This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Caped

Hej folkens!

Min kæreste og jeg snakker om at tage på en tur rundt til forskellige lande i Asien, deriblandt Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indien og Nepal i starten af 2014, men der er nogle ting vi håber I kan hjælpe os med 🙂

– Vi regner med at rejse i alt ca. 23-24 uger, fra starten af februar til midt i juli. Ud af de uger havde vi tænkt at bruge ca. 3 mdr. i Thailand, Cambodja, Laos og Vietnam – er det passende, og hvilket budget skal man regne med?

– Tilbage har vi så et par måneder til Nepal og Indien, men vi er lidt i tvivl om vi skal have Indien med på vores liste fordi det næsten fortjener mere tid end en lille måned. Hvad ville I gøre? Droppe Indien og fordele ugerne over de andre lande eller tage Indien og gøre det så godt som man kan?

Håber I kan hjælpe os to i nød 😉
    På forhånd tak!
    Nanna (kommende backpacker)

Anonym Anonym

Jeg synes også det er meget individuelt, hvor lang tid man skal være i et land.. Hvis man gerne vil opleve alt – og virkelig komme i dybten kræver det lang tid i det enkelte lang.. Men har man “bare” et par ting som man gerne vil se/opleve kræver det jo ikke så lang tid.
    Det er svært at lave budget for andre.. Tidligere hed det omkring 5000 kr i Asien pr mdr, men jeg vil nærmere mene 7500-9500, hvis man også regner med at skulle dykke, trekke, rafting, osv.. Det er billigt at bo og spise, men oplevelsere koster gerne lidt mere.
    Har I styr på det er regntid i Nepal og Indien i den periode? Jeg var i Nepal maj, juni og juli 2012.. Og vejret var fint i maj og ½ af juni, hvor jeg opholdte mig (primært Pokhara)! Jeg var et smut i syd Nepal midt i juni – og det var SÅÅ varmt! Der var næsten ingen rafting hold som gik pga vejret og begrænset folk som var ude og trekke.. Selvom der stadig var ret mange turister! Annapurna Base Camp i slut juli var REGN, REGN og atter REGN – og inden udsigt ved Annapurna Base Camp. Så I skal virkelig overveje hvad I vil i Nepal og hvor I gerne vil være. Jeg har ikke rejst i Indien.. Men der kan man både tilbringe 14 dage og 1 år.. Så kommer igen an på, hvor meget I vil opleve.. Der vil det også være HOT! Har nu selv tilbragt 4 mdr i Nepal – og har langt fra oplevet alt jeg gerne vil i det land.
    God rejse 🙂

Anonym Anonym

Fantastisk med et så uddybende svar. Fedt at andre også kommer med kommentarer.

Anonym Claus

3 mdr i SØ-Asien er efter min mening rigeligt, andre vil mene, at det er for kort tid. Flyver I bare rundt uden at trække vejret, så oplever I jo heller ikke noget. Det er meget individuelt.

Hvis I har mulighed for at opleve bare en smule af Indien, så gør det. Det er jo ikke sikkert, at I får lejlighed til at opleve Indien i de næste lange tider. Og da det jo er indenfor rækkevidde, så gør det nu. Udvælg nogle steder. Meningen med jeres tur er vel heller ikke, at I skal se og opleve alt.

mvh
    Claus

Anonym Anonym

Ja tusind tak for de uddybende svar! Havde slet ikke regnet med så meget 🙂

Vi har undersøgt det med Nepal og tiderne, men det er faktisk dét, der er vores problem lige nu. Vi regner med at rejse af sted midt i januar 2014 (det passer ikke så godt ind i planerne anderledes). Så havde vi tænkt på at tage Nepal først, og derefter Sydøstasien, men Nepal skal som sagt helst tages i marts/april, så det efterlader os med et “hul” før Nepal, som vi ikke ved hvordan vi skal udfylde. Indien ville være det bedste alternativ, men har bare hørt det er svært som førstegangsrejsende!

Har i nogle forslag til hvad man kunne gøre? Vi snakkede også om Indonesien, men det er meget upraktisk at tage Indonesien – Nepal – Thailand (osv).

En af de andre ting vi har overvejet er at tage lidt ekstra tid i Sydøstasien og Nepal generelt, og så tage af sted ca. 26 uger..

Men igen, tak for de gode svar! Flere modtages med glæde 🙂

Anonym Anonym

Ja tusind tak for de uddybende svar! Havde slet ikke regnet med så meget 🙂

Vi har undersøgt det med Nepal og tiderne, men det er faktisk dét, der er vores problem lige nu. Vi regner med at rejse af sted midt i januar 2014 (det passer ikke så godt ind i planerne anderledes). Så havde vi tænkt på at tage Nepal først, og derefter Sydøstasien, men Nepal skal som sagt helst tages i marts/april, så det efterlader os med et “hul” før Nepal, som vi ikke ved hvordan vi skal udfylde. Indien ville være det bedste alternativ, men har bare hørt det er svært som førstegangsrejsende!

Har i nogle forslag til hvad man kunne gøre? Vi snakkede også om Indonesien, men det er meget upraktisk at tage Indonesien – Nepal – Thailand (osv).

En af de andre ting vi har overvejet er at tage lidt ekstra tid i Sydøstasien og Nepal generelt, og så tage af sted ca. 26 uger..

Men igen, tak for de gode svar! Flere modtages med glæde 🙂

Anonym Caped

Ok, den postede 2 gange -.-‘

Anonym Hovgaard

Der er en grund til I gerne vil til Indien – og derfor skal I ikke droppe den, fordi landet er svært som førstegangsrejsende.. Ta’ kampen op 🙂 Jeg har ikke selv rejst i Indien, men kender en del som har.. Og ingen har fortrudt det, vanskelighederne er blevet de oplevelser de husker bedst! Og efter det kan I “slappe” af i Nepal, hvor man kan rejse så let rundt. Måske Claus eller en anden har et bedre bud?
    I behøver ikke ramme marts/april i Nepal.. Februar vil også være et god tidspunkt – og det har fordele ikke lige at ramme høj sæsonen! 🙂 Som i Danmark har vejr forholdene også ændret sig i Nepal. Jeg ville aldrig have rejst i maj, juni og juli, hvis jeg havde holdt mig til anbefalingerne i rejseguiderne.. Og synes ikke vejret var så slemt som skrevet – og fik så mange andre oplevelser pga off sæsonen bl.a ris plantning, bryllupper, osv. Det er bedre at have lidt ekstra tøj på pga de “lave” temp end 1 liter vand i trekkingstøvlerne 😉 Mit budskab var egentlig bare at det er syndt at tage afsted, hvis man gerne vil rafte, trekke, osv og det ikke kan lade sig gøre pga vejret. Og lidt ekstra tid i Nepal vil aldrig skade 🙂
    Skriv, hvis I har flere spørgsmål 🙂
    VH Hovgaard

Anonym Caped

Havde heller ikke håbet på at skulle droppe Indien, men kan bare godt være bange for at det bliver en for stor mundfuld.. Har læst flere steder på nettet at folk der valgte Indien som deres første rejsepunkt endte med at “fortryde” det, fordi det simpelthen var voldsomt!

Men det skal man vel ikke holde sig tilbage fra? I den sammenhæng, ville det da hjælpe at have noget planlagt hjemmefra af forskellige bureauer? Kan det anbefales til prisen? (Vil ikke gøre det særligt meget, da jeg tror at det at stå på egne ben er det ultimativt bedste)

Vi går heller ikke efter at ramme højsæsonerne for hvert land – for det første fordi det ikke kan lade sig gøre ordentligt når man rejser et halvt års tid, men igen også fordi jeg har læst mange beretninger om at det netop ikke er slemt, som du siger 😉

Men mht. Nepal tror jeg vi holder os til marts/april – har hørt at februar kan blive for koldt med fare for lavigner, og vil helst ikke kompromittere trekkingoplevelsen, da det er en af de ting vi glæder os mest til! 🙂

Men igen – tak for det gode svar!

Anonym Caped

BTW, er der nogen som valgte Indien som deres “førstegangsland”, som har erfaringer derfra, de gerne vil dele?

Anonym Pernille

Drop ikke Indien, det er et fantastisk land. Jeg havde dog også rejse i blandt andet Vietnam og Thailand, da jeg tog til Indien. Men det give en helt anden oplevelse – og så længe I giver jer god tid og ikke er for ambitøse med, hvor meget I kan nå på kort tid, så skal det nok blive en god tur.

Jeg synes, det lyder meget passende med 3 mdr til Thailand, Cambodja, Laos og Vietnam. Men det kommer selvfølgelig også an på, hvordan I vil rejse. Jeg brugte 1 mdr på at komme fra nord til syd i Vietnam (kan gøres på 3 uger, hvis ikke bruger en uge på stranden, som vi gjorde). Thailand kan I bruge alt fra 1-mange måneder (jeg var der selv i 3 måneder og der er stadig meget jeg gerne vil opleve). Cambodja Laos kan vel gøre på 2-3 uger, har jeg hørt. Der har jeg ikke selv været.

Ang. Indien, så når man selvfølgelig ikke det hele på en måned. Jeg har været der i 2,5 uge – og selvom jeg slet ikke nåede alt, hvad jeg ville – så var det stadig en fantastisk oplevelse, som jeg ikke ville være foruden. Så får I også en fornemmelse af landet og ved, om I vil komme tilbage en anden gang.

Hvis I vil have lidt inspiration, har jeg lavet en blog med rejsetips her: http://www.opdagelsesrejser.blogspot.dk.

God tur – det lyder fantastisk!
    Hilsen
    Pernille

Anonym Caped

Tusind tak for det fantastiske svar 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account