This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Trine Johst Vammen

Hej alle
    Til maj tager jeg efter et familiebesøg i Texas til Mexico for at besøge nogle venner. Derfra har jeg planer om tag tage turen hele vejen ned gennem Mellemamerika – Belize, Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica og Panama.
    Så det kunne være skønt med nogle gode råd til budget, must see, krydsning af grænser, hostels, transport, lokalbefolkning og hvad i ellers måtte ligge inde med af guldkorn.
    På forhånd tak 🙂
    V.h. Trine

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

Hej Trine.
    Der er ikke så meget mere og sige at du for en kanon oplevelse og alle lande du rejse igennem er super på vaer siden måde,
    Köb din lonely planet og du ville möde en masse back packer på din rejse, som har gode råd. ville tro du skal bruge 200 kr pr dag med transport bo og spise. nogen lande er billiger, 100 kr om dagen hvis du ligger på stranden og hygger med en bog og tag en slapper. Husk key cooker i beliz, er den billigset ö i beliz, god rejse Amiga.lars

Anonym Claus

Transport er der jo den gode gamle bus. Af svingende kvalitet, men så er man blevet den oplevelse rigere.

Grænsekrydsning er meget nemt, du behøver jo ikke et visum til nogen af landene, men bemærk at det koster 5 USD at komme til Nicaragua og Honduras.

Budget ca 35-40 USD/dag.

Generelt vil jeg sige, at befolkningen er flink, men pas på i de store byer som Teguicigalpa, San Salvador og Managua.

mvh
    Claus

Anonym DanielJohansen

Jeg tilslutter mit Claus kommentar om, at tage ekstra forholdsregler i storbyerne – uden at det på nogen måde skal lyde som et skræmmescenarie – Belize City er foruden de nævnte heller ikke din tid værd.

Som nævnt er bussen den primære transportform. Det er langtsomt og besværligt men oplevelsesrigt, og når afstandene trods alt ikke er større end de er i mellemamerika synes jeg det er det rigtig at gøre, fremfor at flyve. Jeg har udelukkende gode erfaringer med at blaffe i Mexico, hvor det var min eneste form for transport, og min roomie siger nøjagtig det samme om Cuba. På den måde kommer du endnu tættere på lokalbefolkningen.

Dit spørgsmål om must sees er meget bredt. Du spektakulær dykning udenfor din dør mange af de nævnte steder. Billigst for at få certifikatet hvis du ikke har dykket før, er La Ceiba og Utila i Honduras og Corn Island, Nicaragua. La Ceiba er kystbyen fra hvor du besøger øen Utila, og det er mit indtryk at stort set alle tager til Utila – som i øvrigt også er det hele værd. Der er ingen resorts og øens besøgende består udelukkende af backpackers. Det eneste handler om her er at dykke om dagen og fulde sig om aftenen. Prismæssigt kan du komme i nærheden af 250 USD for et PADI Open Water certifikat (i hvert fald for et par år siden), billigere end det kan gøres nogle steder i Asien. Dernæst har du dykkerdestinationerne i Belize der blandt andet tæller Caya Caulker som det også nævnes ovenfor..en til blændende skøn ø der giver dig adgang til Belizes meget kendte Great Blue Hole, der udover de undersøiske klippeformationer ofte byder på Bull Sharks. Rundt om er en række andre sites der mere eller mindre garanteret reef og nurse sharks, pilerokker og havskildpadder. Længere syd på, omkring Placencia er der mulighed for at se hvalhajer, men der er der kun dele af året. Fortsætter du af østkysten til Mexico er der endnu godt. For koraller og dyreliv er du bedst tjent med de dive sites der ligger ud for øen Cozumel (som nås fra Playa del Carmen).. men hvad der er endnu mere spændende er grottedykningen i både fersk- og saltvand omkring Tulum og Playa del Carmen. Det er meget anderledes end hvad du oplever i åbent vand i det du ikke ser hverken koraller eller dyreliv, men sceneriet og lyssætningen gør, at det for mig står som en af de største oplevelser under vand til dato. Det anses da også for verdens bedste af sin slags. Jeg har ikke selv været på vestkysten, men omkring Baja California skulle være fantastisk og der skulle være mulighed for at møde bl.a. hvaler!

Anonym Trine Johst Vammen

Tak for de gode svar 🙂
    Jeg tog dykkercertifikat for ca 3 måneder siden i Vietnam så jeg skal helt klart også have nogle dyk i Mellemamerika.

Daniel, du regner med at det vil være sikkert nok for en pige at blaffe i Mexico?

Jeg går til faldskærmsudspring, boksning og klatring og er helt vild med ekstremsport som bungee jump og lignende.. Er der nogen der har nogle gode erfaringer med sådanne aktiviteter?

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

Hej
    Du skal ikke blaffe rundt i hele mellem Amerika,Jeg har haft to store rejser til mellem og syd-Amerika på to gange otte månder og lov mig ikke at blaffe,
    Selv de lokale kunne ikke finde på at göre det, nogen få måske, du skal holde dig til ruten ned igennem og nyde de gode oplevelser undervejs og så for du en kanon rejse,
    hasta luego Amiga. lars

Anonym AnneDybkjær

Hvis du alligevel regner med at tage til nogle af de forskellige øer i Belize, kan jeg anbefale dig at krydse grænsen fra Chetumal i Mexico med vandtaxa og tage direkte derud. Jeg brugte selv denne: http://sanpedrowatertaxi.com/ . Det er selvfølgelig en dyrere løsning end eksempelvis at blaffe noget af vejen, men jeg valgte det, da det dels sparede mig for en del timers transport og så havde jeg mødt en del, der fortalte hvor besværligt og tidskrævende det havde været at krydse grænsen med bil eller bus. Jeg tog ‘taxaen’ fra Belize til Mexico og havde ingen problemer, så vil gå ud fra det er det samme den anden vej. I Mexico er båden ikke langt fra busstationen i Chetumal og i Belize tager det kun 10 min at gå før du er i ‘centrum’ af San Pedro.
    Grænsen til Guatemala havde jeg ingen problemer med at krydse. Resten af landene har jeg ikke været i endnu, så det ved jeg ikke noget om…

Men Belize kan jeg helt klart anbefale. Det er et fantastisk land!

Anonym DanielJohansen

Jeg skal ikke gøre mig til nogen ekspert på området, kan kun berette om mine erfaringer og videregive hvad mine venner fortæller mig. Du skal selvfølgelig lige have en heads up på landet og om der eventuelt har været nogle uroligheder. Jeg har kun selv blaffet i Mexico og Indonesien, og har udelukkende haft positive oplevelser.. Jeg er mand og kan ikke udtale mig på dit køns vegne. Min roomie der fortalte om Cuba var også forelsket i rejseformen. Et par andre veninder har blaffet gennem det sydlige Europa, men er ikke klar over hvilke lande de kom til.

Hvis du gerne vil prøve det vil jeg foreslå Yucatan staten i Mexico..og helt ærligt er min personlige vurdering at det kan man roligt gøre. Det er altså et meget rejsevenligt sted, og der er både en stor charter- og backpacker kultur. Fra Playa del Carmen til Cancun brugte jeg tre rides, to af dem var emigrede hhv. amerikanere og europæere:)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account