This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym HeidiZ

Min kæreste og jeg overvejer rigtig meget at tage til Sri Lanka August 2011 (Borneo eller Tioman er dog også kraftigt med i overvejelserne).

I den forbindelse har vi lidt spørgsmål, som jeg håber, at I erfarne mennesker herinde kan hjælpe os lidt med 🙂

Vi vil ikke rejse med rygsæk og ønsker en ferie med natur/kultur oplevelser og også badeferie.

Hvor er det bedst at bosætte sig i August (ved strand), hvis man vil have bedst vejr? Jeg synes desværre ikke rigtig jeg kan finde svar på dette.

Hvor kan vi finde hoteller? Jeg har prøvet expedia, asiarooms og hotels – men det gav godt nok ikke særlig meget :-/

Vi har et budget på ca. 25000kr alt incl. for os begge og regner med at vil være afsted i ca. 20 dage i alt. Er det realistisk? Vi ønsker ikke at bo på store resorts, men bare nogle alm. standard hoteller – helst med en pool.

Vi ville rigtig gerne købe vores flybillet til Singapore og så bruge nogle dage der og så derefter flyve til Sri Lanka, men kan se, at det koster omkring 2000kr pr. billet – kan det virkelig passe? (momondo.dk)

Hvis I har nogle generelle erfaringer omkring Sri Lanka, så kom gerne med dem – det er jo ikke ligefrem Mallorca hvor hver 10. dansker har været, så det er lidt svært at få erfaringer fra venner/familie 🙂

Anonym HeidiZ

Jeg siger tusind tak for dit svar 🙂
    Bookede i slet ikke nogle værelser hjemmefra? Jeg vil nok have det bedst med at have det på plads ;o)

Ja, vejret er jo selvfølgelig lidt svært at spå om… havde I meget regn?

Kombinerede i forresten Sri Lanka med en storby? Vi vil nemlig rigtig gerne til Singapore også, men synes dælme de flybiletter er lidt pebret, øv :-/

Hvordan var prisniveauet dernede??

Anonym Thomas

Hej Heidi,

Vi har lige rejst i Sri Lanka.

Vejret drillede i den normalt varmeste måned (januar), så jeg vil helst ikke udtale mig om vejret. Måske ttp://www.worldweather.org/ kan hjælpe?

Sri Lanka er en skøn ø, og I skal glæde jer. Sigiriya og vandring op ad Adam´s Peak er abolutte musts, men også Dambulla, Horton Plains (At World´s End), Ella (evt. kombineret med togtur), Yala nationalparken og te plantager i Highlands kan anbefales.

Vi lavede forskellige nedslag på diverse strande. Mirissa Beach trak bukserne ned på det hele. Det er virkelig et paradis. I behøver ikke booke hotel hjemmefra. Gå lidt rundt og led efter den bedste aftale. Der er to-tre steder med swimmingpool.

Hovedstaden Colombo er trist, men der er nogle gode markeder, hvor man kan tanke op med souvenirs og billig karry inden hjemturen.

Anonym HeidiZ

Hej Thomas
    Tak for dit svar 🙂
    Det kan godt være vi bare skal starte med at bestille ét par overnatninger hjemmefra og så tage den derfra. Selv om jeg dog mest er til at booke hjemmefra, især nu vi ikke rejser med rygsæk.
    Hvornår var du dernede, sådan mht. regnen? Vi regner også med, at have syd Sri Lanka som vores base. Hvor boede du på sydkysten?? 🙂

Regner med vi bestiller billet fra Hamborg, pt. synes jeg dog de er lidt dyre, så tror vi venter lid.

Jeg vil stadig meget gerne have nogle hjemmesider hvor der kan bookes hotelværelser, hvis der er nogle gode forslag??? 🙂

Anonym Anonym

er der en speciel grund til at I gerne vil til Singapore samtidig med Sri Lanka? Det er noget af en omvej og personligt synes jeg, at Singapore mangler meget af charmen fra andre asiatiske storbyer

Anonym HeidiZ

Vi havde bare snakket om, at vi godt kunne tænke os at se Singapore… Men Bangkok kunne også være en idé, der er flybiletterne bare ligeså dyre… Er der ellers andre storbyer? Indien er selvfølgelig også en mulighed, men regner det ikke helt vildt?

Anonym Thomas

Hej Heidi,

Vi bookede kun 1. nat i Colombo, fordi vi ankom sent. Det hed Juliana Hotel og var ganske udemærket.

Vi booker aldrig hjemmefra, fordi vi altid ser flere værelser, og fordi vi altid prutter om prisen 🙂

Sri Lanka er utrolig billig. Busturene koster 1-2 kr. og den traditionelle rice & karry fås til absurd lave priser. Vi brugte kun “mange” penge på indgangs-billetterne til Horton Plains og Yala. De koster omkring 300 danske kroner pr. stk., og det er rigtig mange penge i Sri Lanka.

P.S. Ja, vi havde meget regn, men der var sol på sydkysten!

Anonym HeidiZ

Jeg har lige endnu et spørgsmål…. Hvordan er vandet i Unawatuna i August? Mange bølger, strøm o.s.v.??
    Vi vil gerne have roligt vand, så der er mulighed for snorkling og generelt hygge i vandet, uden at man sluger den ene bølge efter den anden 😉

Anonym Mads

Hej Heidi
    Jeg har været på Sri Lanka 5 gange siden 2003. Det er en pragtfuld ø! Vejret skifter afhængigt af på hvilken side af øen I er. Når det er regntid på den ene side af øen er det tørt på den anden side. Hvis I skal til turistsiden (fra Colombo ned til Galle) skal I helt tage afsted mellem nov.-maj. På østsiden kommer regnen typisk omk. oktober -jan.
    Den letteste og ofte billigste rute er via Dubai, med forskellige flyselskaber (sidst fik jeg en returbillet til 4.300 Dkr).
    Det er slet ikke nødvendigt at booke noget som helst hjemme fra – der er masser af mindre guesthouses hvor man kan bo fint for 50-100 kr (det kan også fås billigere).
    Offentlig transport er billig, men kan også godt være lidt langsommelig. Det er dog en fantastisk oplevelse at køre med toget i bjergene, med udsigt over teplantager og vandfald – og det koster ca. 10 kr for en 6 timers tur (DSB go home!). Det er også muligt at hyre en taxa for en rimelig penge – det er meget hurtigere, og man kan få chaufføren til at stoppe når man vil. En tur på ca. 100 km. koster omk. 10000 Rupees og tager ca. 3 timer! (vejene og trafikken er meget dårlige). En anden meget fin løsning er tuk-tuk, hvis man ikke skal så langt (op til 40-50 km). Det går næsten lige så hurtigt som med bil, og man får fint frisk luft mens man kører og kan se mere. Det er også meget billigere (en hel dag med tuk-tuk fås typisk for ca. 3000 rp).
    Vandet kan godt være lidt uroligt i Unawatuna frem til nov-dec.

Skriv evt. til mig hvis I vil vide mere 🙂
    Madsfynandersen@gmail.com

Anonym HeidiZ

Tusind tak for dit svar Mads – det er vi rigtig glade for :o)

Vi rejser i August, har grundet studier og job ikke mulighed for at rejse på andre tidspunkter. Men når ejg er inde og tjekke nedbørstabeller, så synes jeg ikke det virker så slemt. Vi regner med at bruge 7-8 dage på at rejse rundt og så slutte af med 8 dage til ren badeferie (bådture, snorkling osv.) på sydkysten (Unawatuna og måske et andet sted).
    Egentlig ville vi foretrækker at man fx. den ene dag var på tur, den anden dag var det afslapning ved vandet, men det kan ikke rigtig hænge sammen, når mange af de spændende ting ligger inde i landet 😉

Har du nogle foreslag til ture osv. som første-gangs besøgende på Sri Lanka?

Vi lander jo i Colombo, regner med at bruge en dag der til lige at få udhvilet og vende os til klimaet. Derefter tager vi 1-2 dage i Kandy (med tog fra Colombo) og efter hvad jeg kan se, så kan vi komme videre med toget fra Kandy og så ud på den rute som skulle være så flot (går den ikke til Nuwara Eliya/Badulla??). Vi vil ligeledes besøge enten Uda eller Yala Nationalpark – evt dem begge, det finder vi lige ud af. Men ellers har vi ikke rigtig planlagt så meget.. Har politikkens Sri Lanka bog, men den er jo ved at være af ældre dato… ;o)

Men kom MEGET gerne med dine forslag til ture osv. Vi regner med at have omkring 15 hele dage på Sri Lanka, så der skulle være mulighed for at komme til at opleve en masse :o)

Kan du forslå nogle gode chauffører, guesthouses/hoteller modtages dette også meget gerne 🙂

Hilsen Heidi

Anonym HeidiZ

Vi flyver forresten fra Hamborg. Har ikke købt billet endnu (regner med vi gør det her efter påske). Vi flyver nok med Emirates, tager en holdt på en 2-3 dage i Dubai på hjemturen, da vi gerne vil et smut til Abu Dhabi og lidt shopping i Dubai 😉 Pt ligger biletterne på 6500 kr pr. stk, så det er ikke helt billigt (momondo.dk)

Anonym Mads Fyn Andersen

Glæder mig at I kan bruge mine erfaringer med den fantastiske ø (ja, jeg er ikke helt objektiv ;-)).
    Det med hvad man SKAL se osv. er jo smag og behag (personligt er jeg mest til vild natur og ikke så meget kultur). Det lyder som en god plan, at tage fra Negombo til Kandy – videre med tog til Nuwara Eliya (Udtales New ælia!) og evt. videre øst på og derfra syd på til standområerne okmring Galle (Gål).
    Jeg ville nok undgå Colombo! Det er en beskidt larmende storby, uden noget rigtigt at byde på. Der findes vist nogle fine shoppingbutikker med mærkevaretøj, til uforskammet lave priser – men det er vist også det!
    Lufthavnen ligger i Negombo, en relativt lille ucharmerende by – men et fint “venteværelse”/overnatningssted når man lige er kommet eller skal med flyet.
    På vejen til kandy ligger elefantbørnehjemmet Pinnawella – det er et center for forældreløse og tilskadekomne elefanter. Turist ting – men ok. Kom ikke for sent på dagen. Det kan være en ide at tage en taxa fra lufthavnen til Kandy, via Pinnawella. LAD VÆRE med at hyre en bil inde i lufthavnen – gå uden for på P-pladsen og hold en “auktion” blandt de ca. 30 chauffører som alle sammen gerne vil køre jer!
    Et MUST er togturen fra Kandy mod Badulla Toget kører ikke til Nuwara Eliya (Nanu Oya er nærmeste station derfra skal man med bus/tuktuk) Der kan være køligt da byen ligger i over 1kms højde.
    Fra NE vil jeg anbefale, at I tager toget videre til Ella og så hyrer en bil/tuktuk som kan køre jer syd på til Tissamaharama (tissa), hvor indgangen til Yala blok 1 er. Det er også meget turistet/organiseret – safari i LandRover. Igen husk at komme tideligt – efter kl 11 er dyrene meget inaktive pga. varmen eller skuler sig i skyggen!
    Hvis I er til lidt mere eventyr kan I tage videre øst på til Arugambay eller Portuvil. undervejs passerrer I Lahugala (elefanternes hjem) – her er mange vilde elefanter og de går helt frit over vejen. Der er ikke mange turister i dette område (tidligere LTTE-område) og det er muligt at komme ind i Yala East (Blok 5) her fra. man skal dog selv skaffe en bil/chauffør, og der er nok længere mellem dyrene, end i Blok 1-2. Men det er mere “the real thing” – på disse kanter er der også mange krokodiller både den store saltvands og den truede Marsh krokodille.
    Når I kommer syd på igen er Unawatuna eller Hikkadua nok de bedste steder – men også turiststederne! Det er nemt at finde et sted at bo, men priserne er selvfølgelig lidt højere i disse turistområder. Hikkadua har flere cafeer/restuarnter/barer end Unawatuna.

Alle i Sri lanka er meget venlige, og vil gerne være jeres venner 😉 og forventer så at I giver lidt for det! Vedr. Chauffører er det NØDVENDIGT at være meget konsekvent og direkte. Prisen skal naturligvis være helt på plads inden turen og vær så sikker på, at han rent faktisk HAR forstået hvor I skal hen! Ja det lyder utroligt, men nogen gange tager de turen fordi der er gode penge i turister, også selv om de ikke aner hvor destinationen er. Så kører de bare rundt på må og få og håber de finder det rigtige – de vil meget nødigt spørge andre om vej og kan sagtens finde på at køre jer et helt andet sted hen, hvor de nu mener det er bedst. Tuktuk chauffører skal styres med hård hånd! Venligt men bestemt!
    På standene vil I møde “Beachboys” – det er unge mænd som er vældigt flinke og kan hjælpe jer med alt muligt og kender alle, og kan skaffe alt til det halve. De er ikke farlige men blot “a pain in the ass”! De hægter sig på dig/jer når I går en tur langs stranden og de er bare ikke til at blive af med på en pæn måde. De “forfølger” jer og springer straks til hjælp, hvis der er noget man er i tvivl om sov. og forventer måske ikke med det samme men over tid at blive honorereret for deres hjælp. Der er kun EN ting der virker: Ignorer dem TOTALT -og lad være med at være høflig over for dem – så øjner de straks en åbning. Dete er lidt træls at det skal være sådan, men de forstår simpelthen ikke en pæn hentydning :-(.
    Pyha – det blev langt, men der er så meget at fortælle om SR – tag der ned og oplev det og lad være med at planlægge for meget hjemme fra – det er et meget nemt sted at rejse fra dag til dag uden bookninger.
    🙂 Mads

Anonym Nina

Hej!
    Vi er en familie på 5, med børn i alderen 7-9-13 😉
    Vi skal rejse til Sri Lanka i uge 5-7 i 2014. Billetterne er købt 23500 for os alle 5 med quatar og mellemlanding i Doha. Er det en god ide allerede nu at booke hoteller, eller vil i anbefale os at vente til vi kommer frem? Vi vil gerne bo på 4 stjernede hotelelr med pool og andre bekvemmeligheder (siger børnene) Jeg har kigget på et kotel der hedder Golden star beach hotel og et der hedder Coral beach. nogen der har erfaringer med dem?

Anonym Kent

Hej Nina

Hvor fandt du de billetter.

Vi har lige søgt – men uden held (ihvertfald til de penge…)

Kent

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account