This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Claus

Du kan sagtens hæve penge derude. Men jeg vil anbefale dig at tage et ekstra kort med for en sikkerheds skyld.
    De skal jo ikke ligge sammen. Tag også lidt lidt nødpenge med, måske 100 USD, som du gemmer i din rygsæk. Husk at det koster 30 kroner, hver gang du hæver i en udenlansk bank + en pct sats af det beløb, du hæver. – Som er forskelligt fra bank til bank.

mvh
    Claus

Anonym DanielJohansen

Helt enig med Claus. Husk at der på enkelte små øer og afsidesliggende steder ikke er hæveautomater, hvorfor du lige skal huske at hæve inden du tager fra det sidste sted du er.. hvis der ikke er hæveautomater står det næsten altid som noget af det første i guidebøgerne, når du slår stedet op.

Som udgangspunkt ville jeg lade være med at betale hostels, hoteller, ture, dykning m.fl. med kreditkort da stederne som oftest tager en større procentsats end bankerne.

Har oplevet mange steder i Indonesien kun, at kunne hæve op til omkring 700 DKr af gangen, hvorfor det blev temmelig omkostningsfuldt at hæve penge i længden:) Har du oplevet det samme andre steder i Sydøstasien, Claus?

Anonym Magnus

På Filippinerne er den den maksimale hævning på 500-1200 kr afhængig af hvilken banks ATMer, du bruger. Rejser du dertil, bør du tage dollars med og veksle dem. I Thailand og Cambodia kan du hæve beløb svarende til 2000 kr. eller mere. For alle tre lande gælder, at der er et ekstra hævegebyr på ca. 20 kr. i de fleste ATMer.

Tag et Visakort med plus evt. et Mastercard eller ekstra Visakort. Visa Elektron har ofte højere hævegrænse, men det er alligevel ikke rart at rejse med meget mere end 2000 kr. på sig.

Anonym Anonym

Hvis du skal til Indonesien.så hæv penge ved de ATM automater der står ved Bankerne,i dem kan du som regel hæve 3.000.000 IDR som svarer til ca 1800 kr. ellers er det rigtigt som Daniel skriver,at man som regel kun kan hæve 1.200.000 IDR pr gang.

Anonym DanielJohansen

Malaysia kan du også hæve svarende til et beløb på 2000 DKr uanset hvor i landet og i Singapore kan du naturligvis hæve så lystigt du ønsker:)

Husk at nogle banker har automatisk spærring hvis du hæver mere end 10.000 DKr på en måned, så det er en god idé lige at melde du er ude og rejse måske.. Jeg oplevede i hvert fald at skulle betale for dykning på Utila, men endte med at være stuck et par dage fordi jeg havde hævet en mases penge på meget kort tid, griner:)

Anonym Lau Holmelin

Hej. Jeg rejser til SØ asien fra nov og ca. fire måneder frem. Jeg tænkte lidt på hvordan det er med kontanter? hvad er nemmest – hæve noget hjemmefra, det hele dernede (løbende eller store mængder og længere perioder?), eller hvad er jere erfaring?
    tak, Lau.

Anonym Claus

Der er ATM i lufthavnen i Phnom Pehn og det er også muligt at hæve fra en automat i Siem Riep.
    Western Union er en mulighed, men man skal bare være klar over, at det ikke er gratis at bruge den mulighed. Det koster både for den, der sender penge og for den, der modtager.

Forsikringen dækker som regel ikke tabte kontanter.

mvh
    Claus

Anonym Magnus

I Siem Reap er der flere ATMer i turistområdet. I Phnom Penh er der også flere i den centrale del af byen. Du bør tage kontanter med, hvis du rejser til andre byer. ATMerne udbetaler i USD.

Anonym Anonym

Jf. forsikring så dækker Gouda’s ungdomsforsikringer også tabte kontanter, naturligvis kun hvis du har dem på dig eller de er i safety box. Dækningen er maksimum 500/1000 ved normal og ‘super’ dækning. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med dem og fået dækket alt med meget kort behandlingstid..

Anonym DanielJohansen

Jf. forsikring så dækker Gouda’s ungdomsforsikringer også tabte kontanter, naturligvis kun hvis du har dem på dig eller de er i safety box. Dækningen er maksimum 500/1000 ved normal og ‘super’ dækning. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med dem og fået dækket alt med meget kort behandlingstid..

Anonym Rasmus

Hej.
    Det kommer jo også meget an på hvor du skal hen. Du skriver SØ-asien. Så må man antage at det jo også inkluderer Laos og Cambodja. I Laos er det muligt at hæve et par enkelte steder i hovedstaden, ellers er det ikke muligt andre steder i landet. Så enten medbring USD eller Thai Bath… I cambodja har jeg aldrig set en ATM, men er Western Union osv hvor man kan lave transfers, men igen her er det klart nemmest at have kontanter (igen både Euro, USD og Bath)… I Vietnam kan man hæve ca 1000 kr pr hævning. I de andre lande (inkl Kina) kan man hæve 2000 kr, med undtagelse af Filippinerne og Indonesien, som det bliver nævnt ovenfor.
    Så jeg ville tage USD med til tiden i Laos og Cambadjo, mens jeg alle andre steder ville hæve penge på trods af at det koster lidt pr hævning. Forsikringen dækker kun et lille beløb hvis du mister kontanter…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account