This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym DitteLina

Hej alle:)
    Jeg overvejer stærkt at bruge min sommerferie på Sri Lanka i år. Jeg har 3 uger – er det nogen der har erfaring med Sri Lanka?
    Er 3 uger ‘nok’? (ved godt at det aldrig er nok med tre uger, men kan det gå an?)
    Kan man rejse alene som pige i nogenlunde sikkered?
    Og hvordan er klimaet i slut august?

KH DitteLina

Anonym Mia86

På 3 uger kan du sagtens nå at opleve en stor del af Sri Lanka. Selvfølgelig kan man sagtens bruge væsentlig mere tid, men det kan bestemt godt gå an.

Jeg var selv på Sri Lanka 3 uger i februar, og det var super godt! Jeg nåede at se Sirigiya, Dambulla, Pinnewala Elephant Orphanage, Nuwara Eliya, Horton Plains og World’s End, bestige Adam’s Peak, bruge 2 dage i Colombo, 4 dage ved stranden i Unawatuna, hvalsafari og besøg på et skildpadde sanctuary. Og det selvom jeg arbejdede frivilligt mandag-fredag på Millenium Elephant Foundation i 2 af ugerne 🙂

Mht. at rejse alene som pige, så skal du nok være opmærksom på, at srilankanske mænd godt kan tage sig nogle friheder. Fx oplevede jeg flere gange, at mænd stod og gnubbede deres xx op af mig i toge og busser – diskret selvfølgelig, så det skulle se ud som om det var fordi der var mange mennesker. Men så skælder man bare lidt ud, og det respekterede de mænd, jeg mødte i hvert fald 🙂

Jeg kan desværre ikke råde dig mht. klimaet, da jeg selv var der i februar.

Anonym Thomas

Ja, 3 uger er fint på Sri Lanka.

Yderligere idéer.

Yala Nationalparken er fin til leoparder og elefanter, togtur omkring Ella, og så ville jeg skifte Unawatuna ud med Mirissa Beach 🙂

Anonym Heidi

Jeg (eller vi), skal selv til Sri Lanka, lander d. 1/8 og rejser videre til Dubai d. 17/8.. og jeg glæder mig helt vildt 🙂

Vedr. Klima, så tror ieg ikke du skal bekymre dig for meget, det gør vi i hvert fald ikke. På vest siden skulle det ikke regne specielt meget, så der tror jeg vi tager strand dagene, medmindre det er godt nede syd på, hvor de bedste strande skulle være 🙂 Vi har ikke booket værelse/hotel hjemmefra, kun lige til 2 dage i Kandy pga. esala perahera festival (prøve at google). Så det giver mulighed for at rejse rundt i forhold til vejret.

Vi har købt Lonely Planets bog om Sri Lanka, der er mange gode idéer til hvad der skal ses, men vi har planlagt meget af det samme som Mia86 + togturen fra Kandy til Ella (mener jeg det er), som skulle være rigtig smuk og så Yala Nationalpark.

Mai86: Hvor god form skal man være i for at bestige Adam’s peak? Og skal man have noget specielt fodtøj med? 🙂

Anonym Mia86

Personligt er jeg ikke i særlig god form, så jeg vil ikke mene, at det kræver specielt meget at bestige Adam’s Peak. Man ser også både ældre mennesker og små børn (lokale), som tager turen. Fidusen er at tage den med ro, så man ikke brænder alt krudtet af fra start.

Et godt råd er dog at holde jer i gang bagefter, så I ikke får alt for ondt i benene. Ud af den gruppe jeg besteg bjerget med, var vi to som fortsatte direkte på sightseeing og teplantage-besøg i Nuwara Eliya og til Horton Plains og World’s End næste morgen. Resten af gruppen tog hjem og sov, og mens de knap kunne gå de næste 4 dage, mærkede vi intet til det 🙂

Mht. fodtøj så er det nok en smagssag. Jeg havde vandrestøvler på, og dem var jeg rigtig glad for, da de gav god støtte til anklerne. Flere af de andre, jeg rejste med, havde dog bare almindelige kondi-/løbesko, og det gik også uden problemer. Og de lokale tager den i deres almindelige klip klappere 🙂

Anonym Heidi

Tusind tak for svar Mia! 🙂

Jeg tror vi prøver at bestige det, selv om vi er i middel form. Man læser jo så mange steder, at det skulle være fantastisk at komme op og se solopgangen, det vil vi da næsten ikke gå glip af.

Det er næsten altid et problem med det fodtøj synes jeg. Har dog ikke nogle vandrestøvler og tror heller ikke jeg får plads til et par i kufferten, men har et par gode Nike sko, som jeg tror jeg rejser i, de vejer ikke så meget og er gode at gå i 🙂

Hvordan foregår det egentlig når man skal op? Skal man hyre en guide, eller kommer man bare og går selv op, eller hvordan?

Jeg regner også med at vi skal op og se det palads på Sigiriya, så der skal nok blive gået nogle km på den ferie 😉

Sidder og prøver at planlægge herhjemmefra, men det er også svært altså.. Vi har 15 dage og vil selvfølgelig gerne opleve så meget som muligt, men samtidig slappe af. Fik at vide, at Sri Lanka generetl var et nemt land at rejse i, så håber vi når alt det vi gerne vil :o)

Anonym Mia86

Det var da så lidt 🙂

Jeg besteg det i højsæsonen, så der var det overhovedet ikke nødvendigt med en guide. Der var tusindvis af mennesker, så man var bestemt ikke i tvivl om, hvor man skulle hen 🙂 Men nogle piger, jeg mødte derovre, tog turen uden for højsæsonen, og de havde i hvert fald stor glæde af deres lygter. Men jeg vil stadigvæk sige, at det ikke er nødvendigt med en guide, for man er ikke i tvivl om, hvor man skal hen. Det kan ikke rigtig lade sig gøre at gå forkert, for der er kun én vej 🙂

Sri Lanka er helt sikkert et nemt land at rejse i. Dog skal I være opmærksomme på, at togene godt kan være forsinket – også op til 5-6 timer, hvis man er uheldig. Men det er en super hyggelig måde at rejse på og en sjov måde at komme i kontakt med de lokale. I togene findes både 2. og 3. klasse, men jeg synes ikke rigtig, der var nogen forskel – kun på prisen, så jeg tog altid 3. klasse 🙂
    Busserne er noget mere pålidelige mht. afgangstider og ofte også væsentligt hurtigere, så det er også en god mulighed. Men jeg synes helt sikkert, at I skal prøve at rejse med tog minimum én gang, mens I er i Sri Lanka 🙂

Anonym Heidi

Der er den store festival i Kandy når vi erf der, så jeg tvivler på vi vil være de eneste.. Men vi tager da lige en lille lygte med, just in case 😉

Vi vil tage togturen fra Kandy til Ella, det skulle nemlig være en rigtig smuk tur. Vi vil gerne reserve vores “egen” glasvogn, desværre kan man ikke gøre det hjemmefra, så skal have kontakt til det hotel vi skal bo på i Kandy og spørge om de vil gøre det for os. Bare for at vi kan se mest muligt ;o)

Vi regner også med at skulle besøge det elefant børnehjem – var det der du arbejdede som frivillig?

Anonym Mia86

Når du siger elefantbørnehjem, så er det nok Pinnewala Elephant Orphanage, du tænker på. Jeg arbejdede på Millenium Elephant Foundation, som ligger ikke ret langt derfra. Der er kun 5-8 elefanter, men til gengæld får man mulighed for at have større kontakt til dem. Fx kan man få lov til at ride på dem, bade dem i floden og få et brusebad i floden. Efter min mening er det en helt fantastisk oplevelse.

Pinnewala er også interessant, men på en anden måde. Der er mange flere elefanter, hvilket selvfølgelig har sin charme. Til gengæld er hver mahout ansvarlig for mange elefanter, hvilket betyder, at de ikke har det samme tætte forhold, som de har på MEF, hvor hver mahout kun har én elefant, som er deres et og alt.

Så det er lidt et spørgsmål om, hvad man er til. Tæt one-on-one kontakt med elefanterne eller synet af rigtig mange elefanter på én gang 🙂

Anonym DitteLina

Tak for jeres lille ‘debat’ – al inspiration er suget til mig 🙂

Anonym Louise

hvordan ser det ud til jul/nytår – er det godt at rejse i sri lanka der eller er der andre lande tættere på som er federe at holde jul?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account