This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Hovgaard

Min almindelige holdning til udstyr og rejse i Nepal er, vent.. Men omkring trekkingstøvler ville jeg klart købe dem hjemmefra! Når man ikke kender kvaliteten på de “fake” kan det blive et dårligt køb.. Mange guider og små sælgere på gaderne kan dog tit lappe dem sammen, hvis du pludselig skulle miste en sål.
    Der er også “mærke” butikker i Kathmandu, men jeg kender ikke prisen i de steder.
    Du kan leje og købe alt dernede.. Og hvis du skal trekke gennem et selskab kan de normalt godt anbefale dig en god butik at leje igennem.
    Synes klart du skal vælge støvler til længere trek, da de støtter anklerne. Du vil se guider og porter gå rundt i klip-klapper, men de er også født i bjergterræn, hvilket man ikke helt kan sige om os danskere 🙂
    Den vigtigste ting jeg har haft med på mine trek er pandelygte, et must! Men det kan du købe dernede.
    Skriv, hvis du har flere spørgsmål 🙂 Nepal er fantastisk.

Anonym Lisbeth Friis

Hej
    Du kan også finde støvler til billige penge i Nepal. Men lige præcis med fodtøj, vil jeg ikke anbefale, at gå på kompromis med kvaliteten. Køb et par gode støvler herhjemme, som sidder godt på fødderne og som støtter dine ankler.
    De skal helst sidde så godt fra starten, at du tænker, at du ikke behøver gå dem til. Men det skal du gøre alligevel.
    Sko kan også bruges, men støvler skåner anklerne bedre.
    Køb også nogle trekking sokker (sømløse), så du undgår vabler bedre.
    Medbring fodpudder og giv sokkerne et ordentlig pulver hver dag, så dine fødder holdes tørre.
    Happy feet makes happy trekker 🙂

Anonym Kalle Nielsen

Hej.
    Koeb vandrestoevler, vandresokker og rygsaek hjemmefra!
    Da jeg var i Nepal koebte min ven et par stoevler til vores Annapurna Circuit trek og hans stoelver blev smidt ud efter de 2 ugers trek – hul under saalen, ingen snoerrebaand og bare generelt ringe. Sokkerne har de ikke meget af, og dem de har er af daarlig kvalitet unden den rigtige stoette.
    Held og lykke med turen og trekking.

Anonym Magnus

Køb sko eller støvler snarest muligt, så du har rigtig lang tid til at gå dem til. Vær omhyggelig med valg af størrelse – køb et sted, hvor de kan vejlede grundigt. Køb også gode sokker selv om de er dyre.

De fleste vil nok anbefale støvler frem for sko, da de giver ankelstøtte. Jeg foretrækker sko for at kunne begrænse min bagage. Støvler fylder rigtig meget, når de ikke er i brug, hvor sko også kan bruges til andet end vandring i bjergene. Vej op, hvor meget af din rejse der består af vandring og træf dit valg ud fra det.

Varmt tøj, jakker og og lign. kan du godt købe i Nepal. De fleste af varemærkerne er falske, men kvaliteten kan være ok. Lad være med at betale ekstra for Goretex – for det er måske vandtæt, men ikke Goretex.

God rejse!

Anonym Lisbeth Friis

I Kathmandu på Tridivi Marg har North Face et factory outlet, hvor du kan være sikker på at det ikke er fake. Men hvor meget du sparer ved at handle der, ved jeg ikke. Der er også outlets i samme område fra Mountain Hardware og Sherpa.

Nede af en sidegade til Tridivi ligger der en grej butik, der hedder ‘Shona’s’. De sælger både ægte og fake vare, men er ærlige omkring hvad der er hvad.

Goretex…jo, jo, det har de også i Nepal. Deres version af det er lavet af plastic og lever ikke helt op til forventningerne.

Men brug bare sund fornuft, når du handler, så går det ikke helt galt.

Anonym Anonym

Hey.
    Dette spørgsmål drejer sig om udstyr til trekking af Everest Base camp. og måske en længere tur mere.

Jeg har været rundt og læse de forskellige andre oplæg hvor der står man kan leje udstyr billigt eller købe “fake” til en fin pris.

Men vil det være bedre at investere i et par sko eller støvler hjemme fra eller skal man vente til at man komme derned?
    Jeg har tid til at gå dem til dernede, så det er ikke et problem. Men om det kan betale sig ang. pris?

Udover det er der så andre ting, som er gode at investere i før man tager derned?

Mvh.

Holsterboy

Anonym Holsterboy

Og hvad er bedst – Sko eller støvler til sådan et trek?

Anonym holsterboy

Jeg siger tusind tak for de svar. Skal bare lige høre om der er nogen der har erfaringer med at gå Annapurna Circuit uden brug af guide? Kunne forstå på LP’s side at den godt kunne gøres uden,??

Takker.. 😀

Holsterboy

Anonym Hovgaard

Jeg gik Annapurna Circuit i juni 2012 dog med guide, men vi mødte mange som gik rute uden guide – selvom det ikke var højsæson og der derfor ikke var mange på stierne. Så det kan godt lade sig gøre, men du skal have styr på kort, osv.. Jeg husker kun at have set 2 skilte på hele turen. Hvis du tager det trek så HUSK Tilicho Lake, det er det flotteste sted jeg har været i Nepal 🙂 Også mener jeg det er i Manang, hvor vi var inde i “biografen” (træbænke beklædt med yak skin, hvor man får tea og popcorn til), sjov oplevelse 🙂

Anonym Anonym

Gode spørgsmål Lisbeth. Nej aldrig været i Nepal før, og hold dog op hvor jeg glæder mig. Jeg har trekket/vandret en del før og grunden til at jeg spurgte ind til støvler og sko var for at høre om kvaliteten man kan få dernede var god nok. Og om hvad folk havde af erfaringer 🙂
    Jeg taler ikke det lokale sprog, men det har ikke stoppet mig på andre rejser før, en mindre parlør burde kunne gøre det vigtigste?

Jeg har ingen Sat-fon men derimod både GPS og er pænt skarp med kort og kompas. Jeg ville dog aldrig gå turen helt alene, altid med en makker hvis uheldet skulle være ude..

Men skal jeg forstå på dit svar Lisbeth, at du mener det er fjollet at gå uden guide?

Holsterboy

Anonym Lisbeth

Jeg mener ikke det er fjollet…det er farligt. Og det kræver mere viden end bare et Krak kort og at man engang har været en tur i Rude skov.
    Så det var mere spørgsmål for, at finde frem til dit erfaringsniveau.

Du lyder til, at være rimeligt velfunderet og jeg er glad for, at høre, at du ikke har tænkt dig, at trekke ganske solo.

Der er bare ind i mellem (også i det her forum) relativt uerfarne rejsende, som ikke helt har tænkt igennem, at man ikke bare lige kan gå rundt om hjørnet og ringe efter hjælp, når man er på trek.

Og selv på EBC er der trekkere, som drejer forkert og ikke kan finde tilbage ved egen hjælp.

Du kan roligt glæde dig…det er et af de fedeste lande, at rejse i, hvis man altså er til det lidt primitive 😉

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

Hej lisbeth.
    Man skal have respekt for at trekke i nepal,bedst og trekke to sammen,fordi man kan trekke Anapurna unden guide er at der er altid folk på trekket og der er masser af mulighedder for at overnatte på dit trek,mange nepalinser snakker engelsk,har du sev trekket Anapurna?og det med og gå fejl gjor vi da også et par gange på de 18 dage vi trekket,da vi skulle over passet fik vi en lokal guied til og vise vej da vi gik med uret og skulle gå 1600 meter op til toppen som var hård arbejde,men fedt,men er du alene så kan du hyre en guide som er mere sikker da han kender området,vi gjor det alene for og spare penge var ude at rejse i en lang peroide,skulle jeg til nepal i dag og trekke en månde ville jeg nok tag en guid med mig,det mest farlig er höjde syge,passer man ellers på og fölger de råd fra de lokale som kender Anapurna,sker der ikke noget,lars

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

hård arbejde men ingen guid,vi gik selv .husk du har to muligheder du kan gå med uret og mod uret,med uret er den hård vej og den gik vi,vildt fedt trek,lars

Anonym Lisbeth

Er det første gang, du er i Nepal? Har du trekket før? Kan du tale nepalesisk? Har du en satelit telefon med dig?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account