This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Pernille

Hej 🙂

Min kæreste og jeg, har planer om at tage til Asien fra juli til midt/slut august. Hertil har vi snakket om, hvilke lande der indeholder, det som vi gerne vil have ud af turen. Derudover håber vi på, at kunne rejse for 15-20k.

Vi er begge mere natur-mennesker, men vil selvfølgelig også gerne opleve de forskellige kontraster i forhold til storby-landsbyer. Dertil vil vi gerne opleve; strande, adventure-oplevelser (evt. zipline, rappelling, skydive(?) osv.), madoplevelser, bjerge, solnedgange, trekking, by-liv, templer og kultur.

Hertil er Thailand, Laos, Cambodia og Vietnam de lande vi har tænkt på – men hvad er jeres erfaringer og bedste råd???

Smid endelig ind hvad i har!
    Hilsen to unge rejse-lystne mennesker 🙂

Anonym Tine

Hvis I “kun” har 50 dage, så vil jeg fokusere på cirka to lande 🙂 Af de fire lande er Cambodja og Vietnam mine favoritter.

I vil kunne finde det hele i begge lande (dog også i Thailand og Laos).

I Cambodja vil I kunne finde:
    – Jungle, strande og ziplining på Koh Rong
    – Bat caves og Bamboo train i Battambang
    – Templer i Siem Reap (Angkor wat), templer skal I generelt få nok af
    – Afslapning og skøn natur i Kampot
    – Jungle i Mondulkiri
    – Kultur i Phonm Penh (S-21, Killing Fields og kongebygningen)

I Vietnam vil I kunne finde:
    – klatring (og måske også), strande, bjerge og ture til Halong Bay på Cat Ba Island
    – Fantastisk mad
    – Trekking i Sapa
    – Nogle af verdens største huler i Phong Nha-Ka Bang Nationalpark
    – Kultur i smukke Hoi An (byen har også to strande) inkl templer
    – Byliv og strande i Danang
    – Byliv i Hanoi og Ho Chi Minh City
    – Bådtur på Mekong deltaet

I Thailand vil I kunne finde:
    – Kultur, templer og skøn natur omkring Chiang Mai
    – Smukke strande i hele sydthailand
    – Erawan vandfaldet ved Kanachaburi
    – Byliv, templer og shopping i Bangkok
    – Klatring (og sikkert også rapelling) i Krabi
    – Jungle i Khao Sok
    – Lækker mad

I Laos vil I kunne finde:
    – Vandfald ved Don Khlong (en ø i Mekong deltaet)
    – Bådtur på Mekong
    – Rolige byer (der er ikke rigtig storbyer i Laos)
    – Landbrug og afslapning på Don Det
    – Kuang Si vandfaldet i Luang Prabang
    – Skøn natur i Vang Vieng, Luang Prabang og Muang Ngoi
    – Ziplining ved flight of the Gibbon og Pakse

Som I kan høre, så kan I lave det meste af det I ønsker i alle landene, så det er bare om at vælge 🙂 Jeg syntes at Vietnam virkede til at være billigst, men de er alle sammen i cirka samme prisklasse 🙂

I kan evt. læse om de forskellige oplevelser på min blog: http://aworldofbackpacking.com, men ellers skal I være velkommen til at spørge mere her 🙂

Jeg håber at det hjalp
    Mvh
    Tine

Anonym Pernille

Hej Tine, tak for dit svar.

Vi har besluttet at flyve til Bangkok, også rejse videre derfra – men er lidt i tvivl, hvor vi vil kunne opleve mest under mindst regn da der jo er regntid lige i den periode.
    Hvad er din erfaring med det?

Anonym Tine

Hej Pernille

Det kan være svært at sige, da man kan opleve at man stort set ikke oplever regn under regnsæson og at man også kan opleve kun regnvejr selvom det skulle være tørsæson…

I Thailand er det dog tørsæson på den tid af året på østkysten (Koh Phangan, Koh Tao osv), så måske det er den side af Thailand, som I skal satse på 🙂 Men generelt, så vil jeg forslå at I holder lidt øje med vejret dernede til de destinationer hvor I overvejer at tage til og så beslutter jer derfra 🙂 I sydvietnam så starter regnsæsonen omkring slutningen af juli, så det kunne I måske også overveje 🙂

Jeg ville helt sikkert overveje Kanachaburi og Erawan hvis jeg var jer! Godt nok regner det, men så er vandfaldet også smukkest på den tid 🙂

I må sige til, hvis I har flere spørgsmål 🙂

Anonym Natascha

Thailands østkyst er som Tine siger god på denne tid af året.
    Fra Bangkok kan i tage en bus sydpå til Chumpon, hvorfra der går færger til Koh Tao, Koh Samui og Koh Phangan, hvor i snildt kan få uger til at gå med alt fra dykning på Koh Tao, til templer og regnskov på Koh Samui. Disse tre øer er vidunderlige!
    Jeg var i Cambodia i August forrige år, og det regnede og regnede og regnede… så hold udkig efter vejret, det er trods alt sjovere at tage på eventyr i tørvejr.

Anonym Matti Binderup

Hej Pernille,

Hvad har I bestemt jer for? Min kæreste og jeg skal også rundt i SØ-Asien i august,og vi overvejer Malaysia (østsiden) samt et smut omkring Lombok eller Bali (formentligt Lombok) i Indonesien på grund vejret 🙂

Anonym Tine

Hej Matti

Det synes jeg lyder som en rigtig fornuftig idé ift. vejret. Du må sige til hvis du har brug for lidt tips 🙂

Anonym Matti Binderup

Alle gode råd modtages meget gerne, Tine. Særligt Lombok og gili øerne er vi blevet ret varme på. Har du nogle anbefalinger eller god råd? Til Malaysia og Indonesien i det hele taget. Vi har ikke fastlagt nogen rute endnu og er derfor åbne for det meste 🙂

Anonym Tine

Hej Matti

Jeg har primært været på Borneo i Malaysia og det var virkelig fedt! Masser af muligheder for fede naturoplevelser! Jeg vil klart anbefale at I tager ind i junglen. Jeg gjorde selv med Uncle Tan og det var bare så godt. Masser af dyr, man boede i junglen, spillede fodbold i junglen (hvis man gad) og ellers var de bare trekkingture ind i junglen, bådture på floden og hygge om aftenen 🙂 Sipadan er noget af verdens bedste dykning i verden, I kan tage derfra fra Mabul, som er en lækker lille ø med paradisstrande og koralrev lige ud fra stranden! I kan også bestige Mount Kinabalu, som gøres på to dage. Det regnede desværre voldsomt da jeg var i området, så besluttede mig for at droppe det.

På fastlandet så kan jeg virkelig anbefale Cameron Highlands! Det er lidt køligt, men med masser af mulighed for selv at trekke ind i junglen. I kan besøge den største teplantage i Sydøstasien, se sommerfugle og andre dyr i et “reservat” og hvis I er heldige, så kan I endda se verdens største blomst 🙂

Perhentian skulle eftersigende være ren paradisøer! Men de var desværre lukket da jeg var der….

Taman Negara er en af verdens ældste regnskove og virkelig også et besøg værd! Hvis I har mod på det, så kan man endda leje et telt og bo på en campingplads midt i regnskoven! I kan sagtens gå stierne selv, så I behøver altså ikke købe nogle ture selvom de prøver at bilde jer det ind.

Ja, det var så lidt af det jeg bedst kunne lide i Malaysia. Hvis jeg skulle forbi igen, så ville jeg klart overveje at slå vejen forbi her: http://www.pahang-delights.com/pahang-turtle-sanctuary.html

Jeg har ikke været på Lombok eller Gili, men Gili Meno skulle være den mest stille (lidt honeymoon-agtig) mens Gili T skulle være festøen og Gili Air skulle være midt i mellem 🙂 Jeg har desværre hørt at meget af koralrevene omkring øerne er blevet ødelagt, så I skal nok ikke forvente den bedste snorkling/dykning…

Lombok skulle være helt fantastisk med smukke vandfald og det hele! Lej evt. en chauffør, som kører jer rundt eller en scooter, men pas på hvis I lejer scooter, de kører ikke altid lige godt….

Jeg ville klart anbefale en tur til komodo islands når I er i Indonesien, det er helt fantastisk!

På Bali kunne jeg bedst lide Ubud – en kunstnerby med rismarker, værksteder, hyggelige markeder og monkey forest! Lad dog vær med at tage øreringe osv. på hvis I skal til Monkey forest, da jeg har hørt at aberne er blevet meget nærgående og man ikke altid ved hvad de kan finde på at tage..

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account