Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3536627
     none

      Hej!
      Jeg skal 4 mdr. til fem forskellige lande i Sydøstasien, og min første tanke var at jeg skal bruge et lille beløb af hvert lands valuta til når jeg lige ankommer. Det var også hvad jeg blev rådet til af de ansatte i Forex, jeg kom hjem med baht, dong, yuan og så en del dollars til det løse og til at veksle i laos og cambodia til lokal valuta.

      Men ved nærmere eftertanke er det så ikke noget af det dummeste at vade sydøstasien rundt med en hel bunke kontanter i rygsækken? Jeg kommer jo fx ikke af med alle mine yuan før jeg til allersidst på rejsen kommer til Kina.. dumt.

      Nogen der har tips til, hvordan man hjemmefra bedst forbereder sig på skiftende valuta i forbindelse med en sådan rundrejse?

      På forhånd mange tak! (:
      Elena

      #3536628
       Magnus

        Hej Elena,
        Løsningen er simpel: Hæv pengene undervejs på et visakort eller lign. og tag nogle dollars med som backup.

        God rejse!

        #3536644
         Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)

          Jeg har sjældent valuta med. Jeg plejer at hæve første “rate” i lufthavnen. Jeg har måske lidt Euro eller USD med, men ikke nødvendigvis. Mastercard og Visa er udbredt over hele verden og det er virkelig sjældent at jeg har stået i en situation hvor jeg ikke har kunne hæve penge. Som regel så undersøger jeg (Enten LP eller ved at spørge mig frem) om det er muligt at hæve penge på min næste destination. Hvis det ikke er tilfældet sørger jeg for at hæve der hvor jeg er. Når jeg krydser ind i et andet land har jeg som regel lidt tilbage af valutaen i det land jeg kommer fra. Disse veksler jeg ved grænsen så jeg har indtil jeg kommer til en hæveautomat. Det kan godt være at det ikke er jordens bedste vekselkurs, men det er en måde at undgå at have flere valutaer på. Ofte i grænsebyer er det også normalt at byerne accepterer nabolandets valuta – igen dog til en dårlig kurs.

          Mit råd er: Brug kun danske vekselerer hvis det er strengt nødvendigt. Hvis du alligevel vælger at veksle hjemmefra, så undersøg først på nettet (f.eks. www,valutakurser.dk) hvad kursen ligger i og undersøg så hvem der tilbyder den bedste kurs. Bemærk i den forbindelse at vekselerer der ikke kræver vekselgebyr ikke nødvendigvis er mest konkurrencedygtige. Ofte er deres vekselkurs bare så dårlig at de laver boksen på at du veksler store beløb hos dem.

          #3536646
           Claus

            Jeg vil anbefale dig at tage to plastikbetalingskort med. Et Visa/Dankort og et Visa Electron.
            Når du kommer til SØ-Asien, smider du det ene kort i rygsækken, det andet har du på dig.
            Bare som en ekstra sikkerhed.

            Det er nemt at hæve penge i en aut., men det er ikke gratis. 30,- + evt grbyr fra den bank du hæver fra.

            Daniel foreslår 100 USD, jeg vil sige 200 USD i små sedler, som du gemmer i den lille og den store rygsæk.

            Skulle du blive frastjålet værdier, kan du bruge Western Union, som en mulighed. Det er ikke gratis, men en bedre løsning, end at skulle på ambassade. Dér koster det 750,- pr time til hjælp af bankoverførelser.

            mvh
            Claus

            #3536636
             DanielJohansen

              Glem ikke at Forex lever af, at veksle penge og at de ansatte i butikkerne er sælgere. Det er i deres interesse at du veksler så meget som muligt hjemmefra – altså ved dem. Det er ikke fordi jeg skal opstille et skræmmescenarie af Forex, for bruger dem selv til at købe dollars, men har oplevede så sent som i sommers at en ansat forsøgte at overtale mig til at veksle alt for mange malaysiske ringgit med argumentet om, at Malaysia er det land i verden, hvor der foregår mest kreditkort svindel.

              Det er måske ikke den bedste idé at rejse rundt med en masse rede penge. Jeg har som regel 100 US Dollars med spredt lidt rundt i tasken til, hvis det brænder på eller hvis jeg skal betale et visum kontant. Som Magnus siger kan du hæve resten undervejs på kreditkort. Vil du gerne have penge i lokal valuta inden du kommer til et land, kan du veksle i det forgående – og ellers bruge af din dollarbeholdning.

              Hvis du vælger at rejse med det du allerede har vekslet og det er et større beløb så sørg i hvert fald for ikke at have gemt dem et sted samlet, men spred dem i sko, sokker og taske, eller hvad du nu lige kan finde på. Rejseforsikringer dækker kun et mindre beløb hvis du får stjålet kontanter. Rigtig god tur:)

            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

            Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

            © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

            Log ind med brugernavn & kodeord

            eller    

            Glemt dine oplysninger?

            Create Account