This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym MiaG92

Hej allesammen 🙂

Vi er to piger der skal afsted til Sydøstasien i november+december og derefter et kort smut forbi Sydney og holde nytår, hvorefter turen går tilbage til Asien og derefter hjemad. (Hvis vi får det hele til at hænge sammen) I Asien vil vi gerne til Thailand, Vietnam, Cambodia og Laos. Vi har tænkt os at flyve fra Hamborg til Bangkok, Bangkok til Sydney – retur igen, og Bangkok til Hamborg.

Jeg har en masse spørgsmål, som jeg håber Jeres erfaringer kan hjælpe med at besvare 🙂

1. Vaccine
    Jeg er kommet frem til at vi nok skal vaccineres for Hepatitis A+B, Japansk hjernebetændelse, Tyfus, Stivkrampe/Difteri og have malaria medicin med. Det er ret dyrt, men selvfølgelig nødvendigt.
    Er der nogen der har erfaringer med dette, som der er vigtigt at vide, og ved hvor man evt. kan få vaccinerne billigt?

2. Rygsæk
    Nogen der kan anbefale en god, billig rygsæk? (evt. hjemmeside den kan bestilles på)

3. Valuta
    Er det godt at have en masse kontanter med hjemmefra, eller er bedst at hæve lidt penge hen af vejen?
    Hvad får man ca. for pengene i de forskellige lande?

4. Flybilletter
    Til først snakkede vi om kun at bestille en billet til Bankok, og så bestille fly til Sydney tur/retur og billet hjem fra Bankok sådan lidt spontant, når vi synes det var tid til at komme videre/hjem.
    Efter at have snakket med en kollega, der har bestilt alle flybilletter (ungdomsbilletter) på forhånd gennem Kilroy, er jeg blevet i tvivl om vores løsning. Nogen der har gode tips til at få billige flytbilletter?

5. Thailand, Vietnam, Laos og Cambodja.
    Nogen forslag til must-see/must-try? 🙂
    Vi skal self. til Fullmoonparty og vil gerne se nogle templer, opleve lokalbefolkningen og trekke/bestige et bjerg.

6. Fodtøj
    Vi er lidt i tvivl om løbesko ville være ok at vandre rundt I. Nogen der har et godt forslag til sko?

Andre guldkorn tages imod med kyshånd 😀

På forhånd tak!
    Mvh. Mia

Fighter88

Vil lige prøve at svare på nogle af dine spørgsmål, selvom jeg ikke selv har rejst asien endnu.. Min rejse går til Thailand/laos feb 2014 og så 2½ måned frem..

1.Men med vaccine så kan i se på
    http://www.ssi.dk/Vaccination.aspx
    hvilke vacciner i skal have på rejsen.. i kan også lige se på

Forside

der er også hvilke vacciner i skal have, og der kan i også blive vaccineret til rimelige penge, og de ved hvad du skal have..

2.Rygsækken ville jeg ALDRIG købe på nettet eller spare på, hvis du køber en ordentlig rygsæk og god kvalitet holder den længe, men endnu mere vigtigt få en der passer dig..
    Er selv rigtig glad for friluftland syntes de giver en super god service og de er gode til at hjælpe med indstilling af rygsækken.. (husk at få godt med vægt i rygsækken, når du prøver den)
    har selv en Gregory Baltoro 65L.

3. Jeg plejer at hæve en smule valuta til rejsen, men ikke mere end hvad der svarer til ca 500kr, der er massere af hæveautomater når du kommer frem og hvis du har visa og mastercard med er du godt dækket ind 🙂

4. Har aldrig selv været på en jorden rundt tur, men ved at jysk rejsebureau skulle have nogle gode priser på deres jorden rundt, og du kan nemt få en åben billet, hvis du ikke helt ved hvornår hjemrejsen skal være..

5. Må du fortælle mig når i kommer tilbage 😉 hvis du er intresseret kan jeg godt skrive hvad jeg har planlagt at se, og min ca rejseplan.. Har altid en overordnet plan over hvor jeg vil rejse, men den ændrer sig som regel altid når jeg først er på rejsen 🙂

6. har selv lige fået nye sko fra friluftland, det er ikke løbesko men heller ikke vandrestøvler.. Det er bare almindelige sko, med god udluftning og rigtig god støtte.. Går faktisk i dem til daglig nu, er helt vilde med dem.. Men trekking i thailand og omegn skulle efter hvad jeg har læst mig frem til være muligt.. bare sørg for det nogle sko du har gået til og et par der sidder godt 🙂 Hvis du ikke har kæmpe fødder, skulle det også være muligt at købe nogle billigt i thailand 🙂

Anonym Claus

Nu er der jo ingen, der tvinger dig til at bruger penge på vaccinationer. Det anbefales, og det kan være en ide at bruge penge på det. Selvom det jo ikke er sikkert, at den beskytter 100 % eller du slet ikke kommer i kontakt med bakterier, der giver sygdommen. Det er op til dig selv at bedømme.

Du kan sagtens købe rygsæk på nettet. Du kan jo evt besøge en fysisk butik, så du får en ide om, hvad du skal gå efter. Internetbutikkerne vil meget gerne sælge til dig, og du kan jo maile til dem dine ønsker. Og på den måde få et billigere tilbud end i butikken.

Kontanter er godt, men ikke for mange. Tag lidt blandet hård valuta med euro, usd i små sedler. Det koster jo også lidt at hæve på kortet. Tag et ekstra med.

Det vil altid være billigst selv at stå for rejsen. Der kan være god ide at bruge bureauerne, men deres arbejde koster jo lidt.

Brug biblioteket, nettet til at finde ud af, hvor I skal hen. SØ-Asien er fuld af turister, det er bare at følge strømmen.

Løbesko, trekkingsko, gamle udtrådte sko, alt er gangbart, det er muligt at købe sko i Østen.

mvh
    Claus

Anonym MiaG92

Tusind tak for svar 🙂

Det med vaccine vil jeg nu helst være på den sikre side med, så tak for links også 😀

Fighter_88

Syntes jeg du skal og husk at få vægt i tasken, ellers er du umuligt at mærke om den sidder ordentligt.. Ellers ved jeg også der er kommet sådan nogle smarte nye trollyes som også er rygsæk, mest til folk som faktisk mere er på byferie, han prøvede at sælge den til mig i friluftland men sprang dog over..
    Da jeg rejste 8 måneder i Australien havde jeg en 75L med som kunne udvides til 80L en billig rygsæk som jeg hurtigt blev meget træt af, den var for stor og var elendig på ryggen..
    Denne gang skal jeg 2½ måned til Asien og har købt en 65L, har været på en kort tur med fyld i og den virker bedre, men kommer jo an på hvor meget man plejer at skal have med..

Men du må have en rigtig god tur 🙂 Kom gerne med gode historier når du er kommet hjem igen, så ved jeg hvad jeg skal glæde mig til i feb..

Fighter_88

Kan kun sige god ide..
    At rejse uden vaccination er ligesom at rejse uden rejseforsikring det er valgfrit men dumt 🙂
    Vil altså lige tænke en ekstra gang over det med den rygsæk, du kan altid prøve den i butik og hvis du så kan finde den billigere på nettet så køb den der, jeg kunne ikke finde den rygsæk jeg ville have billigere end friluftland..

Anonym MiaG92

Ja sådan har jeg det også 🙂 Vil gerne hjem igen i god behold!
    Skal også ud at kigge lidt i butikker for at have en fornemmelse af, hvad jeg gerne vil have for en rygsæk. Ved heller ikke hvor meget plads jeg for brug for, men det er de sikkert gode til at vejlede om i butikkerne 🙂

Anonym Anonym

Jeg har haft North Face, Deuter, Haglöfs, Nordpol og den billigste fra ALDI og helt synes helt ærligt ikke, der har været den store forskel. De dyre har sikkert en bedre pasform og flere smarte rumopdelinger. Men har besteget vulkaner i Afrika med ALDI tasken uden problemer

Mit bedste er og begrænse din oppakning så meget som muligt. Den første gang jeg rejste havde jeg en 75 L, som var alt for stor, efterfølgende en 65 L og nu bruger jeg en 40 L, så man kan sagtens begrænse sin oppakning og stadig have alt det essentielle med og så kan man jo købe ting billigt i asien

God tur

Anonym Per J.

Min kæreste og jeg skal om 3 mdr afsted og skal være i Thailand, Cambodia, Vietnam og Indonesien. Vi har netop fået overstået vaccinerne via sikkerejse.dk – Benyttede deres kontor på Frederiksberg og det er gået super fint. Vi fik præcis de vacciner du nævner og i alt kostede det os ca. 2000 – 2500 pr. person. Da vi begge er medlem af Sygeforsikring Danmark var der 50 % rabat. Kilroy gav også 10 % rabat.

Håber I får en god tur 🙂

Anonym MKJensen

1. Vacciner er et must, men du kan også forhøre dig hos din læge som kan slå risiko-niveauet op for de områder du skal afsted til. Nogle gange kan man godt blive anbefalet en lille overflod af vaccinationer, hvor nogle af dem til og med kan have nogle belastende bivirkninger. Der er måske lidt at spare her?

6. Løbesko kan være fint, men hvis I overvejer at trekke/vandre i bjerge kan det være en fordel af anskaffe nogle vandresko, der støtter bedre op om anklen og har bedre greb i underlaget. Og så er de heller ikke alt for udsatte overfor regnvejr.

En lille sidenote. Hvis I planlægger nogle risikobetonede aktiviteter på jeres tur skal I nok også lige sikre jer, at jeres forsikringer dækker. Læs evt. mere på iForsikring.dk.

Ellers god tur! 🙂

Anonym MiaG92

Jeg får desværre ikke rabat fra danmark sygesikring, så skal af med omkring 3000 kr for de vacciner jeg skal have plus jeg skal betale for at blive vaccineret – så i alt bliver det omkring 3500 kr.
    Tror det bliver løbesko, dem kan man altid bruge bagefter, medmindre de bliver alt for smadret efter turen 😀
    Jeg tror vi vælger at forsikre os gennem gouda, selvom det er ret dyrt, men de dækker virkelig alt. Og hvis skaden nu skulle ske, så skal der ikke være noget der mangler. 🙂

Fighter_88

Nu tror du bare jeg er online 24/7 var bare lige et tilfælde jeg var ved at læse et andet indlæg og så kom der en mail med svar på dette emne 😉
    vaccinationerne er jeg bare en god investering, så skal du jo ikke bruge dem næste gang 🙂 De holder vel 3-4 år..
    Har også selv Gouda og jeg har da ikke givet så meget, bagageforsikring og alt muligt andet ekstra kan du jo lige se om ikke din indbo dækker, det gør min ivertfald så bagage er ikke nødvendigt for mit vedkommende 🙂
    Gouda har da også en billigere rejse for unge under 25, og så gammel ser du da heller ikke ud.. 🙂

Anonym MiaG92

Haha, det kender jeg alt for godt 🙂 Selvfølgelig, men det er bare mange penge at skulle af med på en gang. Heldigvis holder hepatitis vaccinen og japansk hjernebetændelses vaccinen mange år. Så hvis jeg skal langs nogen af de steder igen, skal jeg heldigvis ikke vaccineres lige foreløbig 😀
    Jeg brugte deres beregner, og jeg skal af med 1700 kr mener jeg. Alle de forsikringer jeg havde gennem mine forældre er lige udløbet fordi jeg blev 21, så jeg er ved at undersøge, hvor jeg skal have forsikring henne. Så det er da helt klart værd at undersøge, om indbo-forsikringen dækker baggagen 🙂

Fighter_88

skal selv vaccineres imorgen på http://www.sikkerrejse.dk/ skal godt nok først afsted til feb, men da jeg er væk fra dk i ca 4 måneder fra slut sep når jeg det ikke ellers..
    Heldigvis skal jeg kun have Japansk hjernebetændelse og rabies så er der jo lige det der malaria som jeg ikke helt har besluttet mig for endnu..
    Jeg kom af med lidt over 1000,- for min forsikring så også kun dækket i 2½ måned..

Anonym MiaG92

Jeg skal også kun være dækket i 2½ måned, men hvis vi skal prøve en masse og være forsikret for ALT, så bliver det vidst 1700 kr.
    Jeg har også undersøgt sikkerejse.dk, men der ligger ikke nogen klinik i nærheden af, hvor jeg bor, så det er desværre ikke en mulighed. :/

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account