Det ville være for dyrt og besværligt at købe en bil for kun for måned! Man skal sætte tid af i begge ender til at skaffe en bil og komme af med den igen – begge dele uden at tabe for mange af sine rejse-penge!
Da jeg var i nz lejede vi en bil. Der er tonsvis af små fimaer – hvor du kan få priserne ned til mellem 20 og 30 nz$ pr. dag. At tomle har helt sikkert sine enorme plusser – jeg kender nogle der tomlede i NZ i en måneds tid, og på den måde mødte rigtig mange folk, men at have sin egen (lejet) bil giver nogle andre plusser. F.eks. at I har en enorm frihed til at køre hvor I vil og tage jer den tid I vil. Tage alle de smutturer landet hele tiden frister med.
Tjek http://www.aaguides.co.nz/transp_rental/about.shtml
AA er NZ’s svar på FDM, og via linket har AA links til alle mulige små og store udlejningsfirmaer. Jeg brugte selv Quality Rent-A-Car og fik en medium-klasse bil til $22. De har kontor i Auckland, Wellington, Picton og Christchurch!
… og så lige en ting til. Man kan købe små ekstra-forsikringer, så hvis uheldet er ude, har man ikke en så stor selvrisiko. Vi købte en – og fik gavn af det:
1. Mange kiwier kører rådent!
2. Det er let nok at vende sig til at køre i den anden side af vejen, men sker der lige pludslig noget, handler man instinktivt, f.eks. ved at undvige til den forkerte side – det sker tit dernede!
3. Små grusveje, dårlig skiltning og en kiwi i en ulovlig farm-truck endte vores ferie 4 måneder for tidligt!
Det var ikke en opfordring til at tage bussen, men til at forsikre jer 🙂 god rejse!