This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Shml

Hey!
    Vi er to piger der rejser til Sri Lanka i tre uger i juli.
    Er der nogen der har nogle brugbare fifs til os? Alt fra pakkeliste til transport til andre tips vil blive modtaget med kyshånd 🙂

Anonym ClausJensen

Hejsa, jeg kan godt komme med lidt input, jeg var afsted alene i en måned i Marts, ca 13 af dagene var i Sri Lanka, kan kun sige GLÆD JER 🙂
    Jeg ved ikke hvor og hvad i vil se, og hvordan i rejser, men forventer det ikke er en pakkerejse med forudbestemt hotel og transport m.m

jeg kom rundt med Tog og en del med bus, det er vildt nemt at køre med bus, de køre ca hver 20-25 minut, der er konduktøre på alle busserne, og man betaler under vejs, en tommelfinger regel er at det koster ca 2-3 Dkr pr time i busserne, det er vildt billigt, Evt rygsække smider i bare på motorkassen ved siden af chaufføren. Når det er sagt er komforten ikke eksisterende, det er varmt, det larmer, det hopper og danser og buldere, og de køre MEGET spændende, og så er der tit 10-15 personer med der egentlig ikke er plads til, men det er en del af oplevelsen.

Tog er en anden oplevelse, tror de afgår ca 3 gange dagligt, billetterne købes ved perron’en, det er også billigt, kørte i 5 timer 2.klasse for 20 Dkr, der er dog ikke togforbindelse over alt, men det er en fantastisk oplevelse, det er stille og rolig kørsel, ikke overfyldt, og naturen er noget af det frodigste jeg har set, specielt inde i landet omkring Kandy, når man ankommer til en by og regner med man vil videre med tog, kan man lige så godt vade hen til billetlugen og tage et billede af “Time-table” (køreplanen), så skal man ikke derned igen bare for at tjekke tider. Jeg købte ikke billetter i forvejen, men spørg evt i lugen om de mener det er nødvendigt. et fif er at finde et kort over tognettet hjemmefra,og printe det ud, så har man et fint overblik over om man kan benytte tog fra det område man er i til det område men gerne vil til!

Tuk Tuk’s kommer i heller ikke uden om, BRUG DEM fuldt ud, dvs hvis i har nogle specifikke ting i området i gerne vil se, så lad dem hente jer om morgenen, køb evt noget morgenmad i en af de mange frugtstand ved vejkantene, der er som regel også brød, og spis det under vejs, det nød jeg hvert fald 🙂 HUSK at aftale pris inden afgang, OGSÅ når dagen/turen er ved at være omme og chaufføren kommer med flere ideer og tilbud om attraktioner i kan besøge, det er fint at tage imod de tilbud, for de er lokale og har mange gode ideer og fif’s, men tjek op på prisen hvis i skal mere end først planlagt, ellers stikker det lidt af for dem når turen er slut :-)(Det gælder vist i hele verden), et fif er at hvis i ved i skal videre senere på dagen, men først ud og se noget med tuk tuk, så tjek ud fra morgenstunden og smid rygsækkende bag i Tuk Tuk’sene, så er det nemt at blive sat af på bus stationen og videre, hvis i skal videre med tog kan i smutte forbi stationen med rygsækkene og smide dem ind på Station Masters Office 🙂 ikke at det er normalt at gøre, men det lykkedes fint for mig, så kunne jeg tulle rundt uden baggage!

Jeg overnattede på Hostel’s jeg bookede kun de 2 første nætter inden ankomst, ellers mødte jeg bare op resten af turen rundt. Det forgik som regel ved at jeg ankom til en ny by med tog eller bus, steg af på main bus-stand eller tog stationen, straks stod der tuk tuk chauffører klar til at fragte mig videre, når de fandt ud af man ikke havde overnatning havde de en vifte af prisklasser og forslag, jeg plejede at sige jeg havde budget på 40-50 Dkr pr nat og der skulle være Wi-fi, det kunne de som regel imødekomme, når man så ankommer til det Hostel man er blevet hooked på, blev jeg normalt vist rundt og fik vist værelser i forskellige prisklasser, jeg valgte tit det billigeste da det var super fint.

Hvis ikke i har booket overnatning vil jeg forslå at i ikke starter i Colombo men istedet vælger Negombo, Colombo er “bare” en storby, der er ikke en brøkdel af den sjæl og stemning i vil kunne finde i Negombo eller de andre byer rundt om i landet.
    Jeg boede selv i Marawila der ligger 20-30 minutter i bus fra Negombo, troede faktisk jeg havde booket min overnatning i Negombo, men områdenavnet snød mig lidt, men det var så lige ud til vandet, ingen larm, langt væk fra vejen, en perfekt måde at starte ferien på 🙂

Maden skal bestilles non spicy eller mild spicy, prøvede det samme i Indien, de er rundhåndet med Chili’en 🙂 (men det skal i nok glemme) et måltid koster mellem 8 og 20 Dkr afhængig af stedet og mængden, jeg var ikke hysterisk med hygiejnen, jeg brugte ikke håndsprit, og jeg købte mad af gadesælgere og købte også mad på toge og i busserne, jeg havde ingen maveproblemer overhovedet, men havde naturligvis diverse medikamenter med i tilfælde af mandefald 🙂

Jeg vil ikke begynde at skrive om alle de steder jeg var, da det bliver for omfattende da jeg var et nyt sted næsten hver dag, men hvis i gerne vil læse mere, så find mig på Face og jeg skal tilføje jer på den rejsedagbog jeg skrev, der står meget mere, ang priser og navne m.m, der er også masser af billeder.
    Jeg var afsted uden for sæsonen, så priserne kan naturligvis godt ændre sig lidt!

i skal være velkommen til at spørge løs hvis i har flere spørgsmål el lign.

Ellers må i have en kanon tur, er kun meget misundelig!!! 🙂

Mvh: Claus Erik Jensen

Anonym Anonym

Tusind tak for den meget detaljerede besked! Det er mega fedt med gode fifs!
    Vi er som sagt i juli så vi er lidt spændte på vejret, men det bliver bare en oplevelse.

Jeg kan desværre ikke finde dig på facebook – der er mange der kommer op. Det kunne ellers være vildt spændende at læse din rejsedagbog. Du kan evt tilføje mig: Sophia Lassithiotakis og så kan du linke rejsedagbogen.

Tusind tak for din hjælp!!

Sophia

Anonym Cilotte

Hej med jer
    Kan også kun sige…..glæd jer 🙂

Vi var der i december og brugte stort set også kun bus og tog til at komme rundt. Det tager nogen gange lang tid, men det er og bliver jo en del af ferien/oplevelsen.

I kan evt. bruge denne hjemmeside til at finde togafgange og tider:

http://www.gic.gov.lk/gic/index.php?option=com_findnearest&task=train

Den havde vi i hvert fald glæde af. Det er selvfølgelig ikke altid, at de lige kører til tiden. Vi brugte også nogen gange en tuk tuk til at komme fra sted til sted og det er også en oplevelse.

Rigtig god tur/ferie….

Anonym Anonym

Hej Cilotte!
    Tusind tak for hjælpen! 🙂
    Den hjemmeside skal helt sikkert gemmes!
    Er der nogen steder som bare er must see?

Anonym Cilotte

Huha….der er mange must see, hvis du spørger mig 🙂 De største highlights for os, var

– Anuradhapura
    – Sigiriya
    – Dambuella
    – Togtur fra Kandy til Nuwara Eliya
    – Nuwara Eliya
    – Hortons Plain (World’s end)
    – Adams Peak

Ovennævnte kan sagtens nåes på 3 uger og så er der stadig tid til strandene. Vi nåede både at være i Mirissa, Unawatuna og Hikkaduwa og synes klart bedst om Mirissa.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account