This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym JonasFH

Hejsa allesammen

Jeg skal til Brasilien, Peru, Bolivia og Paraguay her fra november til marts. Planen er at starte i Rio, tage op ad kysten til Amazonfloden, tage flodbåd ned af Amazon til Peru. I Peru krydser vi over mod Bolivia ved Titicaca. Så skal vi igennem Paraguay mod Foz de Iguacu. Sluttelig skal vi fra Foz til Sao Paulo og slutter i Rio.

Kan nogle sige mig hvor lang tid det cirka kommer til at tage fra det ene sted til det andet? Altså f.eks. fra Rio til Amazonfloden, fra Amazon til Peru, osv. Ved godt at det selvfølgelig kommer an på hvor meget vi ser, men er der nogle der kan sige hvor mange timer transporttiden cirka er på fra de forskellige steder?

Og er min regnestykke helt forskert hvis jeg mener at 30.000 er nok til transport, kost, logi og oplevelser for fire måneder?

På forhånd mange tak

Mvh. Jonas

Anonym Claus

Dit budget ser ok ud, men det med afstande er ret store.

Der er flere måder at komme fra Rio til Amazonas. Jeg går ud fra, at du tænker på Manaus-Belem i det nordlige Brasilien.
    Fra Rio til Salvador 28 t, fra Salvador til Belem 36 t, fra Belem til Manaus 3n 4 dage.
    Alternativt tag fra Rio til Campo Grande 26 t, videre til Porto Velho 30 t og så med en båd til Manaus 2d 3n.

mvh
    Claus

Anonym JonasFH

Mange tak for svaret!

Jeg tror vi foretrækker at tage Rio-Salvador-Belem-Manaus.

Men min rejsekammerat og jeg har snakket om at vi cirka gerne ville have turen til at se sådan her ud:
    Den 23. november er vi i Rio. Vi tager formentlig forholdsvis hurtigt op langs kysten til Belem og flodbåd til Manaus, derefter til Peru. Vi vil gerne ramme Peru i slut december/start januar. I midt/slut januar vil vi se Macchu Pichu og ned mod Titicaca. Derefter skal vi så bruge fra slut januar/start februar og indtil 5. marts til at se Bolivia, krydse Paraguay, se Foz do Iguacu, Sao Paulo og ende i Rio hvor vi skal opleve karneval 5-9 marts. Så tager vi fly hjem 29. marts.

Lyder denne plan meget presset, set i forhold til at vi har tænkt os at holde os til bus, tog og flodbåd som transport?

Anonym Claus

Altså, ja, det lyder da spændende…

Alting kan lade sig gøre, hvis man har tid og penge. Penge har I, meen tid, efter min mening synes jeg, at I bruger lang tid i Bolivia/Paraguay i forhold til Brasilien, som er et noget større land. Siger jeg, fordi jeg tror, at jeres plan bliver for forjaget.
    Jeg ville nok skrotte Paraguay og så overveje at tage et fly fra Salvador til Belem eller Rio til Salvador. Søg efter billetter på voegol.com.br

Karnevallet slutter den 9. marts, men I skal først hjem den 29. Hvad har I tænkt jer at skulle bruge de næsten 3 uger på?

mvh
    Claus

Anonym JonasFH

Altså Paraguay skal også primært bruges som en direkte vej fra Bolivia til Foz do Iguacu. Selvfølgelig var planen var vi skulle se få ting i Paraguay, men det er mest tænkt som et land vi rejser igennem for at komme til Foz…

Så ifølge min planlægning bruger vi fra 23 november-start januar i Brasilien, start januar-slut januar i Peru, start februar-5 marts i Bolivia, Foz og Sao Paulo og ender i Rio, senest 5 marts…

Efter kanevallet skal vi nok bare se på ting i Rio og omegn. Så vi har da cirka 2 måneder og en uge i Brasilien, ifølge mine beregninger…

Men det kan da godt være at vi skal overveje vores planen endnu en gang og se om vi overhovedet kan nå det.

Mvh. Jonas

Anonym Claus

Nu er der jo også mulighed for at opleve karnevallet andre steder end lige i Rio. Salvador er det største mens Olinda er det sjoveste.
    Karnevallet i Rio er ikke noget gadekarneval, det er det de andre steder, Ouro Preto har også et ok karneval.
    Hvis I vil ud at se dyr i naturen, så er Amazonas ikke det rigtige sted. Pantanal, en kæmpe sump mellem Bolivia, Argentina og Brasilien er et bedre bud.
    Men så kan I jo heller ikke opleve hvordan det er at sove 400 mennesker sammen på en flodbåd, og hvor en hængekøje er ens hjem. Det er en ok oplevelse.
    Der er mange muligheder, men I bør nu alligevel overveje at købe en flybillet, for det er lange distancer. Det er superbusser i Sydamerika, men 30 t er trættende.

mvh
    Claus

Anonym Claus

Karnevallet i Rio foregår på et lukket område, den såkaldte sambadroma. Det er her sambaskolerne konkurrerer indbydes om at vinde årets trofæ. Det er også en kamp mellem de forskellige farvellaer imellem. Det er et flot show, men det er ikke gratis at deltage eller at se på, musikken er samba, som måske lyder eksotisk, men hvis i spørger mig, så er fem dage (officielt )rigeligt
    Salvador er uden tvivl det største i Brasilien. Det er enormt langt, fra den gamle bydel og ned til Odina stranden. Måske 10-12 km. Det består både af kæmpe lastbiler med højtalere og af optog med udklædninger. Musik er populær musik fra Bahia og samba.
    Recife/Olinda er mindre end Salvador, men lige så pakket med mennesker. Der er udklædninger, sjove indslag. Musikken er fra Rio, Bahia og frevo. Som er hornorkester musik. Hvor man så danser den sjove frevo dans. Det er et karneval med mange traditioner, og uden tvivl det sjoveste. (hvis I spørger mig)

De 30 k er det med eller uden billet?
    Prøv lige at tage og kig på voegol.com.br. I sparer en masse tid, og ihvert fald fra Iquitos skal I vel flyve til Lima, ellers vil der gå en lille uge yderligere, inden I kan komme til Cuzco.

mvh
    Claus

Anonym Lisbeth

Hej Jonas.

Jeg var i Sydamerika i 2004 i sammenlagt 3½ mdr.
    Mit budget inkl flybillet fra dk tur/retur, vannicner og forsikringer mm lød på total 50.000.
    Jeg brugte omkring en måned i hvert land (Brasilien, Peru og Chile) og det var fint med tid.
    Jeg startede min tur i Rio til karnevallet, og her vil jeg altså give Claus ret, at det er lidt overvuderet, men igen hvis du er vant til karneval herhjemme i dk, er det da fedt, men jeg vil klart foreså jer en anden by, hvor det ikke er så turistpræget.
    Fra Rio var jeg med bus til Foz, hvor jeg så vandfaldet fra både Brasiliens side og Argentinas side. Fantastisk syn (Flottest fra Argentina).
    Herfra gik turen videre med bus gennem Argentina med to stop, et i Córdoba og et i Mendoza (en til 2 nætter hvert sted).
    Og så videre med bus til Santiago i Chile. Herfra var jeg på en guided tur til det sydlige chile, med en del trekking. Fedt tur, men dyr (bestilt hjemmefra gennem Kilroy).
    Byerne/områderne jeg var i (transport med bus)var: Puerto Montt, Puerto Varsa, Ancud. Herfra videre med båd til Puerto Natales (super kedelig og langsommelig tur). Her var jeg på en 3-4 dages trekking for så at tage videre (med bus) til Punta Arenas. Herfra fløj jeg tilbage til Snatiago (Al transport på denne tur var inkl i prisen, betalt hjemmefra).
    Ven tilbage komsten til Santiago tog jeg bussen op igennem det nordlige Chile med stop i La Serena, Vicuna, Pisco Elqui og herfra videre ind til San Pedro de Atacama og igen videre op til Chuquicamata for til sidst at tage til Arica. Herfra kørte jeg med bus til Lima, og herfra tog jeg (med bus) rundt i “cirklen”. Jeg var i byerne/områderne Pisco, Nazca, Cañoñ del Colca, Arequipa, Puno (Lake Titicaca), Cuzco – herfra ,ed tog til Machu Piccho og tilbage igen, og videre med bus tilbage til Lima.
    Fra Lima fløj jeg til Iquitos, hor jeg sejlede ind til grænsebyerne Tabatinga, Leticia og Santa Rosa. Herfra videre med båd indtil Manaus. Hvor jeg fløj ud til Fortaleza. Herfra med bus til Natal, og videre igen til Recife/Olinda. Videre gik turen til Slavador med bus, turen er lang (busserne er ekstrem kolde, idet de skruer het op for deres air condition, så husk varmt tøj eller et tæppe), men man kan selvfølgelig se lidt landskab på vejen, dog er det begrænset, da man mest kører på de store veje.
    Fra Salvador tog jeg med bus til Belo Horizonte og videre til Diamantia, Ouro Prêto og en lille by mere.
    Tilbage i Belo Horizonte tog jeg en bus til Paraty, en smuk lille strandby.
    Herfra tilbage til Rio hvor jeg havde et pr dage inden turen gik hjem til DK igen.

I gennemsnit var jeg i hver by 2-3 dage. De helt små byer inden omkring Belo Horizonte var jeg kun en halv dag og i Salvador samt Rio var jeg hvert sted i en uge.
    Jeg synes ikke jeg har faret rundt. Nogle steder kunne jeg måske godt have tænkt mig at se lidt mere, og andre steder kunne jeg godt have brugt lidt mindre tid på.
    Det finder i ud af på turen.
    Mit råd er at lade være med at lave en stram tidsplan hjemmefra, og se tiden an. Skal i skippe nogle steder, eller kan i se mere end planlagt, det finder i ud af.
    Men helt klart kan det anbefales at give lidt ekstra for en flyvebillet en gang eller to, det spare jer for rigtig meget tid.

Min tur var en helt anderledes end den i skal på, men her kan se hvad der kan lade sig gøre på 3½ mdr og til et lignende budget.

I må have en rigtig god tur. Det er et super fedt kontinent.

Mvh.
    Lisbeth W.

Anonym Lisbeth

Hej Jonas.

Jeg var i Sydamerika i 2004 i sammenlagt 3½ mdr.
    Mit budget inkl flybillet fra dk tur/retur, vannicner og forsikringer mm lød på total 50.000.
    Jeg brugte omkring en måned i hvert land (Brasilien, Peru og Chile) og det var fint med tid.
    Jeg startede min tur i Rio til karnevallet, og her vil jeg altså give Claus ret, at det er lidt overvuderet, men igen hvis du er vant til karneval herhjemme i dk, er det da fedt, men jeg vil klart foreså jer en anden by, hvor det ikke er så turistpræget.
    Fra Rio var jeg med bus til Foz, hvor jeg så vandfaldet fra både Brasiliens side og Argentinas side. Fantastisk syn (Flottest fra Argentina).
    Herfra gik turen videre med bus gennem Argentina med to stop, et i Córdoba og et i Mendoza (en til 2 nætter hvert sted).
    Og så videre med bus til Santiago i Chile. Herfra var jeg på en guided tur til det sydlige chile, med en del trekking. Fedt tur, men dyr (bestilt hjemmefra gennem Kilroy).
    Byerne/områderne jeg var i (transport med bus)var: Puerto Montt, Puerto Varsa, Ancud. Herfra videre med båd til Puerto Natales (super kedelig og langsommelig tur). Her var jeg på en 3-4 dages trekking for så at tage videre (med bus) til Punta Arenas. Herfra fløj jeg tilbage til Snatiago (Al transport på denne tur var inkl i prisen, betalt hjemmefra).
    Ven tilbage komsten til Santiago tog jeg bussen op igennem det nordlige Chile med stop i La Serena, Vicuna, Pisco Elqui og herfra videre ind til San Pedro de Atacama og igen videre op til Chuquicamata for til sidst at tage til Arica. Herfra kørte jeg med bus til Lima, og herfra tog jeg (med bus) rundt i “cirklen”. Jeg var i byerne/områderne Pisco, Nazca, Cañoñ del Colca, Arequipa, Puno (Lake Titicaca), Cuzco – herfra ,ed tog til Machu Piccho og tilbage igen, og videre med bus tilbage til Lima.
    Fra Lima fløj jeg til Iquitos, hor jeg sejlede ind til grænsebyerne Tabatinga, Leticia og Santa Rosa. Herfra videre med båd indtil Manaus. Hvor jeg fløj ud til Fortaleza. Herfra med bus til Natal, og videre igen til Recife/Olinda. Videre gik turen til Slavador med bus, turen er lang (busserne er ekstrem kolde, idet de skruer het op for deres air condition, så husk varmt tøj eller et tæppe), men man kan selvfølgelig se lidt landskab på vejen, dog er det begrænset, da man mest kører på de store veje.
    Fra Salvador tog jeg med bus til Belo Horizonte og videre til Diamantia, Ouro Prêto og en lille by mere.
    Tilbage i Belo Horizonte tog jeg en bus til Paraty, en smuk lille strandby.
    Herfra tilbage til Rio hvor jeg havde et pr dage inden turen gik hjem til DK igen.

I gennemsnit var jeg i hver by 2-3 dage. De helt små byer inden omkring Belo Horizonte var jeg kun en halv dag og i Salvador samt Rio var jeg hvert sted i en uge.
    Jeg synes ikke jeg har faret rundt. Nogle steder kunne jeg måske godt have tænkt mig at se lidt mere, og andre steder kunne jeg godt have brugt lidt mindre tid på.
    Det finder i ud af på turen.
    Mit råd er at lade være med at lave en stram tidsplan hjemmefra, og se tiden an. Skal i skippe nogle steder, eller kan i se mere end planlagt, det finder i ud af.
    Men helt klart kan det anbefales at give lidt ekstra for en flyvebillet en gang eller to, det spare jer for rigtig meget tid.

Min tur var en helt anderledes end den i skal på, men her kan se hvad der kan lade sig gøre på 3½ mdr og til et lignende budget.

I må have en rigtig god tur. Det er et super fedt kontinent.

Mvh.
    Lisbeth W.

Anonym JonasFH

Vi har egentlig ikke rigtig overvejet andre kanevaller, men det kunne da godt være at vi skulle lidt på det så, hvis Rio er ligt overvurderet.

Mht. flodbåd gennem Amazonas, så er det for os ligeså meget en oplevelse som et transportmiddel. Så kan vi altid tage ind i en eller anden naturpark eller lignende og få vores lyst til at se dyr helt stillet.

Jeg vil gerne indrømme at jeg allerede fra starten helst ville se hvis vi undgik fly. Synes det er ret dyrt at skulle til at tage flyveren rundt. Og min rejsekammerat har heller ikke helt ligeså mange penge med som jeg.

Men mht. budgettet, ville du så sige at 30.000 er minimum, passende eller mere end rigeligt for 4 måneder?

Anonym Anonym

Jamen nu har vi jo fået to forslag om at tage til et andet karneval end i Rio, så det vil vi helt sikkert kigge mere på.

Budgettet er 30.000 at rejse for dernede, for mit vedkommende. Flybilletten er købt og billetten til Macchu Pichu er også købt. Så jeg mangler at købe vacciner og rejseforsikring…

Men på den side du, Claus, sendte et link til med flybilletter kan jeg altså ikke finde Iquitos…

Vi havde tænkt os at købe nogle Lonely Planet bøger. Men skal vi helst købe en bog til både Brasilien, Peru og Bolivia eller kan vi nøjes med den der hedder South America on a shoresting, hvor der står lidt om alle landene i sydamerika?

Anonym Claus

Det link, jeg sendte, er kun indenfor Brasilien. Jeg kan ikke huske, hvem jeg fløj med til Lima fra Iquitos, men det kostede ikke ret meget. Det kan I evt også finde ud af, når I er derovre.
    Køb en South American Handbook fra Brads forlag, jeg synes de er bedre end Lonely Planet i Sydamerika, måske du skulle låne et eksemplar på biblioteket for lige at se forskellen.
    Og så lige en ting med det der karneval. I alle kolonibyer som Parati, Ouro Preto, Porto Seguro osv er der karneval, men de tre forskellige typer karneval er der Rio, Salvador og Olinda.
    Husk at bestille plads i god tid og at priserne stiger til mere end dobbelt i karnevalstiden.
    Budgettet ser fint ud, I kan få en seng i en sovesal for 8-10 usd, mad 5 usd, i Peru og Bolivia kan man tit få el menu, som er 4 retter til ingenting, i Brasilen har de comida a kilo, en stor buffet, hvor man betaler pr kilo. På mange vandrehjem er der også mulighed for at lave mad selv.

mvh
    Claus

Anonym JonasFH

Nej okay, så må jeg selv lige kigge lidt efter nogle indenrigsflybilletter i Peru.

Men er der andre der har samme oplevelse af Lonely Planet mod Brads, i Sydamerika?

Men foreløbig rigtig mange gange tak for alle svarene. Det hjalp til at få lidt mere styr på mange ting. Så vender jeg nok tilbage hvis der er flere spørgsmål der mangler svar 🙂

Mvh. Jonas

Anonym Saro

Hej 🙂
    Vi er to piger, der netop er igang med at planlægge en længere rejse rundt i Sydamerika. Vi har tænkt os at være afsted i ca. 6 måneder og ruten er indtil videre: Argentina, Brasilien, Peru og Chile. Vi har netop fundet ud af, at selvom vi opholder os mindre end tre måneder i hvert land (som er det maksimale med et turistvisum), er vi stadig nødt til at kunne dokumentere for, at vi skal videre – fx. fra Argentina til Brasilien. Er der nogle, der har erfaringer med dette? For det kan da ikke være meningen, at vi skal købe flybilletter fra hvert land allerede nu, så vi kan dokumentere for, at vi skal videre.

Venligst
    Saro

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account