This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Rikkelr

Hej folk. Dette er min destination i rækkefølge de næste 4 måneder, med start i midt januar.

Kan i nævne et par eller tre steder for hvert land i vil sige er et MUST-SEE?

Jeg starter i Ho Chi Mihn, rejser nordpå og den vej rundt.

Jeg går efter
    – kultur (gamle templer, ruiner, landsbyer)
    – adventure (riverrafting, dykning, paragliding)
    – natur og dyreliv (trekking, elefantparker osv.)

Så autentisk som muligt og uberørt som muligt. 🙂

Et andet spørgsmål: Visum?
    jeg er max i hvert land i 4 uger, så behøver jeg at forberede noget ‘hjemmefra’?

Til sidst: transport?

Meget af min tid kommer til at gå med at komme fra a til b. Hvad har i af erfaringer og gode råd mht. transport?

Jeg rejser alene og transport må hellere end gerne foregår bag på en motorcykel, som bus, tog, hest, bil .. 🙂

Håber på nogle godt råd, tak 😀 -Og god jul!

Anonym emilan04

Jeg kigger med her. Har nogenlunde samme rejse planlagt om 1 år. Dog med ca. 2 måneders start i Australien først.

Håber ikke det gør noget, jeg kigger med 🙂

Anonym Peter – Rustic Borneo

Hej Rikkelr,

Jeg kan give lidt input for Malaysia.

Visum: Er gratis og der gives 90 dage ved ankomst.

Oplevelser: Nu skriver du ikke hvilken del af Malaysia du planlægger at besøge, men hvis det er Borneo, findes der gode muligheder for adventure aktiviteter, som rafting på Padas River, Paragliding ved Ranau eller en masse muligheder for dykning. Mest kendt er selvfølgelig Sipadan Island. Du skal være obs på at nogle ting som Sipadan og Mount Kinabalu skal bookes i forvejen.
    Der er også masser af trekking muligheder i regnskov og bjerge – Mest kendt er turen til toppen af Mount Kinabalu.

Transport på Borneo: Det er billigt at flyve mellem byerne – Det koster ikke meget mere end busserne, så jeg synes personligt det er bedst at flyve, da du kan bruge en hel dag i en bus mod en flyvetur på måske 30min.

Det var ganske kort. Sig til hvis der er noget specifikt du ønsker mere uddybende svar på.

Mvh
    Peter

Anonym Astrid

Først og fremmest er det meget ambitiøst at nå så stort er areal på så kort tid.

Men her er nogle to do’s:

VIETNAM:
    Mui Ne: jeeptur til sand dunes, fairy stream og fiskerstranden.
    HCMC: Cu Chi tunellerne, hvor du hører om vietnamkrigen og ser tunellerne, som vietnameserne brugte.
    Nha Trang: mama linh boat trip og vinpearlland
    Hoi An: Cykeltur til stranden, få skræddersyet noget lækkert tøj, køb billige perler
    Evt: Hue: mc-tur, hvor du ser kejserpalads og andet gøgl.
    Hanoi: Ho Chi Minh mausoleet, vandretur omkring søen og bo på gaden, hvor backpacker hostel er.
    Fra Hanoi: bestil ture med Backpacker Hostel til Ha Long Bay (hvis du vil møde unge mennesker og ikke japanske turister)
    Fra Hanoi: Trekkingtur til Sapa (rismarker)

Rundrejse i Vietnam: jeg kan anbefale at rejse via natbus. Disse busser er behagelige, man sparer tid og penge.

Der går bus fra Hanoi til Vientianne (hovedstad i Laos). Denne bustur er FORFÆRDELIG. Dvs. jeg tog turen modsatte retning. Den tog os 38 timer så vidt jeg husker – bagerst i bussen blandt høns og grøntsager og de andre turister.

LAOS:
    Vientianne: lej en cykel og se byen.
    Man kan tage til Si Don Det, men det er en lang tur, og ikke noget fedt ø-delta.
    Vang Vieng: i sin tid kunne man tube, men grundet for mange dødsfald har kongen nedlagt forbud mod tubing som det var engang. Jeg hører at man stadig kan tube, men at det er blevet meget tamt. Ellers så lej en cykel og besøg grotterne uden for byen. Her er smukke indsøer og søde skolebørn på vejen, og naturen er vanvittig smuk.

Køreturen fra Vang Vieng til Luang Praban er breathtaking.
    I LP kan man se templer og tage på dagstur til de 7 vandfald. Og man kan tage ziplnes og bo i træer.

Man kan tage slowboat fra LP til Thailand. En lang, og mindre komfortabel tur på to døgn, men man kan møde søde mennesker, og det er meget chill.

THAILAND:
    Chiang Mai: tempelby, zoologisk have, fest, tur ud til den gyldne trekant og til long necks er muligt. Men at se long necks skal man gøre op med sin egen moral: vil man betale for at se mennesker, som man vil betale for at se dyr i zoo?
    Chiang Rai: trekking
    Bangkok: alt kan lade sig gøre her. Snup evt en drink i Sky Bar (men vær obs på dress code). Herfra kan man få ligegyldige ture ud til tigertemplet og vandfald (kan ikke anbefales).
    Drop at tage mod vest når du har så kort tid – men dragshow, stripbarer og at hænge ud på the strip er skideskægt i Pattaya, og den bedste strand finder du på øen Koh Samet nær Pataya,

Øerne i Thailand:
    Østkyt:
    Koh Pipi: der, hvor der i in tid var tsunami. et er et paradis. Bedste dive spot, meget chilleren ø uden trafik. Mulighed for tur til James Bond Beach.
    Phuket: turisthelvede
    Krabi: kedelig by
    Vestkyst:
    Koh Tao: billige dykkercertifikater
    Koh Samui: familieø
    Koh Phangan: full moon party, half moon party, black moon party

Malaysia ved jeg ikke meget om, andet end Kuala Lumpur. Det er en dyr by, og idet Malaysia er muslimsk, er der ikke det store festliv ifht andre lande.

De eneste steder jeg har været i Indonesien er Bali og Gili Trawangang.
    BALI:
    Kuta: er hovedstaden. Stranden er stor, bylivet er sjovt og så er det anderledes end de forrige lande idet de er hindu og ikke buddhister.
    Sanur: lidt stille, men hyggelig by. Man kan evt bo i guesthouses frem for hostels.
    Ubud: mystisk by – ret fed. Se evt vulkanen og abeparken.

Gili Trawangan: Paradisiske strande, og indrettet til backpackers der vil nyde strande, fest og chillout. Men pas på med at te dig for dumt over for de lokale. Her er beboerne muslimske, og mange tager stoffer, hvilket kan udløse dårlig opførsel – både blandt lokale og turister. Jeg havde det mest af alt sjovt, men som pige i kort kjole blev man gramset på på dansegulvene – både bryster, numse og skridt. Og en dum dude, jeg rejste med havde taget en spand med svampe, pissede en lokal af og kom ud i et knivdrama. Så fest med måde.

God tur!
    Dette er mine umiddelbare tanker, håber de giver lidt inspiration.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account