This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym uldum

Hey backpackere 🙂

Er igang med at planlægge mit lille eventyr her til april, som skal være en tur til asien, regner med at det bliver cambodia, vietnam, laos, thailand og indo.
    Syntes selv jeg er kommet godt fra start ang planlægning, uden det selvfølgelige bliver for meget.
    Så mit spørgsmål til jer er så følgene.
    Ville gerne høre jer om i har nogen steder som i syntes er et must see eller noget som kunne være spændende? Har selv fundet en del ting jeg skal opleve, men ville jeg helts gerne have så meget med som muligt, så skriv gerne løs 🙂
    Så jeg kan tilføje lidt til min ferie, for er sikker på at der er masser af ting/steder som jeg ik har fundet endnu.

På forhånd tak

Jimmi

Anonym Jannie

Mine farvoritsteder i Asien er indtil videre:

Chiang Mai (Thailand)
    Phi Phi (Thailand)
    Bangkok (Thailand)
    Perhentian Island (Malaysia)
    Borneo

Anonym Mads M

Du skal sætte et par dage af til at opleve Bangkok. Nogle vil finde byen aldeles rædselsfuld med dens larm og lugte, men man får et kulturchok af en anden verden. De store templer skal naturligvis besøges, men undgå at gå i masseturismens fodspor.
    Chinatown er efter min mening helt fantastisk og klart en eftermiddag værd. Herfra kan man også forstætte ind i Little India, hvor man kan få særdeles god mad.
    Flodbådene der sejler i rutefart på floden, der løber gennem Bangkok, er også værd at stige ombord på.
    Er man til shopping er der kæmpemæssige megamalls i området ved Siam Squre, med alt hvad hjertet begærer af vestlige produkter. Samtidig er der det verdensberømte weekendmarked Chatutak, der også er et besøg værd.

Og nej, Bangkok byder ikke på så meget action, men det er super fedt med lidt afvekslende storbyliv, når man er på farten.

Anonym DanielJohansen

Det er et meget bredt spørgsmål, så du må forvente ikke alt for dybdegående svar.. Hvad præcis søger du?

Sydøstasien rummer virkelig meget på et utroligt lille areal. Som Mads M siger er Bangkok et godt udgangspunkt og desuden din billigste indgang til regionen. Jeg synes ikke du bør rette din fokus mod metropolerne, når det er sagt er Bangkok og Kuala Lumpur de bedste bud afvigelser i min optik, mens Jakarta er helt igennem forfærdelig.

Er du til templer..puha.. Angkor Wat er naturligvis helt oppe ved must see’s. De henholdsvis hinduistiske og buddhistiske templer Borobudur og Prambanan er ligger næsten dør om dør i Indonesien er også værd at bruge tid på. Ayuthaya nord for Bangkok, Thailand æmmer af historie og du finder masser af templer. Det samme gør du i øvrigt i det nordlige Thailand, selvom du måske hurtigt kommer til, at bruge frasen ‘Once you’ve seen a Wat, you’ve seen them all’. Wat Phu Champasak i Laos skulle også være virkelig smukt, specielt på grund af sceneriet omkring stedet.

Kunne du tænke dig at lære at dykke eller er du allerede bidt af det som os andre er du i et mekka! Det billigste sted er så vidt jeg ved stadig Koh Tao, om end dykningen er middelmådig vil du blive imponeret hvis du ikke har nogle tidligere referencer..derfra bliver det kun bedre. De mest lettilgængelige steder der MÅ nævnes er Similan øgruppen i Thailand, Sipadan ud for Malaysisk Borneo, Banda Aceh ved det nordlige Sumatra, Indonesien, Lembeh-strædet i det nordlige Sulawesi og Komodo National Park i det østlige Indonesien. Måske tildeles også et par af de dive sites der ligger omkring Bali – mest fordi du meget let kan komme til at se nogle af de helt store pelagiske fisk, eksempelvis Manta Rays og Mola Molaer.

Vil du klatre på vulkaner og bjerge bør Mt Kinabalu, Merapi, Gunung Bromo, Kelimutu, Gunung Butakau og især Gunung Rinjani nævnes. Sidstnævnte er i mine øjne den klart mest autentiske oplevelse.

Søger du en god fest? Phi Phi er et fantastisk sted for den slags og det vrimler med nordiske backpackers. Koh Phangan besøger man vel nærmest kun for black moon party i junglen eller den endnu federe full moon party på Had Riin stranden. Du kan også tube i Vang Vieng, Laos. Gili Trawangan garanterer dig også et intimt beach party, uden at der er mennesker i tusindvis som på Koh Phangan. I Kuta på Bali vælter det med smukke australske piger der er fulde mere eller mindre hver aften:)

Hvordan kan man ellers kategorisere oplevelser? Der er selvfølgelig bounty øer. Med fare for at starte et verbalt slagsmål tør jeg næsten ikke komme med bud, men mulighederne er mere eller mindre uendelige:) Den smukkeste strand og det reneste samt fineste sand jeg har set noget som helst sted i verden var på bagsiden af den ene Similan ø (mener det var nr 6).. det var meget tæt på paradis på jord. Jeg har garanteret glemt en masse ting, så ret mig endelig.

Anonym Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

Udover alle de ting som er nævnt i forevejen, så havde jeg en fantastisk “motorcykeltur” i det nordlige Vietnam. Det er noget af det jeg husker bedst fra Vietnam. Når jeg siger motorcykel er det mest af alt en tunet knallert, men den klarede højlandet i fin stil. De er superbilligt at leje og du får en glimrende mulighed for at komme udenfor turiststrømmen. Selvom du ikke har et motorcykelkørekort, så kan du roligt tage afsted. Kør lidt forsigtigt i starten og så skal du nok klare den. Jeg tog afsted fra Sapa og var vist afsted i 10-14 dage. Noget af det bedste jeg har lavet i Asien.

En anden ting er Gibbon Experience i Laos. Hvis du er til natur og spænding kan du ikke komme udenom dette. Du kommer ikke tættere på naturen. Du bor i trætoppene og bevæger dig rundt i junglen primært via ziplines højt oppe i trætoppene (ligesom en gibbon). Du skal nok ikke regne med at se en gibbon, men det ændrer ikke på at oplevelsen er helt fantastisk. Det er dyrt, men pengene værd.

Lidt nord for Vang Vieng i Laos, som Daniel nævner, findes Muang Ngoi. Jeg synes at det var et rigtigt fedt sted dengang jeg var der for 5 år siden. Dengang var det ikke så udviklet. Man kunne kun komme dertil via floden og der var kun elektricitet fra 18-22 hver dag. Sceneriet er også fantastisk og dengang var jeg så heldig at få min helt egen bambushytte med udsigt til kalkstensformationer mod vest på modsatte side af floden. Det hele for den nette sum af 1 USD. Nævnte jeg at der på verandaen var en hængekøje så man kunne ligge og nyde solnedgangen? Uforglemmeligt. Hvis du vælger dette, vil jeg foreslå dig at tage dertil fra nord. Du kan hoppe på en af bådene der fragter mennesker og varer sydpå. Sceneriet specielt lige nord for Muang Ngoi er spektakulært. En utrolig flot tur.

Dykning har jeg intet at tilføje til det Daniel skriver. Dig vil jeg gerne anbefale Sea Dragon til Similan. De er baseret i Khao Lak og var, om ikke andet så dengang, virkelig gode. De lavede en fantastisk briefing og stemningen på deres live aboard (som er den eneste rigtige måde at opleve Similan på) var nærmest familiær. Jo forresten. Jeg vil godt tilføje Hin Duang og Hin Muang (mener jeg de hedder). De ligger ved Koh Lanta og dykningen her er lige så spektakulær som Similan. Disse dyk kan tages på en dagtur. Det er dog ikke øer, men undersøiske søjler der tårner sig op fra havbunden. Du får derfor ikke den der paradisiske oplevelse som du gør ved Similan.

Borneo er også helt fantastisk. Der er masser af ting at opleve. Den malaysiske del er nok den nemmeste at færdes i og måske også der hvor oplevelserne er mest forskelligartet og kompakt (afstandsmæssigt). Prøv at kigge på nogle af de gamle tråde som dækker meget godt.

Af mere historiske oplevelser vil jeg godt anbefale Hell Fire pass i Thailand som er et museum der viser hvordan et særligt vanskeligt stykke af “Dødens Jernbane” er blevet bygget. Det er et af de bedste museer jeg har været på, fordi du går onsite med høretelefoner som giver dig førstehåndsberetninger fra engelske krigsfanger.

En anden ting som jeg desværre ikke selv har oplevet er, et Elefant rehabiliteringscenter(?) eller lignende lidt syd for Chiang Mai. Her skulle der være mulighed for at leve som en Mahut i nogle dage med alt hvad det inkludere. Dvs. ride på elefanter, fodre dem, bade dem (og sikkert også muge ud ;-). Det tror jeg kunne være en rigtig stor oplevelse.

Som du kan fornemme på de svar der har været indtil videre, er der masser af forskellige oplevelser. Det handler bare om at vælge. Du får også virkelig mange anbefalinger fra andre rejsende undervejs, så prøv at hør hvad de kan anbefale.

Rigtig god tur.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account