This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Prettyboy

Hej Folkens!

Er der nogen der har været i Israel for nyligt og kan give en update på sikkerheden i landet. Gerne andet update en det man kan læse i medierne.

Derudover vil jeg gerne hører om muligheden for at komme ind på Vestbreden og i gaza striben?. Er grænserne åbne eller skal man have tilladelser.

thanks..

Anonym Celina

Har været i Jerusalem i oktober – ikke helt for nyligt, men alligevel…

Da jeg var der, var der ingen problemer og jeg ville tage afsted igen i morgen!

Angående Gaza så tror jeg, at det er totalt lukket land hvis du ikke er journalist eller FN-medarbejder.

Tilgengæld er det muligt, at rejse til flere byer på Vestbredden deriblandt Betlehem og Jeriko. Man kan også tage pansrede busser ud i nogle af bosættelserne, men så er det godt at have en skudsikker vest med.

Go tur!

Anonym Lasse

Alle grænser er åbne, men gør dig selv den tjeneste når du lander i Israel og sig at du kun skal til Israel. Det kan godt tage flere timer før du kommer igennem sikkerhedschecket, hvis du siger du også vil til Vestbredden/Gaza. Officielt har Israel ingen problemer med at man også tager til Palæstina, men reelt vil dit sikkerhedscheck tage meget længere tid. Sidst jeg var der tog det 6 timer fordi jeg kom til at sige at jeg også ville til Nablus. De ville vide alt om hvor jeg arbejdede, hvad jeg ville lave dér osv..

At medbringe en skudsikker vest er efter min mening helt ude i hampen. Området er uroligt, men hvis man tænker sig lidt om og i øvrigt holder sig fra demonstrationer og lign potentielle konflikter er chancen minimal for at der sker noget.

Anonym Andreas

Hej Prettyboy

Israel er et meget sikkert land at rejse i.
    Eneste undtagelse er de besatte områder, SdeRot og Jerusalem (meah-Shearim og omkring klippemoskéen på dårlige dage).

Det er relativt nemt at rejse til Vestbreden. Gaza er en anden historie. Det er helt lukket.

Som Celina skriver, så kan man tage ud til bosættelserne med israelske busser der er skudsikre.
    Du kan også tage med Sherut / Servees fra øst-jerusalems busstation (den ligger lige bag damascus gate) til de arabiske områder omkring bosættelserne. Det tager kun kort tid og er meget billigt.

Generelt vil jeg sige at man skal holde sig fra de besatte områder. Tingene kan altså eskalere meget hurtigt derude, og hverken arabere eller israelere vil gå ud af deres vej for at tage hensyn til en nysgerrig dansker, hvis tingene spidser til.
    Når det er sagt, så vil du ofte kunne rejse derud uden problemer af nogen art, hverken fra israelere eller arabere.

Husk at situationen i Israel / besatte områder kan ændre sig enormt og enormt hurtigt. Så fordi det var roligt i går eller i sidste uge, betyder det ikke at der er roligt i morgen eller om 3 timer.
    Læs de engelsksprogede aviser og spørg dig for.

Som Lasse skriver, så er det ikke en snedig plan at fortælle at du har tænkt dig at besøge de besatte områder, når du rejser ind.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account