This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym abjahs

Hej med Jer!

Jeg står overfor min første solotur og min første backpacker-tur.
    Lidt om mig selv: Jeg er 24 år, har cirka tre uger til rådighed i midten/slutningen af maj, jeg interesserer mig meget for kultur, historie og de lokale, og selvfølgelig nogle flotte skræddersyede jakkesæt 😉
    Jeg har indtil nu udset mig Vietnam som målet for min tilstedeværelse, da jeg har hørt rigtig gode ting om landet.
    Men da det er min første tur som backpacker, søger jeg selvfølgelig råd hos de mest erfarne – så jeg håber meget, at I vil bidrage med en masse gode tips og råd, heriblandt til følgende:
    1. Skal jeg vælge en backpacker-tur helt alene, eller skal man tage sådan en backpacker-adventure med andre unge?
    2. Er der mest at se i Nord- eller Sydvietnam – eller kan man nå dem begge?
    3. Hvilke must-see seværdigheder er der i henholdsvis Nord- og Syd?
    4. Skyd gerne ind med specielle attraktioner og rejsemuligheder – jeg er helt game på nogle særligt mindeværdige oplevelser!
    5. Er midten/slutningen af marts et godt tidspunkt at rejse i Vietnam i?
    6. Er det sikkert at rejse i Vietnam alene?

Jeg glæder mig enormt til at høre Jeres gode råd og tips & tricks 🙂

Venlig hilsen Jannik

Anonym thaslam

Hej Jannik,

Jeg har godt nok ikke rejst i Vietnam, men vil da lige komme med nogle gode råd alligevel 🙂

Jeg ville helt klart vælge en tur alene! Så har man bedre mulighed for at komme tæt på de lokale og få nogle specielle oplevelser ift. at rejse i en gruppe. Det kan jo at du møder en backpacker eller en lokal, som fortæller dig om et fantastisk sted, som du ikke kan tage til fordi du er på en arrangeret tur med andre…

Jeg kender flere, som har været i Vietnam og de var helt vilde med Halong Bay og Sapa i nord samt Hoi An, som vist ligger midt i landet…Derudover var de ovenud begejstret for Easy Riders ture rundt i landet! Her kører man fra en by til en anden med en vietnamser, som så viser en lidt forskellige ting undervejs, det er lidt forskelligt hvad man ser men alt fra smukke vandfald til små landsbyer 🙂

Flere af dem som jeg kender rejste alene rundt i Vietnam og følte sig helt trygge, selvfølgelig kan man blive udsat for tyveri, det kan du også her i Danmark, men Vietnam skulle være et sikkert land at rejse i 🙂

Desuden kommer du formentlig ikke til at rejse meget alene, der er mange backpackere som rejser alene, så check dig ind på dorms, så vil du finde en masse at kunne snakke med! Og måske en at følges med gennem hele din rejse!

Spring ud i det! Det kan godt virke lidt skræmmende først, men det er helt fantastisk at rejse i asien også alene! (Jeg har stort set kun rejst alene 🙂 )

Anonym Jannik Hansen

Hej med jer

Mange tak for svarene, det er en stor hjælp 🙂

Keep ’em coming!

Anonym Linehoejbjerg

du kan sagtens nå at rejse hele vejen igennem landet på 3 uger, hold dig til nattog imellem byerne,
    jeg rejste
    Saigon-nha trang (nha trang er “bare” strandby m. en masse russere) – Hoi An – Hue – Hanoi – Sapa 🙂

Anonym routhe93

Hej
    Jeg rejste rundt i “hele” Vietnam i 3 uger med en veninde(det er passende tid til at komme rundt).
    Det er altså ikke noget problem at være alene, de er super imødekommende når man først kommer af sted – så drop grupperejser..

SYD: Jeg synes helt bestemt du skal se Ho Chi Minh City og Mekong Deltaet (vi brugte en uge i den sydlige del). Vi gik ud fra vores hotel (i Ho Chi Minh er der en “backpacker gade” hvor der kun ligger hoteller – vi boede fint og dyrt til $20 pr. nat for to ink morgenmad) og så gik vi ned på nærmeste turist kontor og pegede på den tur vi ville have – de forklarede om det og der er slet ingen klager over de ture :).
    Ho Chi Minh > Huê 20 timers togtur (så tag godt med mad med – man kan få Subway sandwich)

MIDT: Efter en uge bestilte vi en tog billet (med nattog) op til Huê, den gamle kongeby – byen er lille og let at gå rundt i. Her boede vi på et 3 stjernet hotel og gav $12 pr nat for to ink mad. På det hotel valgte vi at booke resten af turen (tog til Hanoi, Hotel i Hanoi (2nætter), 3dages tur til Sapa og 2dages tur til Halong Bay – ink mad på turene, overnatning og transport for knapt 1000 DKR)
    Huê > Hanoi 13 timers togtur

NORD: efter en lille uges tid i Huê tog vi nattoget til Hanoi, her havde vi 2 nætter før vi skulle på tur til Sapa (vi lod den store rygsæk stå på hotellet). Vi havde bestilt alt i Sapa inden, så det var bare på med skoene og ud på trekkingtur i landskabet/bjergene.
    I Halong Bay boede vi på en båd, her kunne man vælge en eller to nætter (vi tog kun en, vi havde ikke mere tid) – og en super fed tur 🙂
    I Hanoi skal du bo tæt ved den gamle bydel (ved søen) så er det let at komme rundt.

Tips:
    Vi var i “Water-Puppet-Thetaer” i Hanoi (meget anderledes men sjovt at prøve)
    I Huê, skal du helt klart se “den gamle kongeby”
    Mekong Deltaet, Sapa og Halong Bay er også 3 must, synes jeg 🙂

Sjove facts: når du skal krydse vejen er det nærmest bare at lukke øjnene og gå.. I Ho Chi Minh har de “grønne mænd” som står ved alle fodgængerovergange til at hjælpe folk over vejen 🙂 efter 3 uger lærer man at man bare skal gå, de andre kører udenom..

Vi havde et enkelt “uheld”, vi stod og skulle over vejen i Ho Chi Minh hvor en scooter kører forbi os og fyren bagpå griber fat i min kamerataske (jeg havde den over skulderen og tilfældigvis mine hænder/arme omkring den), jeg blev trukket 5-10m efter deres scooter, hvorefter han giver slip.. Og jeg skreg.. da jeg står på vejen kommer der mindst 20 hen til mig og spørger om jeg er okay, og en anden scooter er faktisk sat efter dem (så følte mig virkelig sikker selvom det var noget af en oplevelse) – jeg slap med et brændmærke fra min taske fordi jeg holdt så godt fast :).

Ellers skal man ikke passe mere på end her hjemme 🙂

Håber mine råd, erfaringer og tips kunne bruges og god rejse 🙂

Anonym routhe93

Hej
    Jeg rejste rundt i “hele” Vietnam i 3 uger med en veninde(det er passende tid til at komme rundt).
    Det er altså ikke noget problem at være alene, de er super imødekommende når man først kommer af sted – så drop grupperejser..

SYD: Jeg synes helt bestemt du skal se Ho Chi Minh City og Mekong Deltaet (vi brugte en uge i den sydlige del). Vi gik ud fra vores hotel (i Ho Chi Minh er der en “backpacker gade” hvor der kun ligger hoteller – vi boede fint og dyrt til $20 pr. nat for to ink morgenmad) og så gik vi ned på nærmeste turist kontor og pegede på den tur vi ville have – de forklarede om det og der er slet ingen klager over de ture :).
    Ho Chi Minh > Huê 20 timers togtur (så tag godt med mad med – man kan få Subway sandwich)

MIDT: Efter en uge bestilte vi en tog billet (med nattog) op til Huê, den gamle kongeby – byen er lille og let at gå rundt i. Her boede vi på et 3 stjernet hotel og gav $12 pr nat for to ink mad. På det hotel valgte vi at booke resten af turen (tog til Hanoi, Hotel i Hanoi (2nætter), 3dages tur til Sapa og 2dages tur til Halong Bay – ink mad på turene, overnatning og transport for knapt 1000 DKR)
    Huê > Hanoi 13 timers togtur

NORD: efter en lille uges tid i Huê tog vi nattoget til Hanoi, her havde vi 2 nætter før vi skulle på tur til Sapa (vi lod den store rygsæk stå på hotellet). Vi havde bestilt alt i Sapa inden, så det var bare på med skoene og ud på trekkingtur i landskabet/bjergene.
    I Halong Bay boede vi på en båd, her kunne man vælge en eller to nætter (vi tog kun en, vi havde ikke mere tid) – og en super fed tur 🙂
    I Hanoi skal du bo tæt ved den gamle bydel (ved søen) så er det let at komme rundt.

Tips:
    Vi var i “Water-Puppet-Thetaer” i Hanoi (meget anderledes men sjovt at prøve)
    I Huê, skal du helt klart se “den gamle kongeby”
    Mekong Deltaet, Sapa og Halong Bay er også 3 must, synes jeg 🙂

Sjove facts: når du skal krydse vejen er det nærmest bare at lukke øjnene og gå.. I Ho Chi Minh har de “grønne mænd” som står ved alle fodgængerovergange til at hjælpe folk over vejen 🙂 efter 3 uger lærer man at man bare skal gå, de andre kører udenom..

Vi havde et enkelt “uheld”, vi stod og skulle over vejen i Ho Chi Minh hvor en scooter kører forbi os og fyren bagpå griber fat i min kamerataske (jeg havde den over skulderen og tilfældigvis mine hænder/arme omkring den), jeg blev trukket 5-10m efter deres scooter, hvorefter han giver slip.. Og jeg skreg.. da jeg står på vejen kommer der mindst 20 hen til mig og spørger om jeg er okay, og en anden scooter er faktisk sat efter dem (så følte mig virkelig sikker selvom det var noget af en oplevelse) – jeg slap med et brændmærke fra min taske fordi jeg holdt så godt fast :).

Ellers skal man ikke passe mere på end her hjemme 🙂

Håber mine råd, erfaringer og tips kunne bruges og god rejse 🙂

Anonym Jannik Hansen

Hej med Jer

Mange tak for nogle rigtig udførlige svar – det var lige netop hvad jeg stod og havde brug for!

Det ser jo ud til at blive en rigtig fed tur 🙂

Anonym HeidiZ

Har også været i Vietnam og vi var ude og se grotter: http://da.wikipedia.org/wiki/Phong_Nha-Ke_Bang – DETTE kan VIRKELIG anbefales, har sjældent oplevet noget så smukt og storslået. Vi var på tur og var ude at se to forskellige grotter. Det kostede næsten ingen ting og det var en sindsyg god oplevelse. Virkelig must-see! Det er ad en eller anden grund ikke specielt turistet endnu, hvilket bare gøre oplevelsen endnu mere unik. Grotterne er kæmpe store og det er så imponerende kunst naturen selv har skabt.

Vi var også rigtig glade for Hoi An. Der er også en skøn strand, hvor man kan tage nogle dages overnatning. Vi lejede en scooter og kørte rundt og de forskellige ting.

Rigtig god tur 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account