This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym lilletommy

Mig og min kæreste har besluttet os at tage til Bolivia og Peru til Oktober. Vi vil selvfølgelig gerne se Amazonas, Sala de Uyuni, Laguna on Inka Trail. Er der noget som er et must see foruden dette???. Hvad er egentlig klogest, at flyve til La Paz eller Lima først?? Nu tænker jeg på at vende sig til højderne bedst muligt.

Hilsen

Tommy

Anonym Synne

Jeg var på en rejse i Sydamerika i 2009 og besøgte både Peru og Bolivia. Blandt højdepunkter, som jeg helt sikkert mener man bør se er:

Machu Picchu (!) Dette var en af mine helt store favoritter! Det er fantastisk. Dertil kommer også at man ser the Sacred Valley, med byerne Pisac og Cuzco (det letteste er at flyve direkte til Cuzco enten fra La Paz eller Lima). Det er bestemt værd at besøge the Sacred Valley, f.eks. i forbindelse med det store søndagsmarked i Pisac

Salar de Uyuni: Dette er også fantastisk! Det er her i saltørkenen der er på størrelse med Sjælland, man laver de seje foto shoots. Selve Uyuni er en lidt død lille by som man skal køre i en evighed for at nå, hvis man kører fra La Paz (det tog os 17 timer i truck fra La Paz, men det er jo også en oplevelse :))

I forhold til højdesyge, så er det rigtigt, som vedkomne ovenfor skriver. En måde man kan vænne sig til det er ved langsomt at stige i højde, så kroppen langsomt tilpasser sig den tynde luft. Jeg tog turen fra Lima, ned langs Peru’s sydkyst, hvor der bestemt er ting at se, til Arequipa. Denne by er bestemt et besøg værd. Derefter vendte jeg ind i fastlandet mod Cuzco, der er “indgangen” til højlandet. På vejen dertil er der også Colca Canyon man kan se, med de imponerende kondorer.
    I Cuzco var jeg mærket af højdesygen, men det var jeg generelt alle tre uger, det tog mig fra Arequipa til vi forlod Bolivia i syd. Jeg drak en masse vand hver dag (op til 4 liter) selvom jeg nogle dage kun sad i en truck på vej fra a til b. Det eneste der hjælper er at tygge cocablade (som jeg personligt ikke kan lide smagen af), drikke cocathe, spise cocabolcher….

Fra Cuzco kan man tage gennem Sacred Valley til Machu Picchu, som ligger lidt lavere, og derfor føles det ganske rart. Når man skal videre vil jeg anbefale enten at tage den hurtige vej og flyve til La Paz, eller køre til Puno ved Titicaca-søen, og få den med. Derfra kører man over grænsen til Bolivia og det sidste stykke ind til La Paz som ligger temmelig højt.

Det var tememlig meget, men bare spørg hvis I søger lidt råd 🙂 Måske kan jeg hjælpe.

Anonym Max

Hej

Jeg har boet i højlandet i Bolivia og har haft besøg af en del “utilpassede” i forhold til højden. Én ting lærer man; højdesyge er meget uforudsigeligt. Hvem det rammer og hvornår er næsten umuligt at sige noget om. Personligt ville jeg ikke være bange for at tage direkte til La Paz. Man bør dog indstille sig på at skulle tage den lidt med ro de første par dage. Hold jer i gang, men ikke for meget. Lad være med at sove til middag og lign. men foretag jer noget i et moderat tempo. Spies letfordøjelige kulhydrater og drik rigeligt med væske. Tyg gerne lidt coca, hvis I mærker højdesygen komme snigende.
    Det gode ved La Paz er, at man meget hurtigt kan komme nedad. At nedstige få hundrede meter er det eneste der med sikkerhed hjælper mod højdesyge. På få minutter er man i “zona sur” som ligger ca. 500 m. lavere end centrum. Ultimativt kan man tage helt ned til “Yungas” på nogle få timer – det er et fantastisk smukt område som ligger i ca. 1500 meters højde – fri for enhver mulighed for at udvikle højdesyge.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account