This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym heffer

Hej alle,

Vi tager turen til Indonesien og Malaysisk Borneo i Juli/August, men er kommet i tvivl om vacciner.

Jeg kan forstå det er højsæson for myg (og dermed også japansk hjernetændelse), men er den virkelig nødvendig? Det er jo ret så dyr.

Mange steder siger de man ikke behøver den hvis man rejser under 1 måned. Til den pris, kan det jo ligefrem betale sig at flyve til et andet land et par uger og så tilbage igen.

Har også læst det kun er 1 ud af 5 mio. der bliver syg og så er der jo nærmest større risiko for at blive ramt af lynet.

Nogen der har erfaringer? Vi har også kigget på om det måske er muligt at tage afsted og få vaccinen i Jarkarta f.eks. Burde være en del billigere.

Vh

Anonym MissAdventure

Jeg tager selv til Borneo (Mabul/Sipadan) for at dykke + til Indonesien (Bali og øerne omkring) d. 27/6 – 3/8.
    Jeg har flg. vaccinationer:
    – stivkrampe/drifteri
    – hepatitis A
    – hepatitis B

Jeg tager ikke andre vacciner – og sidste år var jeg i Thailand/Malaysia/Malaysisk Borneo i 6 uger med de samme vaccinationer.
    Jeg tog ikke malaria-forebyggende, og det gør jeg heller ikke i år.
    Brug i stedet en meget skrap myggespray, som du køber dernede… de danske hjemmefra er ikke skrappe nok mod deres myg… – klart mit bedste tåd.

Måske ses vi undervejs? Rejser du alene?

MVH MissAdventure

Anonym MissAdventure

Har du købt flybillet? Og i så fald til hvilken pris?
    Jeg flyver til Singapore – og med Airasia derfra.

Anonym Anonym

Skulle du ikke til Fiji MissAdventure?

Anonym MissAdventure

Det var en af overvejelserne… kunne ikke helt beslutte mig.
    Men nu er billetterne i hus… så nu har jeg altså bestemt mig… flyver til Singapore d. 27/6 og hjem d. 4/8. Planen er at rejse rundt i Indonesien + snuppe nogle dyk på Borneo igen lige som sidste år 🙂

Anonym Jens

Hej MissAdventure,

Det lyder godt. Har også snakket med andre som åbenbart heller ikke tager den japanske – er da også overpriced at skulle give 2k for en vaccine som holder et halvt års tid. Og hvis det er så sjældent som det er – så kan man vidst godt spare de penge væk.

Vi har købt flybillet til Singapore for 4300 kr. med Emirates den 21. juni. God pris på trods af at vi har en del ventetid i Dubai og Sri Lanka. Vi tager også videre derfra med Airasia til Jarkarta.

Det kunne da være rigtig hyggeligt at mødes på vejen… og ser ud til vi mere eller mindre har den samme rejserute. Vi har dog lige et par uger længere, så tror først vi ryger mod Borneo omkring den dato du tager hjem.

Rejser du solo? Du kan evt. skrive til min mail jensjuul87 (a) gmail.com 🙂

Anonym Jens

Hej,

Nu er der altså ingen grund til at male fanden på væggen. Det sker selvfølgelig en gang imellem at der er nogen som bliver ramt – selvom de er korttidsrejsende, men dine facts er ikke helt korrekte omkring sygdommen.

Sakset fra Netdoktor:

“Højst én person ud af 100 smittede får en alvorlig hjernebetændelse. I denne gruppe er dødeligheden til gengæld op til 10 procent.”

Så at 30% dør er helt væk…

Anonym Anonym

selvfølgelig kan man spare pengene, men sørg for at tjekke områderne

Endnu et tilfælde af Japansk encefalitis på Bali
    20. maj 2011

A 54 year old women spent a holiday in Bali, Indonesia, from 15 th to 30 th April 2011. Together with her husband, who remains healthy up to today, she visited many touristic sites in the interior of the island, but did not stay in particularly low budget accommodations. She developed an unspecific febrile illness on May 2 nd , which lasted 3 days. After a short recovery, fever came back on May 9 th together with speech disorders, lethargy and ataxia. On presentation the same day, Japanese Encephalitis was suspected. Serological finings (high levels IgM and IgG antibodies, performed in the Bernhard-Nocht-Institute Hamburg) confirmed the diagnosis.
    Dette er det 6´te tilfælde af Japansk encefalitis hos korttidsrejsende turister på Bali i nyere tid.
    Der er tale om en tysk kvinde der opholdt sig på hotelferie i 15 dage. Hun overnattede ikke i landsbyer men foretog sig hvad alle Bali turister gør, besøgte diverse seværdigheder i dagtiden. Hun var ikke JE vaccineret. Tilfældet understreger at alle turister til Bali, uanset turens varighed, bør overveje japansk encefalitis vaccination. Infektionen er alvorlig, ubehandlelig, med en dødelighed på > 30% samt svære følgevirkninger hos >50%.

Dansker død af Japansk encefalitis efter kort ophold i Cambodia
    15. februar 2011

61 årig dansker pådrog sig Japansk encefalitis under et 14 dages ophold i overvejende hovedstaden Phnom Penh med få dages udflugter til turiststeder som Angkor Wat. Han var ikke vaccineret.
    Efter hjemkomsten kom symptomerne på JE og han døde efterfølgende af mulige komplikationer.
    På grund af sit korte ophold faldt han ikke ind under vaccinationsanbefalingerne så man kan sætte spørgsmålstegn ved om anbefalingerne er tilstrækkelige.
    Vi har i dag en bivirkningsfri meget effektiv vaccine, Ixiaro, der skal gives i 2 doser med en måneds interval.
    Det er op til de rejsende og rådgivende læge i fællesskab at afgøre hvor stor sikkerhed der ønskes imod en sådan alvorlig og ubehandlelig men sjælden sygdom som JE. Diskuter det med lægen!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account