This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym tkdliron

Hey alle sammen 🙂 er helt ny her på forumet
    mig og min kæreste skal ud på en længere rejse til marts (for første gang) hvor vi bl.a. kommer forbi Kina. er der nogen, der har råd til følgende eller har general erfaring med at rejse i længere tid i kina?
    hvordan kommer man rundt (landet er stort) og hvordan ligger priserne for eks togture
    hvordan er det at bo i landet (pris og lign)
    er der noget man bare skal se. tænkte selv på bl.a. Beijing, det gule bjerg (hvordan kommer man derhen), Guilin, Yangshuo og Longshen 🙂 vi er interesserede i både kultur men også i natur. har selv en lille kærlighed for det lidt ekstreme som bjergbestigning, riverrafting, trekking og lign
    skal man have vaccineres og lign?
    hvordan er Kina sådan overall at rejse i?
    tror lige det var alt 🙂

Anonym tkdliron

Mange mange tak for det yderst gode respons 😀 det hav virkelig svar på en masse.
    lige et par spørgsmål 🙂
    Har du nogen erfaring med couchsurfing?
    hvor mange penge brugte du ca. på de 5 uger i kina?

Anonym Pøllepigen

Er kun glad for det gav lidt for Jer. Inden afrejse virker Kina fuldstændig uoverkommelig, men det virker knap så voldsom når man står der.:)

Jeg har couchsurfet en del gange, fuldstændig fedt koncept. For det første skabes der et netværk (til andre gode gange måske), og for det andet kan de lokale typisk fortælle dig noget, som guidebøger ikke kan. Eller hive Jer med til fest eller bare komme meget mere ind under huden på landet og befolkningen. Helt klart anbefalelsesværdigt. Men vær også varsom, forstået på den måde, at det er en meget go idé at læse de reviews andre folk har skrevet, så man ikke havner ved én der er knap så heldig.

Tror jeg sneg mig på knap 15000kr (flybilletten lød på de 5400 af dem).

Måske byder jeg senere ind med flere oplysninger der kunne være relevante, håber det er ok.:)

Anonym Pøllepigen

Hejsa

Jeg var der i 5 uger sidste år, og det er ALT for lidt tid til SÅ stort et land. Men total spændende og anderledes land at være i.:)

Tog var mit primære rejsemiddel, men det er nogle lange seje træk indimellem (13/27/24 timer). Men omvendt er det også en del af kulturen, og mindst lige så underfundigt, som at sidde på en banegård og betragte folk. Prøv at tjekke siden her ud: http://www.chinatravelguide.com/ctgwiki/Special:CNTrainSearch, her finder du både timeantal på rejsen og priser. Måske er det en fordel at kigge lidt på siden her inden http://www.seat61.com/China.htm, da den bl.a. fortæller meget om selve ”tog-verdenen”, som fungerer lidt som at rejse med fly, og har forskellige grader af sovepladser, som igen afhænger af hvad prisen ender på. Togbilletter skal helst bestilles en del dage før afgang, da det ellers kan være fuldstændig umuligt at få en pladsbillet på den ønskede dag. Det oplevede jeg et par gange, lidt surt.
    Alternativet er selvfølgelig at flyve. Tjek evt http://da.momondo.com/ lidt ud hvad angår tider og priser. Et par gange forhørte jeg mig om prisen på fly, og det svingede lidt; mener det var ca 700Y og 1200Y.

Det er ret billigt at bo hist og pist. Det kommer selvfølgelig an på, om det er hostel/hotel, dorm/dobbeltværelse. Jeg boede hovedsagelig på dobbelt på hostel, og gav mellem 35-130DK pr nat pt snude. Maden er også ret billigt, og er det kinesiske ikke noget, så serverer de også vestligt mad mange steder.

Beijing byder på en hel del seværdigheder.:) Den Himmelske Fredsplads, Den Forbudte By, Sommerpaladset, Muren, Rickshawtur i Hutongerne, og så lige alt det jeg ikke nåede.:)

Yangshuo har en helt vildt flot natur og selve byen er hyggelig og atmosfærisk. Kan anbefale et hostel (Trippers Carpe Diem), som ligger ca 20 min gang fra selve byen. Særdeles fredelig lille landsby den ligger i. Masser af muligheder for både at trekke, cykle og bestige bjerge. Der går tog til Guilin, og derfra tager man en bus til Yangshuo. Og det er absolut ikke noget problem at finde den rette bus, da de råber bynavnet konstant. Ret billigt at køre med bus generelt, for den strækning tror jeg det var ca 10Y.

Dragon´s Backbone Rice Terraces kan jeg bestemt anbefale. Det er et område fyldt af ris terrasser, hvor der er placeret små landsbyer, hvor minoritets-grupper bor. Det var vildt fedt at bo midt i det hele, ingen biler eller stress, men til gengæld trekkingture, masser af luft, afslapning og søde lokale (som godt nok også gerne ville sælge deres ting og sager). Det nemmeste er muligvis at google det og blive forelsket.;)

Hong Kong kan jeg også meget varmt anbefale. Specielt hvis savnet af vestlige tendenser melder sig.;)

Macau, som har været portugisisk ejet, er en rigtig fed ø. Det nemmeste er at sejle fra Hong Kong. Jeg var der på en dagsudflugt, men havde jeg vidst hvad øen bød på, så var det blevet til nogle overnatninger i stedet.

Ét sted jeg missede, var Xi´an, hvor terracotta krigerne ligger tæt på.
    Jeg vil anbefale Jer at låne Lonelys ‘China’ på bibberen og læse og få ideer derfra. Det er den lille bibel, hvad angår stort set alt I kan komme i tanke om.

Sådan generelt, så er det en go idé at lære tallene fra 1-10, så bliver det nemmere at prutte. Og dét skal I gøre i STOR stil.:) Rigtig mange taxi chauffører kan ikke engelsk, så det er altid en go ide at have destinationen skrevet ned på kinesisk. En lille palør kunne være godt at have med (eller købe derude), da en del sætninger findes deri, som kan vises til de lokale ved sprogbarrierer.
    Ved overnatning prøv at tjekke http://www.hostelworld.com/ ud. Det giver både overblik over priser og ledige senge. Hvis I er til at bo privat, så kunne couchsurfing.org være en løsning. Konceptet går ud på, at der oprettes en profil på siden, og så er det ellers bare at gå i gang med at søge på lande, byer og mennesker. Sende en forespørgsel om vedkommende kan have Jer som gæster og det koster ingenting (måske indkøb til en gang aftensmad eller en opvask), dejligt billigt.:)
    Hvad angår vaccinationer, så kan http://rejsedoktor.dk/ give et godt billede, eller en samtale med Jeres egen læge. Eksempelvis tog jeg ikke malaria piller, da jeg ikke var i området, hvor det er værst.
    Generelt synes jeg landet er nemt at komme rundt i, hvis man vel at mærke har tiden til det; forstået på den måde at helt derude hvor ikke engang kragerne vil være, der kan det være svært at få hele transport-delen til at hænge sammen. Men selvfølgelig kan en taxi gøre meget ved det sidste vej.
    Og så skal I være forberedte på folk der spytter/snotter alle vegne, blive overbegloet og fotograferet med diverse kinesere, som prikker Jer på skuldrene.;)

Jeg kunne blive ved med at fortælle, men må hellere få hold på det. I er meget velkomne til at spørge løs.:) Men ellers vil jeg bare ønske Jer en fantastisk rejse. Det er aldeles fedt at rejse på den måde!

Mvh Helle

Anonym tkdliron

Det er helt okay 🙂 og mange tak for den gode info 🙂

Anonym Anonym

Er allerede kommet i tanke om lidt mere.;)

Hvis I overvejer at tage til HK og Macau, så vil jeg anbefale Jer at låne Lonelys “Hong Kong & Macau”. Den går meget mere i dybden i forhold til det der er fortalt i “China”.

Hvis I ender med at vil have paløren (Mandarin), så kan den købes på lonelyplanet.com til £3,49 + forsendelse lige nu. Men det er stadig billigere end at købe den i en boghandel herhjemme og den fylder/vejer ikke voldsomt meget.

Og lidt ekstra info vedr Dragon´s Backbone, som jeg savnede at kunne læse mig til. Da det er voldsom bakket terræn, så kan det være ganske ulideligt at slæbe på sin bagage. Men det show styrer de kinesiske kvinder total; selvfølgelig hvis man ønsker at blive fri for at slæbe. De står simpelthen klar til at bære bagagen, mod betaling selvfølgelig (20-25Y). Der var også lidt angående de forskellige byer man kunne overnatte i. Jeg boede i Tiantouzhai, som lå øverst på en bakketinde. Der er ikke meget at se i selve byen, men til gengæld ligger den perfekt i forhold til de fleste viewpoints. En anden mulighed er at bo i Dazhai, som er en smule mere med på “noderne”.:) Men det er jo smag og behag. Jeg havde 3 overnatninger, og det var lige i overkanten. 2 kunne have gjort det, men det hang sammen med, at jeg allerede ankom rimelig tidlig på den første dag, og havde god tid til allerede der at udforske området. Og en sidste ting, så kan det være en fordel at have en lokal guide med, hvis der skal trekkes lange strækninger, da skiltningen er så som så.:)

Anonym Pøllepigen

Nå, for langsom om at skrive åbenbart.. Men det er mig der er den skyldige igen.:)

Anonym Anonym

ved du forresten noget om diverse naturparker og lign i kina ? 🙂
    har kigget lidt på det bjerg der hedder Mount Emei (som måske kunne bestiges). det ligger “relativt” tæt på chendu mener jeg. og tæt på den der kæmpe buddha.
    Har også hørt at der er mulighed for lidt bjergbestigning i Yangshuo

Anonym Pøllepigen

Nej, desværre ved jeg ikke så meget om de kinesiske naturparker. Men prøv at tjekke siderne her ud:
    http://www.nationalparkofchina.com/chinanp.html#_CNSC
    http://www.travelchinaguide.com/essential/when-to-come.htm
    http://www.chinatourist.org/

Det er ikke sikkert siderne er specielt brugbare, men måske et forsøg værd.:) Har lige læst ganske kort om Mount Emei (Éméi Shan), som ligger 130 km sydvest for Shéngdu, og som er et populært pilgrims bjerg. 3099 m højt, og ret så stejl, men skulle være ufattelig flot, og byder på en del seværdigheder på selve bjerget. Buddhaen kom jeg ikke lige om ved i guidebogen, men skimmede også kun afsnittet.

Det slår mig lige, at Det Gule Bjerg (Huán Shan) var ét af de steder, jeg var nødt til at vælge fra pga tidspres. Det ligger ikke så voldsomt langt fra Shanghai; alt er relativt når det drejer sig om Kina, så ”ikke så langt” er i det her tilfælde ca 6½ time (+ det løse) i bus til den nærmeste større by, og så er der turen videre til bjerg området. Det er kendt som Kinas smukkeste bjerg, og byder på helt fantastisk og storslået natur, og man kan blive helt åndeløs af at stå midt i det. Og det kan vidst godt garanteres, at I ikke får lov at bestige den i fred.:o)

Generelt er hostelmedarbejdere super gode til at fortælle om de muligheder der er i områderne, og hvordan man kommer derud. Men igen må jeg kaste min kærlighed på Lonelys guide bøger, som fortæller hvordan du kommer rundt både her og der, forslag til ture (både cykel, trekking, bestigning) osv.;)

Anonym Pøllepigen

Så dukkede buddhaen også op for mig, og den ligger “tæt” på Mount Emei.:) Siden her er nok bedre end det først link jeg smed før:
    http://www.chinaplanner.com/forestparks/

Anonym tkdliron

hvordan kom du forresten til Guilin. 🙂
    vi tænker på at flyve til hong kong og derfra tage op igennem landet. synes det er svært at finde toge fra hong kong til guilin

Anonym Pøllepigen

Jeg startede også i Hong Kong (hvor jeg først søgte om visum), og tog op gennem landet. Det blev til et stop i Shenzhen, som er grænsebyen mellem HK og Kina. Tror det bedste vil være at tage MTR´en (undergrunden) fra HK til Shenzhen og derfra skifte til et rigtigt tog videre til Guilin.
    Tjek evt siden her ud: http://mtr.com.hk/eng/train/system_map.html og så gå under Train Services og dernæst System Map. Det giver et rigtig godt billede af alle linjer i HK. Endestationen ved Shenzhen hedder Lo Wu, og tager ca 35 min, hvis man starter i Hung Hom (hele den blå linie).
    Prøv at søge Shenzhen-Guilin på togsitet. Der er to afgange, og de tager henholdsvis 13:10 og 13:44 timer. Husk at tage højde for, at alt visum-halløjet skal vises i Shenzhen, og der skal udfyldes papirer i hoved og r.., så der skal beregnes forholdsvis god tid fra I forlader HK og til I reelt sidder i toget videre mod Guilin.:)

Anonym Anonym

kender du noget til reglerne for visa i kina og hvordan gjorde du ? 🙂
    vi har kigget lidt rundt på nettet og så vidt vi kunne se skal man kunne fremvise kvitering og redegøre for alle de steder på steder man vil bo inden afrejsen og det ødelægger jo lidt ideen med fri backpacking.
    kan det passe at man på forhånd skal have bestemt hele rejsens forløb og at man slet ikke kan improvisere på rejsen? :/

hjælp vi er fortvivlede :/

Anonym Anonym

Jeg havde egentligt forventet lidt småproblemer med visa´en, men det hele gik super godt. Jeg kender ikke reglerne til bunds, men kan fortælle mit forløb. Der er et sted i HK, Visa office of the People´s Republic of China, hvor det er billigst at ansøge, frem for andre typer centre (jeg gav 150HK$, og det koster min. 300 i et travelcenter). Kom ii god tid på dagen, da køen er kæmpe lang og tag en varm trøje med, da aircon kører for fuld skrue.:) Selve ansøgningen skal udfyldes først og godkendes af en meget hjælpsom mand, hvorefter kø-kulturen starter. Ens nr bliver råbt op, og papir og pas afleveres. Det er så også her de spørger, hvis de vil have noget uddybet. Tror det var 3 el. 4 hverdage senere jeg hentede visummet. Det kan også gøres på kortere tid, men koster så noget mere.

Det er en rigtig god idé at have adresse/tlf på det første hostel/hotel I skal bo på, og evt en udprint af bekræftelsen. Det var det eneste jeg oplyste, og de spurgte ikke om mere, og jeg kunne heller ikke give flere steder, da vi ikke vidste hvor vi skulle bo senere hen. En billet ud af landet kan også være godt at medbringe, men heller ikke her ville de vide noget. Forsikringsnavn og policenr vil de gerne have oplyst på ansøgningen. Tjek evt ud her, hvad de gerne vil vide: http://dk.visaforchina.org/visa/UserFiles/File/visa%20application%20from%20%28v.2011a%29xiugai.pdf. Der var nogle felter jeg ikke udfyldte, og det var de ret ligeglade med. De er ultimative skrappe til at gennemskue, om det er helt almindelige turister eller skumle typer de lukker ind. Pasbilleder er vigtig at huske.

Et lille fif; hvis I vil til Macau, så prøv at arr. det sådan, at I har passet hos Jer (det er et krav for at komme dertil). Det vil være træls at det ligger på visumkontoret, og I gerne vil til øen.:)

Så ingen grund til fortvivlelse.;) Det skal nok gå godt. Det eneste kan være, hvis der er en større begivenhed på det tidspunkt I gerne vil ind i landet, og de skærper sikkerheden. Og der er rig mulighed for at improvisere undervejs. Jeg havde en overordnet rute planlagt, men improviserede meget undervejs.

Anonym Kinarejsende

Hej. Har luret lidt med i tråden her:) Min veninde og jeg rejser til Xi’an midt Januar, videre til Chengdu, Guilin, yangshou og Guangzshou til sidst. Her vil vi tage flyet til Vietnam og også backpacke der. Vi regner med at bruge 5 uger i Kina i alt. Er det realistisk eller alt for kort tid med 5 uger til den rute? Hvilket tidspunkt på året rejste du i? Vi er lidt bekymrede med hensyn til at vi jo faktisk rejser i regntiden. Hvor slemt er det i Maj-Juni måned?

Til jer andre vil jeg råde jer til at slå et smut forbi Kilroy hvis i er i tvivl om meget, de er gode med rådgivning:)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account