sæson i april til sep/okt, og det derfor ikke er (fuldstændigt) nødvendigt.. men self hvis du/I vil være helt sikre…
    Men vi står også i tvivlen om malariapillerne. Har snakket med min søster som rejse i 2 måneder (i samme område) sidste år uden at tage dem. MEN tror mest det er et individuelt spørgsmål der kommer an på hvad du er tryg ved…

Anonym Hoffi

Hej med jer derude.
    Min kæreste og jeg skal til Thailand/Bali/Borneo d. 1 november, og er i tvivl hvorvidt vi skal købe de dyre malariapiller (Malarone).

Jeg var til lægen igår, og skal have mod japansk hjernehindebetændelse, hep. A + B, og han udtrykte sig således om malarone, at han ikke ville sige jeg ikke skulle tage dem, men at han heller ikke ville sige jeg SKULLE. Vi skal være i Thailand 3 uger (Hua Hin, Koh Lanta, Ko Lipe, Ko Taratuo og de andre øer derved) og så skal vi være på Bali en uge og Borneo en uge.
    Vi skal ikke KUN være ved kysten da vi sandsynligvis også skal besøge junglen, men dog ikke bo i den. Nu har jeg så læst mange steder at malarone er unødvendigt, og at stærke B-vitaminer og myggespray købt i Thailand er tilstrækkeligt. Malarone er sindssyg dyrt, og lægen sagde jeg skulle tage det en dag før afrejse, og 7 dage efter hjemkomst. 12 piller koster 373 kr., og dem skal jeg have 4 pakker af! Synes det er sindssyg dyrt!
    Hvad er jeres erfaringer????

Mvh. Mai

Anonym Kasper

Jeg har ikke rejst i de områder, og vil ikke sige om i skal eller ikke skal tage dem.. Men hvis det bare er prisen der holder jer tilbage, har jeg 3 eller 4 pakker i apoteket derhjemme, som jeg ikke skal bruge foreløbigt 🙂

Mvh. Kasper

Anonym Anonym

“men i ovenstående tilfælde har du i det mindste en mulighed for at mindske risikoen betydeligt. Og ja, det har folk i trafikken også til tider afhængig af modparten.”

Ikke forstået?

En trafikulykke kan sagtens være så alvorlig at man kan få hjerneskader,- uden at det har nogetsomhelst med en modpart at gøre. Måske er der slet ingen modpart. F.eks. kører du galt pga af isslag, du mister herredømmet over motorcyklen, fordi et rådyr lige skulle passere vejen osv.

Hvor mange bliver dræbt eller alvorligt lemlestet i trafikken i forhold til alvorlige tilfælde med japansk hjernehindebetændelse. Det er måske en lidt mærkelig sammenligning, men der er jo en risiko ved alt muligt.

Når risikoen for at få japansk hjernehindebetændelse er så lille, bør man nok genoverveje sin beslutning om at lade sig vaccinere.

Anonym hoffi

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der næsten ingen der gør brug af malariapiller, og heller ikke japansk hjernebetændelse. Jeg har dog tænkt mig at købe 2 x 12 malarone (mest fordi myggen ret godt kan lide mig), når turen går til Borneo. Tror jeg undlader at tage dem, mens jeg er i Thailand og på Bali. Har også tænkt mig at købe myggespray og spise nogle b-vitaminer.

Mht. japansk hjernebetændelse havde jeg i starten tænkt mig at tage den. Men jeg har været inde på rejsedoktoren, hvor det er læger der besvarer indlæg, og statistikkerne siger det er en ud af 400.000 og måske kun 1 pr. 5 million rejsende. Rimelig vilde tal, og risikoen er godt nok lille. Så der er egentlig 3 faktorer der får mig til at vælge den fra; den lave risiko, prisen (1820 kr.) og dens holdbarhed (holder kun 1 år.) Desuden har jeg læst overalt at sæsonen for japansk hjernebetændelse er i sommersæsonen, fra maj til okt/sep. Og jeg skal jo afsted i vinteren..

Anonym Anonym

men i ovenstående tilfælde har du i det mindste en mulighed for at mindske risikoen betydeligt. Og ja, det har folk i trafikken også til tider afhængig af modparten.
    Jeg opstiller blot et scenarie, som er værd at overveje for enhver, som tager på sådan en rejse. Så har folk forhåbentlig taget en calculeret risiko, når de vælger at undlade malaria medicin og vaccinationer

Anonym Hoffi

Jeg har præcis samme opfattelse! Jeg er skuffet over de danske lægers uvidenhed omkring de her vacciner, for jeg forventer bestemt de kan vejlede mig i den rigtige retning, uden at skulle charge mig for mere end højst nødvendigt. Synes virkelig også det er forvirrende, når den ene læge siger et og en anden læge siger noget andet. Men ja, jeg har gjort det samme som dig – hep a + b, DITE, og så malarone i den tid jeg skal på borneo..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account