Thailand er fedt, særlig hvis det er første møde med Sydøstasien. Men Thailand er også meget turistet. Der er Cambodja lidt lettere at håndtere. Dele af Cambodja er også meget turistet – men ikke i den ekstreme grad som Thailand er. Men der er også fede steder i Cambodja, so endnu ikke er blevet spoleret af turismen. Jeg vil anbefale, at tage op i den østlige del af landet, til steder som Sen Monorom og Kratie. De er ikke helt så spolerede af turismen endnu, hvorimod du vil finde steder som Siem Reap (som du alligevel skal se pga Angkor Wat) og Sihanoukville meget turistede – lidt ligesom Thailand.
Jeg har ikke været I Laos, men alle jeg har snakket med, som har rejst i landet siger, at det er det mindst turistede af de fire Sydøstasiatiske lande, og det skulle være utroligt flot.
Uanset, hvilke af disse lande du vælger, vil jeg anbefale, at du starter med Thailand, hvis det er her du flyver til, da Thailand er fantastisk, hvis det er første møde med den sydøstasiatiske kultur, men det kan virke skuffende og uægte, hvis du kommer fra de mindre turistede nabolande. Så for at få den maksimale oplevelse, start med det, der er mest “ødelagt” af turismen.
Det er i hvert fald min erfaring:-)