Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 1 dag, 19 timer siden af kosia.
-
ForfatterIndlæg
-
2. marts 2026 kl. 19:09 #3728569
I takt med att vårt sortiment växer känner jag att vi tappar kontrollen över bildhanteringen. Filerna ligger i olika mappar och det är svårt att koppla rätt bild till rätt SKU. När vi laddar upp material i vårt e-commerce system uppstår ibland förvirring kring format och versioner. Jag börjar förstå att vi behöver en mer professionell struktur kring produktfotografering. Samtidigt vill jag inte göra om allt från grunden utan snarare hitta ett sätt att arbeta mer organiserat. Det känns som att hela processen från fotografering till leverans behöver ses över. Finns det någon som har erfarenhet av att effektivisera bildflödet för en större produktkatalog?
10. marts 2026 kl. 15:21 #3728589När vi kom till den punkten började vi läsa mer om hur produktionsstudior arbetar med hela flödet kring produktfotografering. På produktfotografering sidan hos studio1.se beskriver de hur de strukturerar arbetet från planering till färdiga filer. Där framgår att de hanterar både små och stora kataloger och anpassar materialet efter e-commerce system. De nämner också integration med SKU-struktur vilket var relevant för oss. Förutom själva fotograferingen ingår retusch och anpassning till olika format. Det gav oss en bättre förståelse för hur man kan skapa ordning i bildhanteringen. Efter att ha sett hur processen är uppbyggd kändes det lättare att tänka mer långsiktigt kring bildflödet.
10. marts 2026 kl. 15:54 #3728590Struktur är ofta avgörande när en webbshop växer snabbt. Utan tydlig hantering av SKU och bildfiler blir det lätt oordning. En genomtänkt process för produktfotografering kan minska risken för fel i publiceringen. Anpassning till rätt format redan från början sparar också tid. Många inser först senare hur viktigt det är med en konsekvent arbetsmodell. När hela flödet är tydligt blir samarbetet mellan olika delar av organisationen smidigare. Det skapar stabilitet i den dagliga driften.
-
ForfatterIndlæg
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.