This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Lars dj

Hej, jeg skal på en rygsækrejse på 5,5 måned fra januar 2004 sammen med en kammerat. Vi har planlagt at besøge følgende lande:
    Thailand (1 md.), Malaysia / Singapore (1 md.), Indonesien (Bali&Lombok) (1 md.), Australien (2 md.) og New Zealand (½ md.).
    De to måneder i australien vil vi rejse med oz experience fra sydney – cairns – alice springs – Darwin (eller evt. i omvendte rækkefølge).

Vi vil høre om der er nogen som har forslag til rejseruten, da vi er meget itvivl om hvor det bedst kan betale sig at starte mht. klima!? og om i mener denne rejse er realistisk for 60.000 kr. inkl. flybilletter!?

På forhånd tak,
    Mvh. Lars

Anonym Kenneth Karl Nielsen

Hej Lars

Lyder som en spændende rute, hvor du vil opleve en masse og møde masser af andre rejsende.

Her er et par tip til de enkelte lande:

Thailand – Bangkok, strande (snorkling/dykning), trekking i Nordthailand.

Malaysia – Teman Negara National Park og Kuala Lumpur. Brug evt. lidt ekstra tid og penge på en tur til Sabah eller Sarawak på Malaysisk Borneo.

Singapore – brug nogle få dage. Tjek de etniske kvarterer og Zoo.

Bali – Lombok: Fest løs på Kuta og/eller Gili øerne. Oplev det fantastiske landskab, og tag evt. nordpå til de sorte Lovinastrande, hvor der også er delfiner.

Dit Australiensprogram lyder spændende – det er mest praktisk og billigst at rejse fra Bali til Darwin og til sidst flyve fra Sydney til NZ.

Tjek klimatabellerne herpå siden – vejret i Sydøstasien er stort set det samme året rundt. I Australien har de vinter i vores sommer – så en god idé vil være at slutte her, og kommer solbrændte hjem.

En fordel ved at starte i Asien er at det er billigt – starter i i Australien risikerer i at fyre en masse penge af fra starten og måtte afkorte rejsen.

60.000 lyder som et fint budget, men det kommer MEGET an på, hvordan du rejser. Nogle vil bruge 30.000 og nogle 90.000 🙂

Hav en god tur.

Anonym Henrik Hougaard

Jeg brugte 5 uger på at komme fra Bangkok til Singapore i sin tid, min tur begyndte i starten af februar. Pointen med den oplysning er, at I lige skal tænke over, hvad i vil lave i dette område. Skal i trekke i nordthailands bjerge er en sovepose en MEGET god idé. Det bliver rigtigt koldt om natten, selvom det er varmt om dagen. Satser I på at ligge lidt på stranden i Malaysia kan I risikere at komme lidt for tidligt i forhold til sæsonen. Dermed kan I risikere at sejle ud til en ø og dernæst finde ud af, at stort set alle backpackerstederne er lukkede. Vi var heldige at komme én dag efter, at de var åbnet, og det var i slutningen af februar. Monsunen er årsagen til, at stederne lukker ned i en periode. Jeg kan i den forbindelse anbefale Perhentian Islands (den lille af de to øer) – fantastiske strande og gode snorkling-/dykkermuligheder.

Hvorfor ikke prøve noget andet en Bali/Lombok? Bevares, der er megen kultur og lækre strande, men det er altså også australiernes svar på Mallorca. Jeg tog selv til Sumatra. Det var sgu spændende – fortrinsvis den nordlige halvdel. Har I fået smag for dykningen/snorklingen kan jeg anbefale Pulau Weh – en lille ø nord for Sumatra. Ubetinget det bedste sted jeg har snorklet (og jeg har været på Great Barrier Reaf og Fiji også). Der er muligvis lidt problemer med uroligheder i Acheprovinsen i øjeblikket, men ellers….. Jeg har hørt gode ting om Sulawesi, og der er mange andre steder at tage hen i Indonesien, især hvis man vil uden for de gængse steder, som især Bali hører til.

Australien er et stort land med mange muligheder, så jeg kan godt forstå, at I har afsat 2 måneder. MEN, I snyder jeg selv, hvis I nøjes med ½ måned til New Zealand. Jeg havde oprindeligt afsat 4 uger til Australien (latterligt lidt) og 2 uger til NZ, men blev rådet til ikke at undervurdere NZ, så jeg ændrede planer til 3 uger i hvert land. Det har jeg aldrig fortrudt. Der er så mange ting at foretage sig i NZ. Strande, vulkansk aktive områder og maorikultur på Nordøen – natur, natur og natur på Sydøen (inkl. pingviner, delfiner (svøm med dem i Kaikoura), hvaler, sæler, gletchere, regnskov…). Nøjes I med ½ måned i NZ, ville jeg vælge at bruge tiden på Sydøen.

Der er langt fra Darwin til Sydney (og jeg ville tage den vej med mindre I tager NZ – Sydney – Darwin) – især hvis I skal køre hele vejen via Alice Springs. Hvis jeg var jer, ville jeg overveje at flyve mellem Darwin, Cairns og Sydney og så tage en flyveafstikker ind til Alice Springs. Jeg ofrede selv Alice Springs, da der ikke er meget andet end Ayers Rock – men jeg ville gerne have set det også. Da jeg var afsted i det område i 1996 fik jeg en billet fra London til Sydney for ca. 5.500 kr. og den inkluderede stop i Bangkok, Singapore, Bali, Darwin, Cairns, Brisbane og Sydney. Jeg gjorde kun brug af nogle af stoppene (rejste selv fra Bangkok til Bali og stoppede kun i Cairns og Sydney), så måske kan I finde en billet med de samme muligheder, så I kan se det, I vil, uden at skulle tilbringe det meste af jeres ophold i Australien i en bus. Jeg kan godt lide at køre rundt, for man ser meget, men tværs over Australien tror jeg ikke, at jeg gad. Der bliver også varmt i en bus med air-con.
    Vær også lige opmærksom på, at regntiden omkring Darwin først stopper omkring april, så med jeres tidsplan risikerer i, at en del af udfoldelsesmulighederne i f.eks. Kakkadoo NP er begrænsede af vandmasserne.

Budget? 60.000 burde være fint. Brugte selv 67.000 i sin tid over 6 måneder som også inkluderede Fiji og USA (2 måneder til sammen). Jeg shoppede også en del undervejs, så hvis man tager højde for inflationen burde 60k være nok, hvis I ikke skal købe alt hvad I ser. Det er en god hjælp at opstille et dagsbudget, så I ved, hvor meget I i gennemsnit kan bruge pr. dag. Dagsbudgettet i Asien er selvfølgelig en del lavere end i Aus/NZ. Selvom Asien er billig er det let at bruge for meget netop fordi, der er billigt (man kan altid lige købe et eller andet fordi det intet koster). Men budgettet er jo netop baseret på, at I skal bruge færre penge i Asien end i Aus/NZ.

Mht. vejret har jeg kommenteret det undervejs. I rammer Sydney og NZ i begyndelsen af deres vinter, så I får brug for lidt varmt tøj, men det ville jeg købe dernede, så I var fri for at slæbe. Soveposen er god i starten og i slutningen af jeres tur, så hvordan I løser det, må I finde ud af. En idé er måske at sende soveposen til Sydney med posten, når I er færdige med det nordlige Thailand/højlandet i Malaysia (hvis I skal derop). Jeg hentede da en sovepose i NZ, som dog var sendt fra DK af. En fordel ved at besøge Sydney og NZ om vinteren er, at der er langt færre irriterende insekter. Især sandflies i NZ kan være en belastning. Overvej evt. at skyde jeres afrejse en måneds tid. Jeg havde fantastisk vejr fra feb til maj måned – og I undgår noget monsun og regntid. I havner alligevel i den New Zealandske vinter med jeres oprindelige tidsplan….

OK – det blev til en del (og jeg er ikke en gang gået i detaljer). Håber I kan bruge kommentarerne. Rigtig god tur.

Anonym Karin

Hej Lars,

Jeg rejste i 1997 fra januar til juni følgende rute: Thailand (1 mnd.), Malaysia/Singapore (2 mnd.), Indonesien: Sumatra-Java-Bali-Flores (2 mnd.). Vejrmæssigt var rækkefølgen næsten perfekt. Ingen regn overhovedet i Thailand (har også lige været der i år i januar og heller ingen regn).

Der var nogen regn i Malaysia, da vi fik det sidste af monsunen, men overhovedet ikke noget generende, da det aldrig var heldagsregn. Vi tog over grænsen ved Kota Bharu på den østlige side og ud til Perhentian Islands. Det er dog ikke det bedste tidspunkt i februar, så hvis I skal derud, så skud det evt. et par uger ind i jeres ophold i Malaysia. I bør dog tage derud!
    Et andet sted I bør tage op til i Cameron Highlands. Der er smukt og roligt. Vi kunne simpelthen ikke komme derfra igen!

Vi havde næsten ingen regn i Indonesien – kun på Sumatra.
    Med hensyn til Bali, så skal I efter min mening ikke sætte forventningerne for højt i vejret, medmindre I er til vilde fester. Strandene er ikke noget særligt og heller ikke snorkel- og dykkermulighederne (sammenlignet med andre steder vi har været). Et forslag, jeg synes I skal følge, hvis I virkelig vil have en oplevelse: tag flyet ud til Flores (det er ikke dyrt, og især ikke hvis i er unge/studerende. Vi tog nogle dage ud til en lille-bitte ø ved navn Kanawa (også omtalt i Lonely Planet), hvor der var 12 hytter i alt lige på stranden, og med den fedeste snorkelling lige fra stranden. Det var simpelthen så farvestrålende og jeg fik endda set en havskildpadde.
    Tag også til Keli mutu på øen. Vi tog også en 2 dages tur med træskib til øen Komodo for at opleve de berømte Komodovaraner. En stor oplevelse.

Om så Australien og og New Zealand er det bedste på det tidspunkt I når dertil, hvis I vælger Thailand først, ved jeg ikke, men det er dog ved at være vinter der.

God tur.

Mvh.
    Karin

Anonym martin

hej

jeg er selv undervejs paa min rejse nz/aus/indonesien/singapore/malaysia/thai/cambodia/vietnam/kina rejse tid ca 8-10mdr har vaeret afsted 4 maaneder nu og er i singapore fortiden…
    mit buget er ca 80-90.000 og det er mere en rigeligt brugte 1mdr i nz og 2 mdr aus pris ca 35k og det er ved at rejse godt (feste og aktiviteter osv..)

men indonesien rejste jeg java 3uger bali 1uge vulkaner templer super rare mennesker… kan kun anbefales…

java et rigtig godt tog system og masser af lokale busser.. super flot natur og rare mennesker har ikke oplevet noget daarligt med hensyn til overfald og den stil, men der er meget fatighed og hvad der foelger…

bali nemmere at rejse der men en del turister var der lidt over en uge men 5dage er nok havde et uheld der gjorde mit ophold lidt laengere… men bali smukke templer vulkaner bjerge og lokale der proever at saelge alt til jer… kuta ok men hold jer vaek fra legian street saa bliver det en anden oplevelse og bedere…
    priser: hotel rum 2 senge. ca 30.000-50.000 rupia ca 20-40kr
    mad 5.000-20.000 3-15kr lidt dyre paa bali men ok..
    oel ca 2kr
    indonesien 1mdr pris ca 2000kr med alt…

aus min rute var sydney-blue mountians-sydney-op af oestkysten(sluttede i cairns)-alice springs-darwin..
    paa 2 mdr er nok tid men kunne godt ha brugt mere..
    priser i aus: hostel dorm rum 18-22AUD ca 80-100kr
    lav selv mad pris 2-5AUD om dagen 8-20kr koebe mad mellem mc=7-10AUD 30-40kr
    transport er det dyreste men ikke slemt jeg rejste kun med bus og leje bil..
    bus fra sydney til cairns greyhound 240AUD koebte en pakke med ture til fraisers og whitsundays og bus 500AUD den bedste maade…

nz auckland til christchurch med kiwi experince godt men meget nemt og hvis i slutter i nz vil det haenge jer ud af halsen. saa brug tog og de lokale busser…
    hvis i kun har 2 uger saa bliv paa syd oe’en.. ellers vil i gaa glip af en masse 1 mdr er kun lige nok til begge oe’er.

vejret skal i ikke tage jer af det er bare et spoergsmaal om af tilvende sig til det… sol er lig med varme og sved osv regn er lig afkoeling osv… kulde mere toej ogsaa gaar det…

puha det var lidt info til jer og god rejse, i er velkomne til at spoerge mig om andet hvis i har nogle spoergsmaal…

martin
    lohm@ofir.dk

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account