Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3541083
     estelanedraithammen

      Hej.

      Jeg overvejer en tur til Kenya og Uganda, eller evt. bare et af landene i sommerferien 2012. Jeg har rejst meget før, over hele verden, men mit store problem denne gang er økonomien. Jeg savner Afrika helt utroligt, men rent økonomisk er jeg bare ikke i en situation, hvor jeg kan tillade mig at spendere 25.000 på en rejse. Jeg vil derfor høre, om der er nogen der har ideer til og evt. erfaring med, at rejse billigt i de nævnte lande? Måske nogle ideer til aktiviteter, man kan lave som er mindre obvious for turister og derfor måske er billigere end f.eks. safarier og lignende? Jeg har selv tænkt på, at det kunne være en ide at tilbringe noget af tiden med at lave frivilligt arbejde (ikke gennem de dyre organisationer, selvfølgelig). Er der evt. nogen der har erfaringer med organisationer og frivilligt arbejde som var billigt, men stadig godt? Andre ideer? Jeg er egentlig åben for alle former for rejse/aktiviteter, jeg vil bare så gerne til Afrika igen, denne gang uden at bruge en formue!

      Håber på svar!

      #3541084
       Anonym

        Hej.
        Har lige været i Uganda i efteråret og de almindelige busser er ret billige. De er forholdsvis komfortable og kører til alle større byer. Det tager selvfølgelig lidt tid at komme fra sted til sted, fordi folk hopper af og på hele tiden, men de kan godt anbefales.

        hilsen Pernille

        #3541085
         Anonym

          Hej.
          Har lige været i Uganda i efteråret og de almindelige busser er ret billige. De er forholdsvis komfortable og kører til alle større byer. Det tager selvfølgelig lidt tid at komme fra sted til sted, fordi folk hopper af og på hele tiden, men de kan godt anbefales.

          hilsen Pernille

          #3541095
           René

            Der er faktisk en del billige mulighederne i Uganda, hvis du er vild med natur og markeder. Som skrevet ovenfor er transporten billig og ok.
            Sipi falls i øst er rigtig flot og med masser af mulighederne for trekking. Crater lakes er fyldt med aber især ved Lake nkuruba. Kasonguire forest udenfor Masindi har en gruppe chimpanser. Kisoro i det sydligste Uganda har nogle gode markeder og masser af flot natur omkring. Lake Bunyoni er også rigtig flot.
            Men hvis du vil se de store ting som gorillaer og på safari, så løber kasseapparatet hurtigt

            #3541096
             Anonym

              Okay, tak. Jeg havde også tænkt på Rwanda, måske i stedet for Kenya. Jeg tænkte, at samlet en måned i Uganda og Rwanda lød meget spændende, men jeg ved ikke lige, hvor billigt det ville kunne gøres.

              Jeg havde tænkt på, at det at trekke ind i junglen og se de store bjerggorillaer var noget som jeg ville overveje, men dette skulle så være den eneste dyre aktivitet på turen, resten skulle være alternative billige aktiviteter.

              Safari skal jeg helt sikkert IKKE, da jeg tidligere flere gange har arbejdet med vilde dyr andre steder i Afrika, og det der med at sidde i en vogn og kigge på dyrerne derfor ikke siger mig så meget.

              Jeg vil meget gerne kunne tage det roligt og virkelig indsnuse noget kultur og natur, uden at den hele tiden skal stå på aktiviteter som trekking, safari osv.

              Har nogen en ide om et budget for sådan en tur? Jeg ved godt at det er meget individuelt, men bare som en guideline for, hvad der er realistisk? Jeg kommer til at rejse sammen med 1-3 andre.

              #3541098
               René

                Rwanda er væsentlig dyrere end Uganda og for at være helt ærlig, så er jeg ikke vildt begejstret for Rwanda men historien er jo utrolig interessant og landet er utrolig flot.
                Gorillaerne kan desværre ikke gøres billigt omend det er 100 dollar billigere i DRC men så er der selvfølgelig også visa omkostninger. Jeg har set sem i både Rwanda og DRC men ikke Uganda. Sigtbarheden skulle efter sigende være lidt bedre i Rwanda og DRC.
                En alternativ safari er bådturene i Queen Elizabeth NP, som vist koster 25 dollar nu, men så er der også entry fee og transport. Hvis I alligevel skulle overveje safari, så er det billigste nok i QENP pga tilgængeligheden. De træklatrende løver i Ishasha sektor er noget specielt.
                Et dobbeltværelse i f.eks. Masindi eller Mbale koster ca 13 dollar med eget bad imens det er lidt dyrere de fleste andre steder eller også er det delt bad. Mad på guesthouses er ca 3-6 dollar og sodavand 1 dollar. 4 timers bus koster ca 8 dollar. Inflationen er imidlertid høj i øjeblikket, så det kan have ændret sig.
                Tjek evt turkish Airlines. De havde sidste år nogle rigtig billige billetter om sommeren, 4100 tur/retur fra Hamborg

                #3541100
                 René

                  Forresten skal det lige siges, at Rwanda har annonceret at gorilla tilladelserne stiger til 750 dollar fra juni måned i år. Uganda har stadig ikke meddelt om de følger med, men det gør de formentlig.
                  Oplevelsen er helt fantastisk og ikke lig nogen anden men til 750 dollar, så ville jeg ikke gøre det

                  #3541101
                   estelanedraithammen

                    Av for pokker, det var da noget af en prisstigning! Så håber jeg da næsten at Uganda i hvert fald venter nogle måneder med at følge med Rwanda, for så kunne vi måske nå at gøre det der. Med Mindre man kan få fat på sit gorilla permit hjemmefra, inden juni i år? Hvordan får man fat på sådan et gorilla trekking permit? Er det noget man skal have inden mån rejser afsted, eller skal man have fat i det dernede? Hvor lang tid tager det at få og er der andre store eller halvstore omkostninger forbundet med sådan et trek? For jeg går ud fra, at vi skal have en guide med, da vi ikke er kendt med Ugandas jungle. Er en guide dyr?

                    Ville du evt. mene at det prismæssigt giver lige så meget mening at tage Uganda sammen med Kenya, som hvis vi tog Uganda og Rwanda? Jeg vidste ikke, at Rwanda var dyrere end Uganda.

                    #3541102
                     René

                      Var i Rwanda i sommers, men det er 5 år siden, jeg var i Kenya, men umiddelbart vil jeg mene, at Kenya og Rwanda er i samme prisklasse. Husk at Rwanda kræver at du søger visa hjemmefra online imens Uganda visa fås ved grænsen.
                      En gorilla tilladelse inkluderer trackere, guide og rangere. I skal blot have transportmiddel til jeres trekkingsted. I Uganda er det vigtigt at vide på forhånd, hvilken gruppe man tracker, fordi udgangspunkterne er forskellige. I Rwanda møder alle i Kinigi til start. Tilladelser kan sikres via UWA i Uganda eller ORTPN i Rwanda. Og ja, det er rigtig god ide at sikre sine tilladelser på forhånd i højsæsonen. Allerede nu vil jeg sige, at I er sent ude. Hvis I bestiller en gorillatour med et Tour selskab, så betaler I ekstrem overpris for transporten tilgengæld er der bekvemt.
                      En anden mulighed er at tilbringe noget tid i Kisoro og vente på tilladelser. Moree fra Golden monkey guesthouse er meget hjælpsom med det. Herfra kan I også tracke dem i Djomba i DRC som er lige over grænsen.
                      Priserne er med effekt fra nu, så hvis I bestiller en tilladelse til sommer, så er prisen 750 dollar i Rwanda.
                      Ellers vil jeg sige, at chimpanzee tracking er også super fedt og noget billigere.
                      Som guidebog i Uganda anbefaler jeg Bradt guide, lonely planet er elendig.
                      Forresten er Ziwa rhino sanctuary i Masindi rigtig godt. Her tracker man næsehorn til fods og kommer rigtig tæt på

                      #3541103
                       estelanedraithammen

                        Okay, tak for svar. Du skriver at det er vigtigt at vide, hvilken gruppe man tracker. Hvordan finder man ud af det, når man ikke booker gennem et tour selskab? Er det at vælge en gruppe en del af ansøgningen af permitet? Og er der i så fald nogen som er bedre end andre?

                        Jeg vil helt sikkert undersøge det med næsehornene! Er det dyrt at tracke dem? Og har du nogen som helst ide om, hvad en måned i Østafrika ca kunne løbe op i, når vi rejser nogler stykker sammen? Ved godt det er individuelt, men det er bare som en guideline, hvis vi måske overvejer gorillaerne og så ellers rejser billigt.

                        #3541117
                         Anonym

                          Tak for svar!

                          René: Det lyder godt det du siger omkring budgettet for det var noget lignende jeg havde tænkt mig, så det er rart at vide, at det kan lade sig gøre:-)

                          Kalamata: Det lyder spændende med frivilligt arbejde i Kenya. Jeg har tjekket hjemmesiden ud, men der står ikke noget om, at de tager frivillige? Jeg kan heller ikke finde nogen priser, hvilket er ret væsentligt for mig på lige denne tur. Må jeg spørge hvad du selv betalte for det og hvor længe du selv lavede frivilligt arbejde? En måned eller hvad?

                          #3541118
                           René

                            til ovenstående budget skal budget skal også siges, at vi var to personer og var på safari i både Murchinson og QENP. Desuden brugte vi også en uge i DRC, hvor gorilla tilladelser er 400 dollar og vulkan bestigningen er 200 dollar. Til gengæld bor og spiser vi også billigt.
                            Så hvis I tilbringer mest tid ved Sipi, Bunyoni, crater lakes og Kisoro, så kan det gøres rigtig billigt, men som nævnt er inflationen meget høj i øjeblikket
                            Håber I får en god tur, det er et fantastisk land med fantastiske mennesker

                            #3541119
                             kalamata

                              Hej igen 🙂

                              Jeg tror bare, at du skal henvende dig til den via mail, men en måned vil være fint er jeg sikker på! Mht. prisen er jeg desværre ikke helt sikker, men tror ikke, at det kan være meget! Jeg var dernede med 20 andre, hvor vi var der i en uge (en del af en rundrejse på 7uger) – lidt anderledes end de 4-5 frivillige, der er længere tid dernede.

                              Men jeg vil helt klart anbefale dig at sende dem en mail! De er utroligt venlige, og er villige til at besvare alle spørgsmål er jeg sikker på. Du kan også google stedet: “New Life Africa International” eller “Leif og Susanne Madsen” , for at vide mere om, hvad det er.

                              Håber du får en god rejse!

                              #3541111
                               kalamata

                                Hej.
                                Hvis du kunne tænke dig at komme til Kenya,kan jeg stærkt anbefale det!
                                Jeg var dernede i en måned, og det er super smukt. Hvis du kunne tænke dig, at være frivilligt arbejde, vil jeg anbefale dig at kontakte Leif og Susanne Madsen. http://www.newlife-africa.org/

                                De har et børnehjem for både slumdrenge og -piger, en skole, og et sted for unge kvinder, der er blevet gravide.

                                Hele deres arbejde er super spændende, og hvis du er med til frivilligt arbejde hos dem, sørger de også for logi i en lejlighed sammen med andre frivillige.

                                Deres arbejde er super spændende, og selve området er også utroligt smukt – ikke langt fra Victoriasøen eller Nairobi.

                                Hvis du er interesseret, kan du jo prøve at kontakte dem, og se, om de har plads til en frivillig 🙂

                                #3541114
                                 René

                                  Det koster 25 dollar og tracke næsehornene og så skal I finde ud af og komme fra vejen og de 7 km ind til stedet. Bussen til Masindi kører lige forbi og det ligger 45 km før Masindi.
                                  Mener det står på tilladelsen, hvilken familie gorillaer, du skal tracke. Der er som hovedregel to udgangspunkter for tracking, nemlig Buhoma og Kisoro (Nkuringo og Ruhija). Terrænet skulle være sværere og længere ved familierne ved Kisoro. For mig er det en del af oplevelsen og trekke gennem junglen imens de fleste helst vil finde dem så hurtigt som muligt uden at gå i junglen.
                                  Der er også en transitfamilie i Mgahinga som ligger tæt på Kisoro. Tilladelser til den familie kan kun købes 14 dage i forvejen, hvis de er på Uganda siden. Parken er sammenhængen med Virunga parken og giver det velkendte “gorilla in the mist” backdrop.
                                  Angående budget, så kan man komme igennem med ca 20 dollar om dagen for kost og logi og så afhænger resten af hvor mange aktiviteter I foretager jer.
                                  Vi brugte ca 15000 kr per person sidste år med flybilletter og alt. Hvor vi var 3 uger i Uganda, Rwanda og DRC. Vi så gorillaerne i DRC og besteg den aktive vulkan. Vi brugte ca halvdelen af tiden i Rwanda og DRC og DRC er rigtig dyrt.

                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

                                Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

                                © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

                                Log ind med brugernavn & kodeord

                                eller    

                                Glemt dine oplysninger?

                                Create Account