This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Dudesnlady

Hej folkens.
    Vi er to venner, som har tabt vores hjerte til Venezuela.
    Vi skal rejse i to måneder, ca. fra d. 15/6-15/8.

Hvad er jeres erfaring mht. vejret i den tid på året? Vi har læst, at det nok er det tidspunkt, det regner mest – men hvad siger I som der har været der?

Og har I nogle råd ellers? omkring overnatning, transport og økonomi?

Vi er meget fokuseret på landets naturoplevelser.

På forhånd tak 🙂

Zeki og Lærke

Anonym DanielJohansen

Sikke en dejlig idé.

Det er fuldstændig rigtigt at Juni til August sammen med Oktober som hovedregel er de vådeste måneder i Venezuela. Når det så er sagt må man også have med i sine overvejelser, at klimaerne synes at ændrer sig over hele verden i disse år og det måske er blevet sværere, at gøre brug af historiske betragtninger som udgangspunkt for ens overvejelser. Når det så er sagt, er der helt sikkert både fordele og ulemper ved at rejse i regntiden, men i min egen optik er regntiden ikke et dårligere tidspunkt at besøge landet på.

Jeg har selv rejst i Venezuela i samme periode som du nævner og er bestemt ikke ked af mit valg. Landets caribiske kystlinie er tør stort set året rundt og oplevede udenfor Caracas ikke en dags regn i så nordlige områder. Jeg brugte en uge i Los Roques øgruppen samt nogen tid i Coro, og solen skinnede fra en skyfri himmel hver eneste dag.

Den største fordel ved at besøge Venezuela på den tid af året er midlertid, at I har mulighed for, at opleve fantastiske Canaima National Park når den er allermest frodig. Derudover er det, det eneste tidspunkt på året hvor I kan komme helt op til Ayuantepui og dermed Angel Falls. Vandniveauet er udenfor den periode for lav til, at sejle dertil. Derudover falder der så lidt vand fra vandfaldet at det nærmest bliver til damp inden det rammer bunden og så er det måske knap så imponerende. Efter sigende er vejret omkring Roraima det samme året rundt – nemlig uforudsigeligt. Det kan regne i en uge eller solen kan skinne i en uge. Det første er nok mere realistisk end det sidste. Fred været med det, for det er et fantastiske trek som for mig kun er overgået af få andre steder i verden. Jeg brugte seks dage på, at bestige bjerget og det regnede kun et par timer to af dagene. Tilfældigvis var der en gruppe fra russisk National Geographic som tidligere havde besøgt stedet omkring Januar, og de sagde at denne tur havde været langt mere imponerende på grund af alting stod grønt og frodigt.

Transporten over land er med busser, og er ganske effektiv. Busserne er af lige så høj kvalitet som du finder i langt rigere lande som Brasilien og Colombia, men er langt billigere. Det meste af landets bilpark består af gamle 70er og 80er modeller af amerikanske biler, som måske ikke er politisk korrekte at køre i, men tilgengæld har plads til mange. Man kan selvfølgelig også spørge sig selv, hvad benzinforbrug egentligt har af relevans, når en liter benzin koster 10 øre. Bilerne bruges både som taxaer og mini-busser (collectivos) til 5-6 personer.

Det er nemt at opstøve små hoteller eller hostels (posadas) til rimelige priser omend det selvfølgelig er meget afhængigt af hvor i landet du er. Det er ikke umuligt, at finde et sted til 30 kr, selvom det samme kan koste 200 kr. i Caracas. Mange af stederne har køkkener I kan bruge så I kan holde jeres udgifter yderligere nede ved at lave jeres egen mad. Jeg har læst meget forskelligt om befolkningen, men har haft lutter gode indtryk. Jeg mødte hurtigt lokale der inviterede mig hjem for, at bo ved dem og snart blev jeg inviteret til middag, fødselsdage og deslige. De hjalp mig med at finde rundt, med at finde de bedste priser og havde familie forskellige steder i landet som jeg boede ved. Det er altid en kæmpe oplevelse, at være lokal med de lokale.

Det vigtigste at være opmærksom på omkring Venezuela er den økonomiske situation. Undskyld, hvis jeg gentager noget i allerede ved, men har mødt mange mennesker der slet ikke klar over situationen og det har en rigtig stor økonomiske konsekvens. Valutaen i Venezuela (Bolívar Fuerte) er fastlåst til den Amerikanske Dollar, til kurs 430. Det vil sige at for 1 USD får du 4,3 BsF. Det er en fuldstændig absurd kurs der gør Venezuela lige så omkostningstung at rejse i som den vestlige del af Europa. På grund af den store inflation landet har haft med Hugo Chavez ved magten, bruger lokalbefolkningen udenlandsk valuta til opsparing, i og med deres egen valuta på længere sigt ikke repræsenterer nogen værdi. Således eksisterer der et uofficielt valutamarked, hvor der købes og sælges primært USD og Euro. Der kan imidlertid handles en bedre kurs på USD, hvilket sandsynligvis er et resultat af landenes geografiske lokationer i forhold til hinanden. I et økonomiske perspektiv er den bedste måde at rejse i Venezuela på altså, at tage alle de likvide midler med I skal bruge i kontanter og så veksle på det uofficielle (eller sorte, om I vil) marked. Hvilken kurs i kan sælge til afhænger naturligvis af hvor stærkt dollaren står på det pågældende tidspunkt – og ikke mindst hvem I handler med. Jeg var selv heldig og det lykkes mig på tidspunktet, at sælge til kurs 860, altså det dobbelte af den officielle kurs. Jeg mødte imidlertid andre der havde handlet til kurs 700. Som udgangspunkt har i bedst muligheder i Caracas, Santa Elena de Uairén, Mérida og Ciudad Bolívar. Situationen kan dog være anderledes i Santa Elena de Uairén da den grænser op til Brasilien og en fluktuerende dollarkurs nogle gange gør, at man er mere interesseret i at købe brasilianske real.

Husk at USD ikke er lovligt i Venezuela, men når det er sagt skal I ikke lade jer skræmme af, at skulle handle på det sorte marked. I kan ikke undgå at støde på mennesker, som tilbyder at handle da det også er en forretning for dem. USD er som sagt mest anvendelig og giver den bedste kurs, derudover kan det give en bedre kurs at have nye og store sedler. Jeg vil gerne give navne på nogle kontakter i en PM, hvis I har brug for det.

Flere selskaber som arrangerer ture er begyndt at accepterer bankoverførsel som betaling. Det koster naturligvis et stort gebyr, at overføre til udenlandske konti ligesom I alt andet lige vil få en dårligere kurs – men der findes alternativer.

Jeg håber at det svarer på Jeres spørgsmål. I må endelig skrive, hvis der er nogen jeg ikke har udtrykket klart. Rigtig god tur!

Anonym Dudesnlady

Hej Daniel.
    Mange tak for dit fyldestgørende svar! Det er vi virkelig glade for 🙂

Vi flyver til Caracas fredag d. 15/6 og hjem igen d. 16/8.
    Vi synes, at det svært at finde overnatning i Caracas til ordenlig pris? Vi ville bo der i et par dage – lige for at lande.
    Vi har endnu ikke planlagt vores tur endnu –
    Ved du hvor man kan få dykkercertifikater til ordenlig pris? Vi har ingen erfaring, men det står højt på listen. Det samme gør Angel Falls. Og hvordan kan man komme til Cuba fra Venezuela?

VH

Anonym StephanieNielsen

Hej 🙂

Jeg er lige kommet hjem fra en tur som bla inkluderet Venezuela og Cuba.
    I kan virkelig glæde jer til begge dele, Venezuela byder på de mest alsidige landskaber og naturoplevelser og Cuba er en vild kulturel oplevelse at komme til.
    I Venezuela kan jeg anbefale at lave et trek til Roraima, det er et 6 dages trek til Tempuibjerget, det er hårdt men meget imponerende og en super oplevelse. Ydermere byen Merida hvor I har mulighed for at bestige Pan de Azucar, hvilket er en fantastisk naturoplevelse. Orinoco deltaet og angel falls er også besøg værd.
    Cuba var en meget speciel oplevelse forstået på den gode måde. Jeg var 1½ uge i Havanna og et par dage i byen Trinidad. Havanna var super fedt, der var rigtig mange ting at se, lækre steder at spise, rig mulighed for byliv og meget at se og opleve. Trinidad var mere den hyggelige og lokale by. I byen bruger de stadigvæk heste som transportdyr og om aftenen samles mennesker i alle aldrer i byen for at danse, snakke og hygge sig til lokalt og live spillede musik.
    Cuba har sin helt egen charme og helt klart et besøg værd. Det var også meget billigt på Cuba, I skal dog være opmærksom på at der findes 2 valuta’er. CUC hvilket er ‘touristenheden’ og pesos som er den lokale. 1 CUC = 25 pesos. Selvom cubanere er et yderst venligt og chamerende folkefærd så vil de med sikkerhed prøve at snyde jer, når i handler i lokale boder, markeder eller lign. På Cuba er det meget normalt at blaffe. På Cba har de ikke busser som vi kender dem herhjemme, men derimod biler der kører på en fast rute. Taxa er meget billigt, men hvis man benytter sig af de ‘lokale busser’ så kan det gøres endnu billigere.
    Jeg håber I får en god tur!
    Kh stephanie

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account