This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym hrhusted

Jeg lander i Luzon 30. november, og forventer at rejse igen fra Manila ca. 19 december.
    Problemet er jo bare der er så meget at se. :o)

Ser denne rute fornuftig ud i forhold til den tid vi er der?

Luzon -Se teresserne og evt. den store vulkan og derfra til Manila – flyve til Cebu – Malapascua – Boracay – Palawan – Flyve til Manila – hjem.

Og hvad bør vi se når vi er i området? Eller bør vi tage en helt anden rute?
    Alle gode råd tages imod med kyshånd. Også sådan ren fakta. Hvordan kommer vi fra A til B.

Vi vil meget gerne
    – dykke og se makroliv (hajer, delfiner, finskestimer mm.)
    – Lækre strande og gode drinks
    – Se lidt jungle (mener der er nogle områder med aber) ?
    – Surfe lidt

Vi er to gutter i 30´erne der ikke er fanatiske dykkere, surfere eller festaber. Vi er bare livsnydere :o)

Anonym MissAdventure

Jeg følger lige med her… 🙂
    Håber, der kommer nogle gode indspark….
    Mon ikke Daniel kommer forbi med et par gode råd? 🙂

Anonym DanielJohansen

Tidsmæssigt er det ikke alverden I har til rådighed og hvor meget i vil presse ind i den relativt korte periode kommer helt an på temperament. Det vil jeg slet ikke have nogen indflydelse på:)

Hvilken vulkan refererer du til? Der er mange der besøger Mayon som er den største, men tænker at du måske refererer til Taal eller Isarog som er tættere på Manila, eller Pinatubo? Mayon er tidsmæssigt mest krævende idét den ligger længst væk og transporten mellem Legazpi – som er den nærmeste større by – og Manila tager en helt nat med bus og (alternativt) er lidt pricey via luftvejen. Ikke desto mindre betegnes den som en af de smukkeste vulkaner i verden for sin perfekt symmetriske form. Tal med George Cordovilla (eller Eugene Banares) i Legazpi, alle indenfor turisme ved hvem de er. De vil forsøge at hjælpe jer med at klatre til spidsen af vulkanen. Der er kun ganske få mennesker der har været der det sidste årti.

– Jeg kan allerede se hvor der her bærer hen sådan tekstmæssigt og du gider nok ikke læse en større afhandling om Filippinerne så prøver lige at keep it short and simple i stedet, og så spørg ellers bare ind, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

Ruten Palawan (Puerto Princesa) til Boracay (Caticlan) findes ikke direkte, hvorfor i vil være tvunget til at rejse via Manila igen og bruge ekstra tid på det. Der kan måske være en idé i, at rejse Manila – Palawan – Cebu – Boracay – Manila.

Der er nogle meget populære ruter med Tao Philippines fra Busuanga (Coron) til El Nido på den nordlige spids af Palawan. Det er alt sammen bådture på ældre både, hvor du besøger en masse øde øer, fanger og spiser din egen mad. Det er bestemt en mulighed I skal se på også. Der er direkte ruter mellem Manila og Coron, fra El Nido til Puerto Princesa er der omkring 8 timer med bus. Vejen er straight ahead så overvej at leje en motorcykel og klar det selv – på vejen ligger også Sabang undervandsfloden og Nagtabon Beach som begge er et besøg værd.

Hold øje med afgangene mellem Puerto Princesa og Cebu City. Der er kun enkelte der ikke går via Manila og en gang i mellem er det nødvendigt lige at booke et par dage før. Fra Cebu City skal i omkring 4 timer mod nord til Maya for at komme til Malapascua, fra Maya tager det omkring 45 minutter med båd. Malapascua er en skøn lille ø hvor det meste er centreret omkring turisme. Strandene er rigtig gode og der er nogle rigtig gode dive sites omkring øen. Spørg eventuelt efter Joseph Kieso (Joey), han er ganske vidst noget af et bonghoved, men inviterer dig gerne til hans hjem til utrolig lækker mad, mod beskeden betaling. Ved dive sitet Monad Shoal omkring tre kvarter fra øen kan du ved daggry (og med lidt held) se thresher sharks mens der om eftermiddagen gerne er manta rays, men det er tilgengæld også alt du ser der, foruden en tarvelig lion fish e.l. Gato Island (ingen beboere) som også er tilgængelig fra Malapascua er også et must. Der er masser af reef sharks omkring øen og med lidt held også et par nurse sharks. Der er desuden en lang tunnel der går under øen, hvor små hvidtippede reef sharks ligger og sover.. det mest suveræne syn er dog når du forlader mørket og kan se det azurblå vand for enden hvor hajerne cirkler udenfor. Der er et vrag på nordsiden som nogen diveshops vil forsøge, at appellere til at du besøger – det er ikke anbefalelsesværdigt. For det første er det mest af skibet blevet bestjålet af lokale og for det andet kan du svømme derud selv og fridykke ned til det meget let.

Når i alligevel er i området kan i overveje også at slå forbi Moalboal eller Apo Island – eller begge. Moalboal ligger kun et par timer syd for Cebu City. Stedet i sig selv er egentligt ikke noget, at skrive hjem om, men det er det rette sted at tage hen når du søger efter fiskestimer i det område. Pescador Island ligger næsten bogstavelig talt et stenkast fra Moalboal og bliver næsten hver dag besøgt af en stime af sardiner. Du har måske set BBC’s udsendelse om sardinernes vandringer – og vi snakker altså ikke 25 kliometer lange stimer. Der er måske 4-5 millioner fisk, men det er rigeligt til at du føler at netop den dag du er der bør blive gengivet i en BBC dokumenter, det nok til at hvis du bare er et par meter fra koralvæggen og de kommer i mellem kan du intet se og nok til at det bliver mørkt. Det er fedt! Du kan også se mandarinfisk på twiight dives, hvilket du i øvrigt også kan på Malapascua.

Apo Island er all about makro liv. Der er nogle store koralhaver, og alt er simpelthen sprællevende stadigvæk. Det har for mig været en af de bedste oplevelser med koraller, og en af de få gange hvor det egentligt har overstrålet fiskelivet. For mig at se også et must, hvis tiden er til det. Det er logistisk og økonomisk bedst, at arrangerer ved at tage til Dumaguette på Negros. Harolds Mansion er billigst, og du betaler ikke mere end 125 kr per tank inklusiv udstyr på madpakke, så det kan simpelthen ikke svare sig at tage ud på Apo Island og arrangere det.

Der er et par andre steder i omkrådet som Padre Burgos, Cabilao, Panglao og Donsol også, som i måske kan google lidt og spørge til, hvis det er aktuelt.

Den bedste surfing i de området i nævner er på bagsiden af Boracay. Det er et lille mekka af kite surfere og enkelte wind surfere. Priserne er nogenlunde okay, men det bedste er vindene som er stort set de samme konstant. På den mere turistede side af Boracay finder i en lang strand som er rigtig lækker, og masser af muligheder for farverige drinks. Men be aware – det er det mest turistede sted på Filippinerne. Hvis i er mere til wave surfing er det ikke lige stedet og så er det mest oplagte nok San Juan i Luzon regionen og ellers er berømte Cloud 9 på Mindanao er rigtig godt bud.

Hvis I vælger at tage turen nord på mod Banaue for, at se risterasserne er Sagada også virkelig anbefalelsesværdig. Højlandet ligner slet ikke Filippinerne som du vil se det andre steder, men det er ikke desto mindre utrolig smukt i området og der er masser af muligheder for at hike. Derudover er der rigtig gode muligheder for caving og nogle af dem er endda mulige at kravle igennem uden en guide hvis i tør. Det der er listet er for meget til hvad I kan nå på den tid I har til rådighed.. og der er en masse andre spændende steder også, sådan er det vel altid. Så tag det du kan bruge og smid resten væk:)

Rigtig god tur!

Anonym Anonym

Hej Daniel
    Tak for et fantastisk svar, og rigtigt dejligt du er så konkret. Jeg kan godt se jeg gaber over for meget (lidt et problem jeg har, når jeg rejser. Så når ikke Pinatubo vulkanen.

Den rute jeg nævnte, var lidt ud fra, hvad jeg kunne finde af spændende steder. (dykning med stimer og store fisk som Skildpadder, hajer, hvalhajer, rokker mm. + flot natur med mulighed for aventure aktiviteter) Men jeg er faktisk ret åben, og kan se du ved virkelig meget. så hvis du kan anbefale en god rute, tager jeg gerne i mod med kyshånd :o)

Her er redigerede rute udkast fra min side, ud fra dine råd og hvad man læser på nettet. :o)

A.
    Luzon – Cebu – Malapascua – Bohol – Boracay – Manila.

A1.
    Luzon – Cebu – Malapascua – Bohol – Dumaguette/Apo Island – Manila.

A2.
    Luzon – Cebu – Bohol – Dumaguette/Apo Island – Boracay – Manila.

Har hørt meget godt om Bohol, med ikke om det bare er en dårligere version af Apo Island eller om det er noget helt andet? men er nu nok mest nysgerrig efter Malapascua, pga. de mange hajer.
    Ligner dog at området er til at afdække via båd.

B1.
    Luzon – Manila – Puerto Galera – Apo reef – Coron -Puerto Princesa – Manila.

Er det et stort problem at komme fra Puerto Galera til Coron via Apo reef?
    Går ud fra ruten imellem Coron til Manila er med færge?
    Vil meget gerne se Apo reff, nu når jeg er så tæt på. Så håber der går båd ture Caron til Apo?

PS:
    Sjovt med Tao philippines, da det netop er dem jeg har kikket på turen Coron/El Nido. Det ser vildt hyggeligt ud. Håber der er lign. ture andre steder også. Synes bare det virker dyrt med ca. 500 kr. om dagen? Eller er det meget normalt?

Håber ikke du føler du giver en hånd og jeg tager hele armen. :o)

Anonym Andten

Hejsa.. jeg står selv og skal til at afsted mod Filippinerne (:

For det første kan jeg læse mig frem til, en af de ting du virkelig gerne vil er de store havdyr.. Der vil jeg anbefale i tager til Legaspi. 5-7 km nord for den relativt store by, kan man købe sig ind på ture hvor der er garanti for hvalhajer og mulighed for havskildpadder (: Derudover ligger Mayon vulkanen jo også lige ved Legaspi, som i hvert fald er et besøg værd (:

Men henblik på ruten, synes jeg det er ufatteligt svært at sige den ene er bedre end den anden.. det er et spørgsmål og til- og fravalg (:

Vores rute er: Manila – Coron – El Nido – Sabang – Cebu – Malapascua – Legasbi – Manila

Vores rute er langt ud fra kriterierne: De bedste dykkersteder, de bedste lækreste strande, og must see’s (:

Håber det kunne bruges (:
    Go tur !

Anonym DanielJohansen

De dive sites du finder omkring Bohol kan i min optik ikke måle sig med hvad du finder omkring Apo Island, men det kommer helt an på hvad du er til. Du skal ikke forvente, at se store stimer af pelagiske fisk eller noget der ligner det. Det er primært makro liv her og så selvfølgelig de virkelig enestående bevarede koralrev der er omkring øen. Når det er sagt skal du være overordenligt uheldig for ikke, at svømme ind i et par green turtles og sea snakes. Bohol har på den anden side lidt større fisk, men det meste spændende af de “store” sager er stadig skildpadderne. På Bohol kan du tilgengæld besøge spøgelsesabe rehabiliteringscenteret, og komme rigtig tæt på de små aber. Derudover ligger de lidt turistede og måske lidt overvurderede Chocolate Hills midt på øen. Begge er bedst, nemmest og billigst at besøge ved at leje en motorcykel og gøre det på egen hånd. Når du søger hvad du gør (isoleret set indenfor dykning) bør Malapascua for mig, at se være din førsteprioritet.

Hvis du vil til Apo reef via Puerto Galera er du nød til, at hoppe på en liveaboard. Som udgangspunkt er der på- og afstigning samme sted når vi snakker liveaboards, men jeg ved der er nogle ture der tager omkring Busuanga og Coron, og så kan du da spørge om du bare må hoppe af der. Problemet kan så opstå i at turene tager en stor luns af dit tidsmæssige budget og at du helst skal være en nogenlunde habil dykker for, at klare udfordringer på vragene i Coron. Puerto Galera til Apo reef alene tager let ti timer, og derfra skal du selv sagt tilbage. Derfor vil liveaboards der udelukkende koncentrerer sig om Apo reef sandsynligvis blive der nogle dage.

Alternativt kan Apo reef nås via North Pandan island. Øen er et lille privatejet ø drevet af en temmelig fordrukken franskmand. Det er ikke desto mindre et unikt lille sted, med plads til omkring 40 mennesker. Der er en dejlig følelse af frihed når du om morgenen forlader dit værelse med døren split åben fordi der øjensynligt ingen findes tyveri på øen i kraft af dens størrelse. Fra North Pandan island kan du nå Apo reef på omkring 3 timer og kan således nå derud, nå tre eller fire dives og nå tilbage igen på en enkelt dag. Problemet er så, at North Pandan ligeledes tager en del tid at komme til.

Jeg må sige at Apo reef for mig ikke er et must. Det kommer selvfølgelig helt an på, hvilke forventninger du har og hvad du har prøvet før. Jeg så bogstavelig talt ingen andre derude, hvilket er en enorm bonus for mig. Når det er sagt er det altså ikke så meget bedre end gennemsnittet i området. Jovist er der masser af hvidtippede revhajer og skildpadder, men det kan du altså bare se så ufattelig mange andre steder – og med tiden kommer du helt sikkert til det. Du må endelig tro jeg prøver, at tale dig ud af det. Jeg prøver at få dig til at reflektere over det så du – med din korte tid til rådighed – gør de rigtige valg:)

Med hensyn til transport mellem Manila og Coron antog jeg helt automatisk, at du ville flyve for at spare tid. Du kan ikke desto mindre sagtens hoppe på en færge, det er både billigt og komfortabelt.

Tao Philippines er som du siger prissat rigtig højt, men der er altså en grund til at de modtager rigtig gode anmeldelser. Om det er normalt? Det er i hvert fald rigtig mange penge på Filippinerne, hvor du kan rigtig langt for beskedne midler. Til sammenligning koster dagsture fra El Nido til Bacuit øgruppen omkring 100 kr. hvis ikke jeg husker forkert. Det er fra morgentid til sidst på eftermiddagen, inklusiv frokost. Der er i øvrigt mulighed for, at svømme med og komme rigtig tæt på sorttippede revhajer.

Jeg glemte at nævne hvalhajerne. Stedet Andten refererer til er vidst Donsol, omkring en time syd for Legaspi. I en lille bugt tæt på landsbyen migrerer en del hvalhajer hvert år. Garanterede sightings er der intet om i Donsol, men i højsæsonen er der umådelig stor chance for at se dem. Stedet er blevet utrolig kommercielt og jeg mener egentligt ikke der er nogen grund til, at støtte projektet. Jeg skal ikke selv være hellig for besøgte stedet uden, at vide for meget om det og har på den måde støttet projektet. Anyway.. Der er alt for mange både og mennesker omkring hvalhajerne, selvom man måske siger noget andet og det kan allerede nu påvises at antallet af hajer der migrerer dertil årligt er faldene. En tydelig indikation af, at turismen har en negativ effekt på naturen i området. Overvej i stedet Padre Burgos, hvis tiden er til det. Husk at det ikke er højsæson for hvalhajer når du er der – så forsøg før du tager dertil at snakke med nogen der lige har været der og spørg hvor status er for sightings på den tid af året.

Jeg føler bestemt ikke du tager hele armen. Jeg skriver her fordi rejse er mit yndlings samtaleemne, og hverken mine roomies eller venner kan holde ud at høre på det lige så længe som jeg har lyst til, at snakke om det:) Du er velkommen til, at spørge hvis jeg har formuleret mig uklaret eller du mangler svar på noget. Hvis ikke så rigtig god tur!

Anonym Matilde

Hej,

Jeg tillader mig lige at blande mig i jeres yderst interessante samtale. Min kæreste og jeg skal til Filippinerne til marts 2014. Jeg er interesseret i at høre mere om ø-hop omkring El Nido. Er der en der har erfaring med det; hvor skal man bo, hvilke både, kan man booke på forhånd etc. etc.

Mange tak 🙂

Anonym Emma

Hej! Jeg er interesseret i, hvordan i kom fra de forskellige steder? Jeg skal til Filippinerne her i januar, og er stadig ikke sikker på min rute. Tænkte derfor på, om du vil fortælle mere om stederne, der er på din rute? Hverken min rejsemakker eller jeg har dykkercertifikat.
    Venligst, Emma

Anonym Louise

Hej. Jeg skal til Filippinerne i februar og er også meget interesseret i at høre mere om ruter og hvad der er must see 🙂 Vi er en familie på 3.
    Mange hilsner Louise

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account