This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Anonym

Hej Alle!

Blev så begejstret for alle de gode svar jeg fik sidst jeg spurgte herinde, at nu gør jeg det igen!
    Jeg og en veninde tager til Panama i 6 uger i sommerferien. Vi kender ikke rigtig noget til Panama, destinationen er udelukkende bestemt af prisen… Og gode muligheder for at besøge nabolandene Costa Rica og Nicaragua.
    Så til spørgsmålet:
    Hvad skal man se i de tre lande? Og er der nogle favoritter??

Vi har lyst til at rejse på en måde hvor vi gør vi har lyst til undervejs, og ikke efter en fastlagt plan. MEN derfor er det jo godt at have nogle gode ideer, og tips fra folk der har været afsted:)

OG er der nogle erfaringer med sprogskoler i området? Min veninde taler portugisisk (og forstår derfor en del spansk), men jeg taler ingen af delene, og kunne godt tænke mig at bruge lidt tid på at lære basale fraser.

Tak for hjælpen:)

Eline og Anne

Anonym Jimmi

Test.

Anonym Jimmi

Nå, man kan ikke skrive særlig lange indlæg så jeg må dele det lidt op:

Panamá:

I Panama City bør I naturligvis se Panama-kanalen. Derudover bør I gå en tur i den gamle bydel Casco Viejo (måske I endda vælger at overnatte der). En aftentur på the Causeway kan også anbefales; det er en “dæmning” som forbinder fire øer og der er en masse restauranter og barer.

Hvis I er i shoppe-humør efter tøjmærker som også fåes herhjemme, så er der et stort center der hedder Albrook mall som ligger ved en stor busterminal. I skal også prøve en tur i bybusserne, som er gamle amerikanske skolebusser som er malet i alverdens farver og temaer med højt latinameriansk musik.. det er sgu meget skægt, og det koster så godt som ingenting.

Noget jeg i hvert fald synes I skal prøve (jeg fik desværre ikke gjort det) er at flyve en tur ud til San Blás.. det nævnte jeg også I jeres anden tråd. Det er nogle bounty-øer som beboes af Kuna-indianerne. Aeroperlas (www.aeroperlas.com) flyver vist stadig dertil fra Panama City. Man flyver fra Albrook (ved centeret og busterminalen).. der er også en lille lufthavn.

I kan også sejle fra Panama City til Isla Taboga, som er en lille ø syd for byen.

Fra busterminalen kan I komme rundt til hele landet for billige penge; I skal nok også en tur til Bocas del Toro, som er en ø-gruppe på den nordlige caribiske kyst tæt på grænsen til Costa Rica. Jeg kan ikke huske hvor lang tid det tog at køre fra Panamá City til (man kan også flyve), da bussen brød sammen i regnskoven midt om natten og vi skulle vente på en anden bus :).

Anonym Jimmi

Panamá fortsat:

Men man kører til en by der hedder Almirante, og så sejler man derfra til hovedøen der hedder Isla Colón. Man sejler mellem øerne, og biler er derfor et sjældent syn. Isla Colón har en del backpackere, og der er nogle gode strande. Jeg boede der i en enkelt nat, og så sejlede jeg ud til en anden ø der hedder Isla Bastimentos. Det var nærmest som at træde tilbage i tiden. Den eneste vej var et fortov af beton, og “hotellerne” og restauranterne er typisk placeret på stolper ude i vandet.. det er på en måde ret idyllisk. De fleste af beboerne arbejder enten med turisme eller Chiquita bananer. Det tager cirka 20-30 minutter at gå ned til en lækker strand gennem skoven, og der er også en særlig strand der hedder Red Frog Beach på grund af en meget lille rød frø der huserer her.

Boquete er en populær by ikke så langt fra grænsen til Costa Rica, som nok også bør opleves (jeg har desværre endnu ikke selv været der). Hvis man er til kaffe, så laver de verdens bedste kaffe omkring denne by.. det er åbenbart altid kaffe fra Panamá der vinder, og som regel fra kaffeplantager i dette område.

Der er også en nationalpark der hedder Parque Nacional Darién, som skulle være helt fantastisk. Den ligger op ad grænsen til Colombia. Man kan flyve dertil fra Panama City eller tage bussen.

Anonym Jimmi

Panamá fortsat:

Hvis jeg skal foreslå en rækkefølge, så vil jeg nok foreslå at se tingene i Panama City, Isla Taboga, flyve til San Blás og retur til Panama City. Fange en bus til David (på vejen kan I måske tag forbi området ved byerne Chitré og Las Tablas), og derfra til Boquete. Fra Boquete kan I tage en bus til Almirante hvorfra I sejler til Bocas del Toro.
    Når I er færdige på Bocas del Toro sejler I til Changuinola hvor I kan tage en bus til Costa Rica (San José eller hvor I nu har lyst til).

Anonym Jimmi

Costa Rica:

Costa Rica:

Hvis I ankom til Costa Rica fra Changuinola, og ikke orker at køre hele vejen til San José med det samme, så kan I tage til byen Puerto Viejo som ligger tæt på grænsen på den caribiske kyst. Det er lidt af en rasta-by hvor de ryger tjald og hører Bob Marley.

Derfra kan I køre tværs over landet til Stillehavskysten, og besøge nationalparken Parque Nacional Corcovado, som ifølge National Geographic er ‘the most biologically intense place on the earth’.

Derefter kan turen gå til byen Manuel Antonio, som ligger ved Parque Nacional Manuel Antonio. Det er et must-see med lækre strande osv., men der er også mange andre turister.

Så kan det være meget passende at tage et par dage i hovedstaden San José, og tanke lidt op på fornødenheder osv. Der er også nogle flotte bjerge omkring San José, hvor man kan lave lidt af hvert. Derefter ville jeg vælge at tage til den Caribiske kyst, da det umiddelbart virker nemmere at komme til Nicaragua fra Stillehavskysten.

Anonym Jimmi

Costa Rica fortsat:

Fra San José kan I tage til byen Tortuguero, hvor I kan se havskildpadder lægge æg. Der er otte havskildpadde-arter tilbage i verden, af dem lægger seks arter deres æg i Costa Rica og fire af dem i Tortuguero. Fra Tortuguero kan I, måske via San José, tage til byen Monteverde som er en tåge-regnskov hvor I kan gå ture langs trætoppene på hængebroer, rafte og mange andre ting.

Tæt på Monteverde findes Volcán Arenal, som er Centralamerikas mest aktive vulkan; man kan jævnligt se lava strømme ned ad siden. Derfra kan I enten tage ned til Puntarenas og tage færgen over til Nicoya-halvøen eller tage en bus dertil. Jeg ville starte i byen Montezuma, og så bevæge mig op langs kysten og bo I nogle af byerne ved vandet; solnedgangene skal opleves.

Hvis I vil møde nogle andre danskere, så har Dansk Studie Center deres højskole ved byen Playa del Coco. Længere oppe ad kysten findes Parque Nacional Santa Rosa, som vistnok blev grundlagt af en dansk kvinde. Tæt på Playa del Coco ligger en større by ved navn Liberia, og derfra kan I sikkert tage en bus til Nicaragua hvor jeg endnu ikke har været så der har jeg ingen tips.

Håber I kan bruge noget af det.

Anonym eline

Wauv Jimmi!!!!
    Tusind tak for tips og din tid. Sikke en masse gode ideer:)
    Det var sgu pænt af dig!

Eline og Anne

Så nu mangler vi bare lidt om Nicaragua hvis der skulle være nogen der har lyst til at byde ind…:)

Anonym Marlene

Hej alle
    Min kæreste og jeg skal fra La Fortuna ved Arenal og derfra videre til Puerto Veijo. Ved nogen om der er busser fra La Fortuna så tidligt at man kan nå bussen fra Arenal der går kl. 06.00. Eller skal man tage en Taxa og hvad mon det koster?

På forhånd tak!
    Marlene

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account