Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 dage, 20 timer siden af bills.

• Forfatter
     kosia
    Deltager

Jag har funderat en del på TPMS-systemen i bilar och undrar vad som egentligen skiljer de olika varianterna åt. Vilka är de huvudsakliga skillnaderna mellan direkt och indirekt TPMS, och finns det några för- eller nackdelar med den ena framför den andra? Min bil har TPMS, men jag har aldrig riktigt satt mig in i vilket system det faktiskt är.

simka
      Deltager

Det är en jättebra fråga, eftersom det är ganska komplext med de olika TPMS-systemen! Den största skillnaden handlar om hur bilen mäter trycket. Direkt TPMS använder faktiska sensorer inuti varje hjul som skickar data till bilens styrenhet, och ger därför mer detaljerad information. Indirekt TPMS använder istället bilens ABS/ESC-systems hjulhastighetssensorer för att upptäcka avvikelser i rullomkrets när däcktryck faller, vilket innebär att inget extra sensorfäste behövs. Jag hittade en bra förklaring på https://blog.oclbrorssons.se/falgfragor/hur-funkar-tpms-med-nya-falgar/ , som hjälper dig förstå TPMS bättre. Indirekt system är ofta billigare vid hjulbyte, men direkt ger mer exakta mätvärden och reagerar snabbare.

bills
        Deltager

TPMS-systemet är en viktig del av modern bilsäkerhet, även om det kan verka lite krångligt att förstå sig på de olika varianterna. Att känna till skillnaden mellan direkt och indirekt system är användbart, särskilt när man överväger att byta fälgar eller däck. Båda systemen fyller sin funktion, men de gör det på lite olika sätt med varierande grad av precision och underhållsbehov.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account