This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Nicklas Jørgensen

Hej

Jeg og min kæreste er ved at planlægge en lille rundrejse i Asien i oktober måned. I den forbindelse er vi lige på dybt vand ifht. Borneo, vi vil gerne opleve så meget dyre/natur liv som muligt, men synes at det er svært at planlægge. Vi har kiggede lidt på en tur (3d/2n) igennem Uncle Tan som er forholdsvis billigt synes vi. Men kunne også godt tænke os at opleve marineparken Tunku Abdul Rahman, som vi tænker er der vi starter på dag 1, da vi flyver til Kota Kinabalu.
    På 2 dagen tænker vi at tage til Kinabalu nationalpark. Er det det værd?, eller er der noget andet i vil foreslå? Vi regner

på 3 dagen tager vi til Uncle Tan wildlife og bruger 3 dage/2nætter der, hvorefter vi ankommer til Sandakan på 6 dagen forholdsvis tidligt og tænker vi skal opleve skildpaddeøerne den dag.

På 7 dagen tænker jeg at vi skal flyve tilbage til Kota Kinabalu, for at flyve videre til Kuching og derefter til Bali, hvor vi har 3 hele dage til afslapning.

Er der noget i ville fraråde eller måske ændre. Evt. nogle forslag til hvad vi kan opleve ? 🙂 Som sagt er vi lidt på dybt vand og har aldrig rigtig prøvet sådan en rejse før.

Anonym Nanna

Hej Nicklas,

Jeg ved ikke om jeg kan være til nogen hjælp, da jeg aldrig selv har været på Borneo. Men jeg har været både i Thailand og Indonesien, så jeg tænker at jeg lige ville give mit besyv med. Så må I afgøre om I kan bruge det til noget 🙂

Jeg vil anbefale jer, at når I planlægger jeres rejse, så sørg for at have nogle dage hvor I ikke har planlagt noget og hvor I kan gøre hvad I har lyst til. Det er ret hårdt at være på en rejse hvor man har planer hver evig eneste dag. Det er selvfølgelig også fedt, for man får en masse gode oplevelser. Men man får ikke rigtig tid til at bearbejde alle de gode minder og indtryk man får undervejs.

Som sagt har jeg ingen erfaring med Borneo. Så derfor kan jeg ikke rigtig sige om jeres planer her er realistiske.
    Men jeg har været på Sumatra, i det område som hedder Bukit Lawang. Her kan man komme på guidede ture ud i regnskoven, hvor man kan se vilde orangutanger, Thomas Leaf aber og andre vilde aber. Jeg var selv på 2d/1n, hvor vi sov ude i regnskoven. Hvilket var en vanvittig fed oplevelse! Jeg kan kun anbefale det.

Indonesien er et fantastisk land, der er så mange ting at opleve og Bali er helt klart én af dem. Men jeg tror at 3 dage på Bali er for lidt.
    Når I flyver til Bali, så kommer i højst sandsynligt til Kuta. I Kuta kan man, efter min mening, ikke slappe af. Kuta er en “hovedstaden” på Bali, og her er der ALTID gang i den. Jeg var der i 3 dage, og det var 3 dage for meget. Jeg tog i stedet videre til en lille ø, lige lidt sydøst for Kuta, som hedder Nusa Lembongang. Hér kan man komme helt ned i gear. Stille og lille ø (man kan gå rundt), ingen biler, kun scootere. I mine øjne er det her man finder det Bali som man ser når man søger på Google.
    Man kan nemt komme fra Kuta til Nusa Lembongang.
    Alternativt er der Gili øerne, som ligger øst for Bali. Her kan man også slappe helt af og dykke hvis man vil det (her plejer der at være god mulighed for at se havskildpadder). Gili øerne består af 3 øer, Gili Trawangang (største ø), Gili Meno (mellemste ø) og Gili Air (lille ø). Gili Meno var min yndlings ø af de tre.

Jeg håber at noget af ovenstående kunne gøre jer lidt klogere. Hvis I har spørgsmål, så spørg endelig.
    Mit bedste råd er at prioritere de ting i helst vil over de ting som “kunne være fedt nok”. Sydøst asien er et helt fantastisk sted at rejse, så tag jer god tid til at absorbere stemningen de forskellige steder i stedet for at skynde jer igennem mest muligt.

DBH Nanna

Anonym Tine

Hej Nicklas

Borneo er en superfed destination og Uncle Tan er en virkelig fed oplevelse! Jeg kan kun anbefale det! Det er nogle spændende aktiviteter, som I gerne vil. Jeg vil dog lige forslå nogle ændringer.

Jeg ville nok starte i Sandakan og Uncle Tan. Så får I set noget af junglen og forhåbentlig også orangutanger! Jeg ville droppe skildpaddeøerne, det er ret dyrt og I er ikke garanteret at se noget og kommer forhåbentlig til at se skildpadder i Tunku Abdul Rahman NP og desuden, så kommer I tilbage fra Uncle Tan omkring kl 10.30-11.00-ish, mens båden til turtle island sejler kl 9.30…

Så ville jeg tage til Kinabalu NP og bestige Mount Kinabalu (det tager to dage). Mount Kinabalu er virkelig en fed oplevelse og Kinabalu er generelt en fed nationalpark, men det er jo også meget jungle, som I lige har oplevet. Så om I skal tage dertil kommer lidt an på hvad I vil opleve…

Jeg ville også droppe Bali, som Nanna siger, I kommer til at bruge rigtig meget tid på transport for tre dage, så vil jeg forslå, at I evt slutter af med nogle afslappende dage på en af øerne ved Tunku Abdul Rahman NP. Så får I virkelig oplevet nogle af Borneos højdepunkter, uden at skulle stresse i gennem. Generelt, så lad vær med at planlægge alt for meget lige efter hinanden, men hav lidt til til at nå at fordøje indtrykkene, som Nanna også siger. Desuden så er det heller ikke usædvanligt, at bussen er nogle timer forsinket eller lignende, så ville det jo være ærgerligt, at gå glip af oplevelser, fordi jeres tidsplan er stram, så er det bedre at have plads til at kunne vælge til, når man er afsted 🙂

Jeg håber, at det hjalp lidt med noget afklaring

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account