This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Henrik

Hej.
    Det er efterhånden en stor jungle at finde rundt i markedet for spejlreflekskameraer! -og objektiver for den sags skyld..
    Om du skal vælge Canon, Nikon, Sony, Olympus er lidt det samme som at vælge imellem et Samsung, JVC, Philips fjernsyn.. Hvad der er bedst er vist op til den enkelte person..
    Vil sige du skal gå efter et kamera der indeholder HD video optagelse, har brugt det rigtig meget på mine ferier, og ville absolut ikke undvære det! De billigste modeller har ofte ikke video optagelse.
    Hvis jeg var dig ville jeg tage ned i en foto forretning og få vist/prøvet nogle forskellige modeller, og derefter holde øje med ex Bilka, Elgiganten da de ofte har priskrig på udvalgte modeller..
    Regn med ca. 10.000.- for et udemærket kamera, ekstra objektiv, hukommelseskort, filter og taske, og så skulle i være ganske godt kørende!

Anonym Anonym

Hej.

Jeg vil sige det samme, som de fleste vil fortælle jer, nemlig at hvilket kamera i skal gå efter afhænger helt af, hvad i vil bruge det til, og hvor maget tilbehør i vil have til det. Mit første og hidtil eneste spejlrefleks kamera købte jeg omkring februar i år og det har siden været med på en stor jordomrejse. Jeg købte et Canon eos 1000d og fik det til 2200 dkk, da Elgiganten havde et køtilbud på netop denne model. Jeg synes det er et rigtig godt begynderkamera, og jeg har ikke følt at jeg kom til kort med det. Indrømmet, jeg ville da gerne hve haft et Canon eos 500d eller 550d, så jeg også havde kunnet optage video, men da jeg ikke er en “videoperson”, gjorde det ikke den store forskel for mig, så min pointe er, at det kommer an på, hvad i prioriterer, når i vælger kamera. Som ovenstående nævner, så har visse forretninger af og til tilbud på specifikke modeller, så hold øje med reklamerne.

Mht. objekter, så skal i være opmærksom på, at sådanne ofte koster det samme som, hvis ikke mere end kameraet! Så hvis i absolut fra starten skal have det hele på én gang, så kan det godt blive dyrt. Mange køber jo kameraet først og anskaffer sig så løbende mere udstyr. Tasken behøver i altså ikke give det store for, hvis man bare ser sig om. Køb den evt. i Tyskland eller Sverige. Hukommelseskort kan også findes billigt på nettet, bare vær sikker på, at kortet passer til jeres kamera. I behøver absolut ikke købe et dyrt hukommelseskort i en elektronikforretning. Visse supermarkeder har ogsa af og til tilbud på hukommelseskort, som godt nok kun er af niveau 4, men hvis man ikke er særlig erfaren som fotograf, så tvivler jeg altså på, at man umiddelbart vil mærke forskellen. De har i hvert fald fungeret fint nok for mig.

Anonym Magnus
    Anonym Anonym

overvej evt at købe det brugt af folk som opgraderer til bedre kameraer. Et spejlrefleks kan jo tage flere hundrede tusinde eksponeringer. Købte selv et lettere brugt canon 450d, med batterigreb, kit-linse, hukommelseskort og taske for 3000 kr

Anonym Line

Det kommer også an på hvilket mærke I har i forvejen, det kan være svært at bruge et Nikon kamera, hvis man har været vant til et Canon, da tingene hedder noget forskelligt. Men man kan selvfølgelig altid sætte sig ind i tingene. Som Tine skriver vil jeg anbefale et Olympus. Det er billigt, godt og har ofte indbygget billedestabilisation i kameraet. Det betyder jo at der ikke skal være stabilisation i evt nye linser, som derfor er billigere end hvis I har et canon eller nikon. Jeg kender også en som købte et Olympus til 3500 for kamerahuset og to standardlinser af god kvalitet 🙂

Af hukommelseskort kan I måske bruge et alm. SD-kort, Olympus og Sony kører dog på deres egne kort, men hvis I ender med en af dem, så kan man købe billige adaptorer på ebay 🙂

Sony laver også billige kameraer, men har hørt om flere der er utilfredse med deres Sony kamera, så det ville jeg nok ikke købe.

Af linser, så skal I nok have noget i viden 18-135 mm (som minimum), men det kommer an på mange ting. Billeder af vilde dyr kræver ofte mere zoom osv.

Anonym Anonym

Jeg har også hørt at nikon d3100 skulle være et ret godt all-round- og begynderkamera! Jeg mener det kan optage HD.
    Der er sikkert mange kameraer som også er gode:)
    Med hensyn til objektiver er det rigtigt at man, hvis vil tage rigtig gode billeder og går meget op i det, kan købe flere forskellige objektiver, men efter min mening kan man sagtens nøjes med det der følger med hvis det bare er til dagligdags brug.

Anonym Daizz

Hej alle

Min kæreste og jeg står og skal giftes i den nærmeste fremtid, og vil derfor ønske os et spejlreflekskamera. Vi var på jordomrejse, og havde købt et virkelig godt pocket-kamera, fordi vi var enige om, at vi ikke ville slæbe på for meget. Vi var såmænd godt tilfreds med vores kamera, men efter at have rejst med et par med et spejlreflekskamera fortrød vi godt nok, at vi ikke købte sådan et istedet, for billederne bliver virkelig meget flottere.

Mit problem er så, at kameraer ikke er min stærke side. Er der nogen herinde, som kan fortælle mig, hvad et godt spejlreflekskamera skal indeholde uden at det koster det hvide ud af øjnene, for det er jo en jungle?
    Eller er der måske ligefrem nogen, der har gode erfaringer med et kamera, som de vil dele? Eller nogen der har nogle links til nogle fantastiske kameraer, der egner sig til husbehov? Det samme gælder i øvrigt objektiver?

På forhånd mange tak.

Anonym thaslam

I kan faktisk købe næsten hvilket som helst spejlrefleks, da processoren i kameraet er mindst 5 gange større end i et kompakt kamera. Jeg vil udmiddelbart sige at I nok skal gå efter et olympus. De er ofte billige, men rigtig gode og kommer ofte med to objektiver 🙂

Det er lidt lettere at sige, hvis I kan komme med noget mere specifik…som hvad I fx gerne vil tage billeder af osv 🙂

Anonym Daizz

Tak for svar. Det er svært for mig at være mere specifik. Jeg kan ikke rigtig sige, at at vil tage billeder af noget bestemt. Vil bare gerne have et godt All-around spejlreflekskamera, der kan tage gode billeder af alt. Giver det mening?

Så vidt jeg har forstået, skal man have forskellige objektiver afhængig af, hvad man tager billeder af.

Anonym David

Prøv at kigge lidt rundt på fotostart.dk/forum – der kan du helt sikkert få svar på dine spørgsmål 🙂

Rent faktisk er der ikke den store forskel på de forskellige mærker – alle har kameraer til forskellige segmenter. Nikon og Canon er selvfølgelig de mest almindelige, hvorfor brugtmarkedet for de to er noget større end for de andre producenter.

Jeg kan se, at i længere oppe er blevet anbefalet at købe olympus. Ikke er der er noget i vejen med det, men i skal være opmærksomme på, at olympus kameraernes lille størrelse skyldes, at de bruger en mindre sensor (dvs. at i måske ikke får de billeder i regner med, fordi en mindre sensor generelt ikke leverer så gode billeder (kvalitetsmæssigt) som en større sensor.) Når det så er sagt, er der dog også fordele ved en lille sensor, bla. kameraets og objektivernes størrelse, ligeledes er det en fordel, hvis man ofte tager billeder i situationer der kræver teleobjektiver (jeg vil ikke komme nærmere ind på det nu)

Jeg vil klart anbefale enten Canon, Nikon eller Sony der er de største lige nu. Canon er generelt billigere end Nikon og Sony, og lige nu er de den producent der udbyder det billigste dSLR (EOS 1100D mener jeg.)

Personligt mener jeg dog at Canon kameraerne er en smule dårligere ergonomisk end Nikon. Faktisk vil jeg anbefale jer at købe det kamera der “passer” jer(es hænder) bedst. Det er jo ikke noget ved at have et super godt kamera som man ikke bruger, fordi det er alt for tungt eller fordi man er bange for at tabe det fordi man ikke har ordentligt fat i det.

David

Anonym Anonym

Har været på adskillige safarier, og nej, du kan ikke nøjes med 55mm linsen, ihvertfald ikke hvis du er ude efter gode billeder af dyr. Med mindre der er tale om Masai Mara/Serengeti, hvor man nærmest kører ind i dyrene

Anonym OlafFO

Jeg har nikon + et par objektiver.

Et godt allround objektiv er 18-200. Den har en blænde på 3,5-5,6.

orginalt objektiv koster ca. 4-5000 Kr. komer anpå hvor man køber det.

Købte mit fra kamerahuset.dk for 4000 kr.

Har også et sigma til nikon 70-200 2,8, som er meget godt. Købte det brugt. Vejer 1,5 kg.
    Det bliver også brugt hvor der ikke er så godt lys.

Et som også kan bruges er 70-300. Koster ca. 3600 kr. fra kamerahuset.dk

Ellers plejer jeg også at købe fra photoshop.dk

Hvis du nu har standard kit 18-55 og så måske 70-300, så kunne du “måske” klare dig.
    Kommer anpå hvor langt dyrerne er væk fra dig.

Eller måske du kunne klare dig med et 18-200.
    De fåes billigere hvis du tager sigma ella tamron til det mærke du nu bestemmer dig for at købe.

Anonym Anonym

Til safari kan du sagtens “nøjes” med et objektiv der går op til 200 mm. Var selv i Kruger i maj/juni og havde et 50-200 mm objektiv på og det passede perfekt 🙂

Mht hvilket mærke ville jeg mene at du kan købe et hvilket som helst mærke med mindre at du går rigtig meget op i foto! Billedekvaliteten på alle spejlreflekskamera er gode. Det er nok rigtig nok at kvaliteten på fx Olympus’ ligger lidt under fx canons, men det ville man som amatør ikke lægge mærke til. Det er en MEGET LILLE forskel. Så som tidligere sagt, så vælg et der ligger godt i hånden.

I fotoforretninger har de nogle gange udstillingsmodeller, 2. sort. eller udgået kameraer bagved. Så hvis du spørger efter det kan det være at du kan få et super tilbud på en af disse eller en af modellerne de har til salg 🙂

Anonym Daizz

Mange tak for inputtene allesammen. Lige et tillægsspørgsmål…Hvis man nu skal tage billeder af dyr (f.eks. på safari), er det medfølgende objektiv til et kamera fint nok (mener de ligger på omkring 55 mm), eller skal man have et ekstra objektiv?

Anonym Anonym

Det kommer godt nok an på, hvor langt du er fra dyrene. Nu har jeg ikke selv været på safari, men det er altså en af de situationer, hvor jeg ville overveje at anskaffe mig et zoom. Et standardobject på 55 mm kan ikke zoome ret meget. Men selvfølgelig, hvis landroveren kører helt op ved siden af løven, så kan det da godt være, at den kan smile til dig gennem din 55 mm;-)

Det kan godt være dyrt at anskaffe sig et zoom, men da de er meget populære og ikke kræver samme komplicerede teknik at fremstille i god kvalitet som f.eks en vidvinkel eller endda et fisheye, er de ikke de dyreste objekter at anskaffe sig. Man kan også tit købe dem brugt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account