This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym trxne

Hej.

Jeg sidder her midt i Vietnam, jeg har rejst rundt i en måned med min kusine. Hun er nu taget hjem (som planlagt) og jeg har nu endnu en måned at skulle fordrive.
    Sagen er den, at:
    – Jeg har haft en skøn tur uden tvivl.

Men jeg har bare ikke nydt det. Sydøstasien er skøn, men jeg har ligesom set nok nu, jeg har fået nok af lokale, der aldrig kontakter dig uden at ville sælge noget – og som konstant prøver at snyde en. Jeg har set templer nok og jeg har set masser natur… jeg har fået varme og sol nok (eller det får man aldrig, men for denne gang).
    Kort sagt: Hvad der står i Lonely Planet om de områder jeg ikke har været i endnu – det fanger ikke min interesse.
    Og nu er jeg ovenikøbet alene – eller indtil jeg møder nogle nye at følges med selvfølgelig. Men hvis jeg fortsætter i dette humør falder jeg næppe i snak med nogle, uanset, hvor meget jeg prøver.

Jeg er konstant træt og har ondt i maven – på den der jeg-har-fået-nok-måde. Jeg kontakter kun folk, hvis det er nødvendigt og kontakter de mig, har jeg ikke overskud til at komme med andet end det korteste svar.

Jeg har regnet på det, at mine udgifter for en flybillet hjem snarest kontra de udgifter jeg vil få den kommende måned hvis jeg bliver – så vil jeg spare ved at flyve hjem. – Ikke det mest overbevisende argument for at blive.

Mit dilemma er om jeg virkelig skal gøre det…. Det er jo den her rejse jeg har fablet om de sidste mange år. Det er det her jeg vil – eller ville.
    Ska jeg virkelig bare bide det i mig? Eller skal jeg erkende mit nederlag….

Normalt er jeg ikke typen, der giver op. Men jeg er virkelig usikker på, om det er en hel måneds kamp værd.

– Dem derhjemme kan ikke komme med noget konstruktivt.

Jeg håber i er nogle, derude som kan komme med nogle gode råd eller jers syn på det. Jeg er i krise.

Anonym Mads

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at du allerede efter en måned har fået nok af Sydøst Asien. Selv rejste jeg dernede for et par år siden, og var afsted i 3 mdr. – og kunne nemt have taget 3 mdr. mere!

For mig lyder det, som om du ikke nyder oplevelsen som man bør – og når det er tilfældet, så er det oftest hos en selv problemet ligger, da mange er for snæverisynede til at se det smukke i de omgivelser de står midt i.

Hvis du vælger at give det en sidste chance, hvilket jeg bestemt synes du bør, så prøv at holde dig til at spise på gade-køkkener, henvend dig til lokale (evt. brug CouchSurfing). Jeg brugte selv CouchSurfing 2 dage i Hanoi, og boede hos en vietnamesisk familie ude på landet; fattige, primitive forhold – og så autentisk som det kan blive. Jeg tilbød dem penge for mit ophold, da de var meget fattige, men de nægtede at tage imod mine penge uanset hvor meget jeg insisterede. Det er sådan nogle oplevelser som gør, at en rejse som din – og alle andres – bliver specielle og uforglemmelige på den helt rigtige måde. Specielt Sydøst Asien giver dig rig mulighed for at få disse oplevelser, da du ofte vil opleve – hvis du holder dig fra turistområderne, vel at mærke – en generøsitet og ydmyghed, som du intet andet sted i verden kan finde – og dette til trods for, at disse mennesker kun lige har til, at de kan klare sig – og sandsynligvis også mindre end det.

Når du får sådan en oplevelse, vil du få en helt bestemt følelse indeni, og det er den følelse der gør, at du vil sætte uendelig meget pris på, at du har truffet valget om at komme ud af opleve verden.

Skriv endelig, hvis du har brug for mere hjælp.

Det bedste,
    Mads
    mads_larsen@msn.com

Anonym LisbethFriis

Hej du!
    Bide i dig! Erkende nederlag! Give op!

Du er hård ved dig selv, synes jeg. Jeg vil prøve, at give dig en anden vinkel på det.

Du tog ud at rejse fordi, du havde lyst til det. Nu har du lyst til, at rejse hjem. Der er ingen sejre forbundet med at rejse ud, ligesom der ingen nederlag er i at rejse hjem. Det at rejse er blot en fantastisk måde, at opleve andre kulturer og at lære sig selv at kende på.

Hvis du vælger, at rejse hjem er det jo blot et valg du gør…hverken mere eller mindre. Det er ikke noget du behøver forklare eller redegøre for overfor andre end dig selv.

Vietnam, Thailand, Cambodia, Nepal….det er der alt sammen også om et år eller ti. Du kan blive, du kan rejse videre, du kan rejse hjem, du kan komme tilbage.

Stå ved dig selv og gør det, du har lyst til. Uanset hvad du vælger, så brug det positivt og se det som erfaringer.

Anonym LisbethFriis

Of all sad Words, none are sadder than ‘it might have been…’

Du er jo allerede et langt skridt videre og det lyder til, at du inderst inde godt ved, hvad du vil. Mit budskab er bare, at man ikke kan bruge det til ret meget, at kigge bagud, når det ikke er den vej man skal.

Mads har fuldstændig ret i, at man skal finde det i sig selv, at kunne opleve og have sjælen med i det. Jeg håber du finder det og får nogle super fede oplevelser med dig hjem.

Det eneste virkelige problem, når man begynder at rejse sådan er, at det er vanedannende 😉

Anonym trxne

Dejligt med to forskellige svar. Det bekræfter mig lidt i, at jeg ikke er helt gal på den….

Mads har fuldstændig ret i, at det er inde i mig problemet ligger. (Jeg har sendt dig en mail, din erfaring har helt sikkert givet mig et boost).

Og ja, Lisbeth, jeg lyder nok lidt hård ved mig selv lige nu. Men det er virkelig også et svært valg. Jeg tror nemlig, at tager jeg det næste fly hjem, så efter at ha’ sovet i min egen seng en enkelt nat og fået et ordenligt stykke rugbrød og mors lækre frikadunser, så er det svært at se, hvorfor jeg tog hjem………

Anonym Trine

Jeg har faktisk kun været 1,5 uge i Vietnam ellers i Cambodja resten af tiden. Jeg har været i HCMC, Mekong og på Phu Quoc.. Og i dag er jeg fløjet til Hanoi for egentlig at rejse ned langs kysten (efter at ha’ været i Sapa og Halong) og hjem fra HCMC.

Som du er inde på, Daizz, så har jeg faktisk overvejet at tage et fly til somewhere… Og det er nok det jeg hælder mest til nu… 🙂

Anonym Daizz

Kan sagtens sætte mig ind i, hvordan du har det. Har selv stået i en lignende situation efter 3 mdr i Asien. Når man har set 30 templer, så begynder de at ligne hinanden lidt. Ja de lokale der kontakter én er som regel tiggere eller sælgere, men det er jo kun fordi de ikke har noget valg pga. fattigdom, og det hører med.

Nu skriver du ikke, hvor du er i Vietnam, eller hvor du har været på din rejse? Mit råd til dig vil være, at tage et fly med f.eks. Airasia til et andet land, som er meget forskelligt fra Vietnam. Du kunne eksempelvis tage til Kuala Lumpur, som er helt anderledes. Du kunne også tage til en af Thailands paradis-øer, som er noget mere laid-back end Vietnam.

Mulighederne er mange, men min pointe er, den samme som du er inde på, at jeg er bange for, at du vil fortryde din hjemrejse, hvis du vælger det. Du vil opdage, at stort set intet er ændret når du kommer hjem. Jeg ville holde ud, hvis det var mig, men det skal du selvfølgelig ikke vælge ud fra 🙂

Anonym Venter på næste rejse ,-9

Har aldrig i de 20 år jeg nu har rejst til asien hørt noget lignende , kan bare ikke sætte mig ind i dine NOK er NOK problemer sry.

Anonym Hanne

jeg forstår dig godt. Vietnam er ikke mit ynglings land i sydøstasien, tvært imod. Der er rigtig mange muligheder. Du kunne jo prøve noget helt andet. Nepal er et fantastisk land, med et fantastisk folkefærd, og har nok – vil jeg mene- verdens smukkeste natur. Men rejs efter mavefornemmelsen. Hvis mavefornemmelsen siger Danmark, så rejs hjem! Man skal ikke rejse fordi man burde, eller fordi man engang syntes det var fedt. Jeg oplevede det samme engang for længe længe siden (det var dog ikke Asien), og tage hjem var først med følelse af nederlag, men da jeg kom hjem, var jeg glad for at jeg gjorde det. Hvis du får udlængsel igen, kan du jo altid rejse ud igen.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account