This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Camilla

Hej kære backpackere.

Min kæreste og jeg er i planlægningsfasen forud for vores 6mdr. backpackertur der meget gerne skulle føre os til bl.a, Nepal. Vi vil gerne på en lettere trekkingtur. Vores overvejelser går på, om hvor let det er at ankomme til Nepal og komme med på en tur? Eller om det lige så godt kan betale sig at booke en tur i forvejen hos et bureau?
    Jeg siger tak for den store inspiration denne side er.
    Mvh Camilla

Anonym Tine

Nu har jeg ikke lige været i Nepal, men har hørt at det er INTET problem at finde et bureau når man ankommmer også selvom det er højsæson. Jeg snakkede fornylig med en veninde om Nepal og hun sagde at bureauerne nærmest lå side om side i Thamel bydelen i Kathmandu. Min erfaring fra andre lande siger også at man som oftest får de billigste ture dernede og det sjældent er et problem at komme på en tur 🙂 Hun rådede mig til bare at hyre en bære når jeg en gang kom til Nepal og ikke en guide, da bærerne kender vejen lige så godt som guiderne og at guiderne ikke altid er gode til engelsk

Anonym Lisbeth Friis

Hej Camilla

Hvis jeres plan er, at booke gennem et lokalt bureau (som klart er den billigste løsning), så kan I sagtens bare ankomme og booke et trek. Det er tusindevis af trekkingbureauer at vælge mellem, så kunsten er ikke at finde et…kunsten er at vælge det rigtige.

Typisk når man booker gennem et dansk bureau, kommer man med på en gruppetur…på godt og ondt…Hvis man booker direkte hos et lokalt bureau, kommer man afsted på et ‘skræddersyet’ trek, som man selv har indflydelse på og bl.a. risikoen for højdesyge mindskes kraftigt, når man har mulighed for, at sætte sit eget tempo.

Personligt gider jeg ikke bruge mine feriedage på, at gå fra bureau til bureau for at indhente tilbud og finde ud af hvem jeg helst vil bruge. Så jeg er fortaler for, at booke på forhånd. Prisen er den samme.

Udvælg nogle bureauer, som alle bør være medlem af TAAN (Trekking Agencies Association Nepal) og indhent tilbud på det trek I gerne vil på. Sammenlign tilbudene og vælg det, I synes passer jer bedst. I skal ikke binde jer til noget økonomisk, før I har mødt og talt med den guide, der skal med jer.

Hvorvidt man skal hyre både guide og porter (bærer) er en smagssag. Hvis man vil på trek bare for at gå en tur, så er det fint nok, bare at hyre en porter. Hvis man gerne vil vide noget om kulturen, naturen, området, have en sikkerhed hvis man kommer til skade eller bliver syg, så skal man også hyre en guide. Engelskkundskaberne kan variere, men det er ikke korrekt at portere er bedre til engelsk end guides.
    En af de helt store fordele – specielt i højsæsonen . ved at have både en guide og en porter er, at guiden sender porteren i forvejen og så sørger han for sengepladser på det guesthouse man skal ovenatte på. Typisk er porteren fremme flere timer for trekkerne, så det gør en stor forskel i om man får de gode værelser eller de mindre attraktive.

Hvis du er interesseret, vil jeg gerne sætte dig i kontakt med det bureau jeg selv bruger i Nepal. Kvaliteten af deres arbejde kan jeg garantere for. Jeg har gennem tiden anbefalet en del danske turister at bruge dem, og alle har været tilfredse med turen.

VH
    Lisbeth

Anonym Sussie

I skal ikke book noget hjemmefra 🙂 Det billigste er at book hos et lokalt selskab frem gennem et dansk selskab.. og der er mange selskaber i Nepal så af sted skal I nok komme 🙂

Jeg har 3 gange været i Nepal og været på flere trek i Nepal bl.a. Poon Hill, Annapurna Base Camp, Round Annapurna, Mardi Himal. Jeg har på alle trek brugt LN Treks and Expedition (se hjemmeside eller fb: LN Trek). Selskabet kan VARMT anbefales og er medlem af TAAN (Trekking Agencies Association Nepal).

I forhold til Tines anbefaling.. Så skal I snakke med selskabet, når I kommer frem i forhold til f.eks. bære af backpacker. Hvis I bare vil på et kort trek og ikke har noget i mod at bære lidt selv – så kan de oftes bare klares med en guide. Og min erfaring er at guiderne taler godt engelsk, hvor porterne svinger meget i niveau. Jeg har selv gået kun med en guide som gik med mit udstyr.. og der blev bare ringet i forvejen til guest house så der var plads til os, når vi kom frem i høj sæsonen.

Skriv, hvis I har flere spørgsmål 🙂 Nepal er mit total YNDLINGS land – så GLÆD JER 🙂

Anonym Camilla

1000 tak for de fine svar.
    Hej Lisbet. Vi vil da meget gerne have nogle kontaktinformationer til det bureau du kender til.

Anonym Lisbeth Friis

Hej Camilla

Jeg bruger Nepal Azimuth Treks. Ejeren hedder Kal Bahadur Tamang (bliver kaldt Kalu), og jeg har kendt ham siden han startede som porter og fulgt ham hele vejen til nu, hvor han driver sit eget bureau.

Han er professionel, dygtig, seriøs, sjov og super godt selskab på vejen. Og han stiller samme krav til sit staff.

Han taler og skriver godt engelsk og I kan fange ham på mail:
    nattreks@gmail.com

Hvis jeg kan hjælpe med andet, skal du endelig bare spørge 🙂

VH
    Lisbeth

Anonym Iben

Hej Camilla,

trekking bureauerne ligger side om side i Pokahara, Kathmandu osv., og jeg synes da klart, at gaa fra bureau til bureau, hoere om turene, tale med de lokale osv er en del af oplevelsen ved, at rejse og trekke 🙂
    Jeg har selv kun vaeret paa kortere treks og jeg mener, de hed Blue Sky, dem jeg brugte i Pokhara.
    Desuden synes jeg en meget vigtig pointe her er, at laegge saa mange penge som muligt hos det lokale, nepalesiske bureau og stoette dem, end at stoette et dansk rejsebureau 😉

Uanset hvad, saa glaed Jer! Nepal er helt fantastisk og I skal nok faa en uforglemmelig oplevelse!

Mvh Iben.

Anonym Sara Jeppesen

Hej alle,

Jeg overvejer også en trekking tur i Nepal i slutningen af april. Og jeg har igennem alle disse fine svar fået et godt overblik over bureauer, tusind tak for det.

I forhold til ruter, hvad vil i så anbefale hvis man sætter en uge af til trekking? Og udstyr, skal man have vandrestøvler, eller går et par gode løbe sko og et par ecco sandaler? 🙂

Anonym Rasmus

Hej Sara

En uge til trekking lyder ikke af særlig lang tid. Tænk på at infrastrukturen i Nepal ikke er som i Danmark. Til starter nødvendigvis ikke præcis når det passer dig, så du må påregne en del spildtid.
    Jeg anbefaler trekket Rundt om Annapurna. Det tager normalt 7-10 dage. Og ellers ville jeg tage til Pokhara og gå småture derfra.

Angående fodtøj: vandrestøvler!

Venlig hilsen
    Rasmus
    FB: Two Danes On Tour
    Rejseblog: http://www.annemarieograsmus.blogspot.dk

Anonym Niklaes

sherpalhakpa65@yahoo.com

Hej Camilla.

Min kæreste og jeg havde Lhakpa som guide på vores 3 ugers trek i Nepal (Annapurna Circuit). Han tilbyder mange forskellige trek af forskellige længder og forskellige steder i landet, så prøv at send ham en mail.
    Det var en fornøjelse at have ham som guide, han er over 40 år og man kan spørge ham til hvad som helst, angående hans religion (buddhisme), kultur og de naturlige omgivelser på trekket. Han er et enormt behageligt og varmt menneske og lader en gå i det tempo, som man har lyst til og kan holde til 🙂 Så ham kan jeg klart anbefale og han er fair med priserne! Du kan evt. nævne, at du har fået hans mail gennem min kæreste og jeg (Astrid og Niklaes) og så er han ekstra fair med priserne.

Vh. Niklaes

Anonym Peter

Hej. Jeg har netop gået Annapurna circuit. Fantastisk tur som klart kan anbefales. Jeg gik alene uden guide eller porter. Det er meget nemt at finde vej, og guide og porter er altså ikke nødvendig, hvis i ønsker at nyde turen selv. Vh

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account