This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Claus

Det kan ikke anbefales at indtage malariapiller over en så lang periode. Det har kroppen ikke godt af. Malariapiller i sig selv er bestemt ikke sunde. Og derfor skal du selvfølgelig gøre dig klart, hvor der er størst risiko for at blive angrebet af parasitter.

Regner du med at opholde dig en rum tid i Andelsbjergene er det jo ikke nødvendigt at indtage piller, det vil det heller ikke være, hvis du skal til Buenos Aires, Sao Paulo osv.

Fordi, at der er blevet registeret malaria tilfælde i et område, betyder det jo ikke, at du partout bliver angrebet af parasitter den første eller 7. dag, du er i området.

Tag pillerne med, med forhør dig lokalt i området, om antallet af malariatilfælde er steget, faldet eller ikke eksisterende.

NGO´ere, lokale og andre, der er tvunget til at opholde sig i et givent malaria område i lang tid, indtager heller ikke malariapiller i en så lang periode. Det kan kroppen, som jeg har pointeret, ikke holde til.

Istedet bruges malariapiller febernedsættende.

Malaria k a n være dødeligt, hvis man ikke kommer under behandling, men langt de fleste dødsfald sker blandt lokale. Dengue feber, som på mange måder har samme symptomer som malaria, kan man ikke gøre noget ved. Og det er et et stigende problem.

Du kan ikke gardere dig 100 pct mod alverdens farer, men tager du dine forholdsregler kan du sagtens rejse rundt i Syd- og Mellemamerika uden at skulle fylde dig med piller hele tiden.

mvh
    Claus

Anonym madseventyr

Hej alle sammen!

Til august starter jeg min rejse rundt i Mellem- og Sydamerika, og i den forbindelse er jeg kommet i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til malariapiller…

Jeg har tidligere rejst i Sydøst Asien (3 mdr.), hvor jeg brugte malariapiller (Lariam), men denne gang skal jeg rejse på ubestemt tid og forventer i hvert fald at skulle opholde mig i “malariaområder” i minimum 9-12 måneder.

Hvis jeg skal tage malariapiller i så lang tid, kommer det jo til at koste mig en formue… Jeg tænker lidt på, om det ikke bare handler om at være flittig med den lokale myggespray, og så droppe malariapillerne?

Hvad siger i?

På forhånd mange tak for jeres hjælp! 🙂

Mads

Anonym Lisbeth

Claus…jeg synes, du burde afholde dig fra, at blive personlig. Mit opslag er udtryk for min holdning til emnet og er ikke rettet specifikt mod dig. Du behøver ikke være enig, men du skal ikke forsøge, at lukke munden på mig eller andre, som ikke ser verden med samme briller som du selv.

Jeg er ikke enig i de betragtninger du præsenterer. Vaccinationer og Malaria profylakse er ikke kun et spørgsmål om egen sikkerhed og bekvemmelighed, men handler også om, at rejse forsvarligt i forhold til de steder man besøger.

Det er fint, at man selv har råd til og mulighed for helbredende behandling, hvis man bliver syg. Men hvis man rejser rundt som smittebærer – måske uden at vide det – så er det ikke givet, at de, der måske bliver syge omkring een, har samme muligheder.

Så min holdning er, at man dels skal tage ansvar for sig selv, men også overfor dem, der er omkring een….også når det ikke er så bekvemt.

Og jeg mener, at man skal tage sine beslutninger på et oplyst grundlag. Det synes jeg indebærer et besøg hos en specialuddannet læge, så man får proffesionel rådgivning i den mest effektive dosering af evt. medicin, myggemidler med DEET og imprægnerede myggenet m.m. Og iinspirationen til relevante spørgsmål at stille hos lægen, er god at finde i f.eks. forum som dette, hvor mange holdninger er repræsenteret.

Anonym Claus

Hvor i mit indlæg føler du dig trådt på, Lisbeth?? Hvis der er nogen, der forsøger at lukke munden på nogen, så er det da dig selv.

Det, der er med denne side, er, at man kan komme med sine egne erfaringer i forhold til det at bruge malariamedicin.

Hvert eneste gang, der er kommet et spørgsmål om dette emne, kommer du med dit helt fantastiske råd, at man KUN skal søge fagkundskaben, for at være sikker på at kunne få den rigtige behandling.
    Som om, at fagkundskaben har vetoret på det her spørgsmål.

Hvorfor fortæller du ikke om dine egne oplevelser med at indtage piller?? Det er jo det, som Mads efterlyser. Men du har måske ikke erfaringer med malariamedicin? Fair nok. Eller været i områder, hvor der var risiko for malaria.

Det, jeg fortæller, det er, hvordan jeg selv har oplevet det at indtage malariapiller. At man sagtens kan opleve meget ubehag. Og ydermere siger jeg jo, at man ikke skal indtage piller, hvis det ikke er strengt nødvendigt.

Pillerne er jo ikke gratis, og de yder HELLER ikke nogen 100 pct garanti. Altså du fylder din krop med kemi, hvor det helt kunne undgås. Til glæde for hvem???

Det her er et frit forum, hvor ALLE kan sige deres mening, og det betyder, at alle erfaringer med det at rejse tæller. Ikke kun div læge sider, som du jo hver gang kommer op med.

Folk må tage de råd, der kommer og gøre med dem, hvad de vil. Det står en fuldstændigt frit for.

Det, jeg oplever hver gang det her emne popper op, det er, at det er kun en lægefaglig, der ved noget om det emne. Ifølge dig, Lisbeth.

Det vigtigste, når man rejser rundt, er at passe på sig selv OG ikke mindst sit helbred.

mvh
    Claus

Anonym Lisbeth

Risikoe ved at stille medicinske spørgsmål i et rejseforum er, at du vil få svar i form af personlige holdninger, som ikke nødvendigvis er baseret på faktuel viden.

Du kan læse her:
    http://www.rejsedoktor.dk/diseases/1.html

Og bemærk især følgende udsagn:
    •Risikoen for malariasmitte afhænger af længden af opholdet i området med malaria.
    •Langtidsrejsende og udstationerede udgør derfor en ganske særlig gruppe med høj risiko.

Du bør opsøge en læge/klinik med speciale i rejse- og tropesygdomme, så du får en tilstrækkelig og oplyst rådgivning.

Anonym Claus

Lisbeth, jeg bliver nødt til at gøre dig opmærksom på, at denne hjemmeside NETOP beregnet på, at alle kan ytre sig om et givent emne. Det gælder også erfaringer med brug af malariapiller.

Det er godt at være kritisk, i mindst over for fagkundskaben. Det er heller ikke alle, der tåler alle typer malariapiller. Det kan man sagtens have en mening om, uden at blive skudt i skoene, at man ikke ved noget om det.

Det står enhver frit for at bruge de råd, der gives i dette forum.

For mig lyder det som om, at du synes, at man bare skal fylde sig med piller, fordi, det har ens læge sagt.

Malariapiller skal man bestemt ikke indtage for sjov. Det er simpelthen sundhedsskadeligt at indtage piller over en så lang en periode, som Mads skal ud på. Det er faktuel viden.

Det virker, som om, at kun du har de rigtige svar og andre har de forkerte. Ingen tvinger dig jo til at skrive på det her forum.
    Et forum er et sted, hvor alle kan ytre sig.

mvh
    Claus

Anonym Cilotte

Hej Mads.

Først vil jeg da lige ønske dig en rigtig god tur….det bliver jo hurtigt august 🙂

Personligt vil jeg kun tage malariamedicin, hvis jeg skulle til Afrika. Denne beslutning har jeg taget for mange år siden efter et råd fra en læge hos et rejsevaccinationssted som sagde, at når det ikke var Afrika, var det faktisk vigtigere at beskytte sig mod dengue (myggespray) og når man beskytter sig mod dengue beskytter man sig også mod malaria. Derudover er det også en god idé at undgå parfume og sure tæer, da det er noget myggende elsker. D.v.s. også deo uden parfume!!!

Mange hilsener
    Cilotte

Anonym Peter P

Hej Madseventyr,

Uanset om du vælger at tage piller eller ej, så er det en god ide at tage et imprægneret myggenet med. Så kan du regne med at sove i fred for myggene. Jeg har selv brugt det her på en lang tur:
    http://www.outdoorrodovre.dk/cocoon-travel-net-single-insect-shield-3121.html
    Det fyldte ikke ret meget i rygsækken, og var virkelig effektivt.
    God rejse – det bliver spændende at følge.
    hilsen Peter P.

Anonym Gustav T

Hey! Spis en masse B-vitramin det holder myggene/insekterne væk, evt. også brug noget myggespray. Jeg var i malaria-zonen i ca. 10 måneder og der skete ikke noget.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account