This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Emilie

I forhold til at booke billetter hjemmefra. Jeg har ikke rejst med den transibiriske jernbane, men det ville jeg helt klart gøre, hvis jeg skulle.

Jeg var i Moskva og Skt. Petersborg i sommers, og det var mega besværligt at købe en togbillet mellem de to byer: Der er vildt mange stationer, vi kunne kun ankomme kl. 3 om natten, der var ingen direkte tog, så vi ville være nødt til at skifte et eller andet sted sent om aftenen… Eller det var i hvert fald, hvad jeg tror, billetdamen sagde. Hun talte ikke engelsk, vi talte ikke russisk, så det var ikke helt til at finde ud af. Og så kunne vi i øvrigt først komme af sted flere dage senere, end vi havde regnet med.

Vi endte faktisk med at købe en flybillet, det kostede det samme, tog et par timer, og vi kom frem om dagen. Men det kan man selvfølgelig ikke, når man skal tage den transibiriske, der er togrejsen jo lige som en del af det 🙂

Men jeg ville have styr på det hele hjemmefra, og så selvom det ville gå ud over spontaniteten. Mit indtryk af Rusland er dog også, at det er stedet at være spontan.

Anonym Ellitsgaard

Hej folkens!

Jeg er ved at planlægge en rejse jeg vil på i slutningen af april starten af maj næste år. Rejsen kan varer alt fra et halvt år til et helt år, kommer jo an på hvor langt pengene rækker.
    Men har en del spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.
    Har backpacket 4 måneder i sydøst asien (2009), så kender til deres priser og ved hvor langt jeg ca. kan komme for pengene der nede.

Det bliver en lidt lang smøre, men spørgsmålene kommer til sidst, synes bare det var bedst at få skrevet om mine planer først, så i mere ved hvad jeg tænker..

Jeg tænkt mig at jeg vil starte min rejse fra Berlin. Også rejse med tog/bus videre til Wroclaw. Og Så rejse lidt rundt i Polen, i ca. To uger. Vil gerne besøge Krakow, Lódz og Warszawa.
    Tænker lidt at når jeg er i Krakow vil jeg tag en hurtig tur til Zakopane og evt. Tag på en tur i Tatra bjergene.
    Vil gerne når jeg kommer til Warszawa, efter jeg har brugt et par dage der rejse videre til Minsk, ved ikke hvilket byer der mere er intresante at besøge i Hvidrusland?

Fra Hvidrusland vil jeg rejse videre til Kiev.
    Hele det her østeuropæiske eventyr bliver med interrail..
    Fra Hvidrusland vil jeg så rejse videre til Moskva. Der regner jeg med at være i en 4-5 dage (Hvad er jeres erfaringer?)

Efter Moskva vil jeg rejse til Skt. Petersborg, være der i ca. 5 dage også vil jeg begive mig ud på Den Transsibiriske Jernbane.
    Tænker at gøre stop fra Skt. Petersborg: Perm (2-3 dage), Jekaterinborg (1-2 dage), Novosibirsk (2-3 dage), Irkutsk (4-5 dage), Ulan ude (1-2 dage).
    Vil stortset altid rejse med nattoget, så jeg kan få en nattesøvn, og nogle gange komme frem til destinationen næste morgen..
    Vil tag den rute der hedder Transmongolske jernbane, for vil rejse rundt i Mongoliet.

Tænker at bruge 2-3 dage i Ulaan Baatar og der efter tag på en tur med gertoger på 12-14 dage.
    Nogle gode forslag til gode turer? Eller evt. Andre firmaer?
    Efter Mongoliet, slutter Jernbanen jo af i Bejing, vil tilbringe 5-6 dage der og rejse videre til Xian (3-4 dage), Shanghai (4-6 dage), Hong kong (2-4 dage), Chengdu ( 2-3 dage), Hovedmålet med at komme til Chengdu er egentlig at komme på en tur i Songpan, som jeg en gang læste om i ”Opdag Verden” for nogle år siden.
    Måske gøre et stop i Jiuzhaigou på vejen?
    Når Jeg er færdig med Songpan vil jeg gerne tilbage til Chengdu også videre til Tibet og fra der til Nepal.
    I Nepal.

Tid til Spørgesmålene:
    1) Hvor stort et budget vil i tro jeg skal bruge til sådan en rejse, har nu ca. 100.000,- og der skulle gerne komme mere på bogen inden april 2014 😉
    2) Har læst lidt om den transsibiriske jernbane og det med billetter, er det til at købe billetter fra dag til dag på de forskellige steder? Eller skal jeg booke alt inden jeg tager afsted? Synes det ville være irriterende, hvis man har løst til lige at tag et par dage ekstra et sted og at man ikke kan komme til det pga. man har en tog billetten videre!
    3) Hvor stor en rygsæk vil i tro jeg skal have med? og hva burde jeg pakke? Det var meget nemt da jeg rejse i sydøstasien, der var jo varmt og lækkert hele tiden, så der rejste jeg med en 65 liter, og købte bare alt af tøj og diverse da jeg startede ud i Bangkok. Men Det her er jo lidt anderledes!
    4) OG så til en af de helt store “problemer” nemlig visum.. Jeg skal vel booke visum til Rusland, mongoliet og kina inden jeg tager afsted? Men er det til at få visum i Kina til Tibet? i f.eks Chengdu? Eller må det os ordnes hjemme fra Danmark inde jeg tager afsted? Kan man evt. få en form for åbent visum, hvor det gælder fra man træder ind i Tibet og så 14 dage frem eller hvor lang tid man nu får?? Med Nepal, har jeg forstået det sådan at man kan få det ved ankomst? Men gælder det os hvis man krydser grænsen til lands? og ikke via lufthavn?
    5) Hvor lang tid vil i tro rejsen kommer til at tag? Sådan som jeg selv ser på det bliver det nok:
    Østeuropa (for uden Rusland): 30 dage
    Rusland: 30 dage
    Mongoliet 20 dage
    Kina 30-40 dage
    Tibet 14 dage
    Nepal 30 dage
    Så alt i alt løber det vel op i 5-6 måneder

Efter Nepal vil jeg gerne rejse videre (HVIS DER DA ER FLERE PENGE) til Indien, bangladesh, sri lanka og/eller Buthan.

Det blev til en god omgang godnat læsning!
    God dag der ude!

Mvh.
    Nicolai

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

Hej.
    Du har masser af penge,har selv rejset med den transmongolske jernbane.
    Med start i peterborg super fed by og flot,Det hostel du kommer til at bo på kan altid hjaelpe dig ellers köber du dem som du rejser,det er ikke noget problem, der er altid nogen der kan hjaelpe dig, tjek Seat 61.com,mongoliet UB guest house super fedt,Tjek kunming,dali,lijang,i kina vi flöj fra lijang til tibet fra tibet kan du rejse overland til nepal,trek i nepal Anapurna,der köre mange jeps fra tibet til nepal overland,Fra nepal rejser du til varanasi i indien,derfra har du hele indien som bliver den helt store oplevelse for dig,husk,köb dine billetter som du kommer frem,rejs stille og rolig og du ville få en super fed oplevelse, husk du möder mange back packer på din rejse så man har altid en plan A,C og B,for år tilbage rejset jeg i indien 6 månder brugte 15000kr i dag ville jeg bruge flere penge,men du kan rejse meget billigei nepal indien tibet kina,mongoliet,rigtig god rejse,lars

Anonym Hovgaard

Visum til Mongoliet, Kina og Nepal kan du søge inden afrejse.. Der er dog forskellige regler for, hvor længe de gælder efter de er lavet.. Så det må du tjekke ved hvert enkelte sted. Til visum i Kina skal du vedlægge hotel booking, fly billetter og rejse rute (sidder selv med det nu).. Hvilket du skal være klar over ift “dine frie rejseplaner”. Tibet er ikke bare lige at komme ind i! Man skal være i en gruppe af 4 personer – og have en guide “ansat” til turen rundt i Tibet.. Du kan købe en gruppetur, men priserne er helt i skyerne!
    Mongoliet er meget et “gruppe rejse” land, da man ikke bare selv kan rejse rundt i landet.. Og derfor bliver prisen for turen der også derefter. Kina har også højere priser end Asien. Det er en kæmpe rute du vil på i Kina – og hvis du ikke vil stresse rundt ville jeg sætte flere dage af til landet.. Afstandene er jo pænt lange!
    Du skal nok komme langt for de penge.. Asien kan man jo bo og spise billigt. Men hvis man også gerne vil f.eks. trekke, rafte, osv koster det altså lidt.
    65 liter taske er fint.. Jeg har selv rejse med sammestørelse i 7 mdr – og det var fra varme til kulde!

Anonym Hanne

jeg har taget den transsibirske fra Moskva til novo sibirsk, til Irkutsk til Ulaan Ude, dernæst over Ulaan bataar til Beijing.

Først vil jeg sige FED tur! Mht. til billetter kan jeg kun anbefale at købe dem på de gældende stationer, der er MANGE penge at spare således. Dertil kommer også det du selv nævner, at der er langt højere fleksibilitet i det. Rusland er nok det sværeste land jeg nogensinde har rejst i, og jeg har været noget omkring, men også af en af det mest interessante. køb lonely planet mini-parlør, og gør der forståelig sådan. Mange russere taler ikke engelsk. Når jeg skulle eksempelvis fra moskva til Omsk, sagde jeg bare: “transsibirskij na omsk”. Muligheden er også at orienterer dig i det russiske alfabet, og skrive dit billet-ønske ned på et papir du så giver til damen ved skranken.
    Jeg vil i øvrigt anbefale dig, at tage dagsrejser også. Den transsibirske jernbane er en fantastisk (og autentisk) oplevelse, hvor du vil møde alle mulige slags mennesker, lokalbefolkningen, kazakh, turiser mm.

Jeg vil i øvrigt råde dig til at tage flere dage i Irkutsk. Derfra kan du en tur ud på øen Olkhon som byder på storslået naturoplevelser. Dertil vil jeg sige, at Novo Sibirsk ikke er vanvittig interessant. I Moskva vil jeg anbefale dig at besøge Kreml. I skt. Petersborg Vinterpaladset og sommerpaladset.

Mht. til visum til Rusland, så husk derudover at registrerer dig så snart du ankommer, ellers betragtes man som illegal immigrant, og dem er russiskpoliti meget lidt glade for. Dette kan gøres f.eks. på større hoteller mm.

I Mongoliet kan jeg ligesom Lars råde dig til at bo på UB guesthouse. fantastisk sted, med mange rejsende, og tilbyder rejser ud til nomadefolk mm. Det er muligt at rejse selv derud, hvor en chauffør vil følge dig, og vejlede dig til en hvis grad. Det er dog billigere at arrangerer en tur med andre rejsende du evt. møder. Det kan også være en rigtig fin oplevelse skulle jeg hilse at sige.

Anonym Ellitsgaard

Tak for svarene! 🙂

Har lige et par ekstra spørgsmål. Er ved at kigge lidt på de her visum regler til Mongoliet.

De skriver på mongolietskonsulat:

“Kopi af rejseplan med angivelse af ind- og udrejsedato samt rejsebureauets navn og adresse.”

Men har jo ingen rejseplan, skal jeg bare skrive to datoer, eller skal de have noget dokumentation på at jeg har bestilt en billet ud af landet?
    Vil rejse uden rejsebureau, hvordan klarer jeg at kringle den?

Mvh.
    Nicolai

Anonym lauridsen_lars@hotmail.com

hej.
    Du skriver at du rejser med den transmonolske jernbane og du göre stop i mongoliet i to uger derfra rejser du vider til kina bejing,Altid en dato på hvornår du Ankommer og hvornår du rejser derfra,mere det er et åbene visum som gaelder i tre månder,det vil sige du skal ankomme til landet indenfor den dato du skriver,
    Hvis du ikke ved hvornår du Ankommer til mongoliet,ville jeg tro det er bedst at söger fra rusland måske irkusk mener du kan söge der,
    tjek det ud,man kan altid söge visum undervejs,visum til nepal for du ved graensen den skal du ikke söge om, visum til kina kan du söge i mongoliet, så lang tid der ligger en Ambassade fra det lande du vil söge i.peace of cake.lars

Anonym Mio

Må lige hurtigt nævne at Zakopane er en lidt skrækkelig by – men hop over grænsen til Slovakiet det er langt bedre: læs evt. her:
    myscrapbookdiary.wordpress.com/2012/07/08/high-tatras-trekking/

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account