This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Miss Adventure

Jeg har besteget dem begge…
    Rinjani i juli 2011 og Kinabalu i juli 2010.

Jeg var mest vild med Kinabalu.
    Det er flotte ture begge to…. Rinjani var nok flottest… landskabet var mest varieret, den store sø ved vulkanen samt varme kilder, man kunne bade i.

Rinjani 3 dage/2 overnatninger
    Kinabalu 2dage/1 overnatning

Rinjani: Stor gruppe – 16 personer, 2 guider og nogle portere – vi sov i telte. Mad blev lavet på bål. Der er ingen toiletter, overnatningssteder eller andet – kun telte og det mad og den drikkelse, som porterne bærer.
    Vi stoppede ved nogle lækre varme kilder, hvor man kunne bade.

Kinabalu: Min kæreste og jeg havde været egen guide. Kun os to. Vi gjorde det 100% i vores eget tempo.
    Toiletter undervejs på opstigningen (ikke de mest lækre… men de var der). Overnatning i 8 personers værelse. Der var alm. bad og toiletter i bygningen. Stor restaurant med kæmpe buffet (både aftensmad og morgenmad) + kæmpe buffet nede ved “målstregen” (sen frokost)

Kinabalu var den mest positive oplevelse for mit vedkomne.
    Fordi:
    – vi havde vores egen guide
    – det foregik i vores tempo… vi skulle ikke vente på andre i gruppen hele tiden
    – det var rart at ligge i en seng et par timer inden nattens tur til toppen
    – lækkert med ordentligt mad og drikke – man har brug for det

Rinjani var muligvis lidt flottere… men i mine øjne var det mega uansvarligt med så mange mennesker i en gruppe…kun 2 guider…flere faldt og slog sig… jeg kom blandt andet til skade med min fod på nedturen.
    Man venter rigigt meget på hinanden i gruppen… da 16 mennesker jo ikke gør det i samme tempo…
    Jeg gik forrest sammen med to tyskere…og så faktisk ikke ret meget til guiderne og den øvrige del af gruppen…ikke i løbet af dagen, mens vi gik… vi fandt hurtigt ud af, at vi fik ømme muskler af hele tiden at stoppe op og holde pause for at vente på dem, der gik langsommere… så guiderne sagde, at vi bare kunne gå selv…ved ikke helt, hvor forsvarligt det var…enkelte steder var ret svære at forcere.
    Vores guide fortalte, at en i hans gruppe var faldet ned og blevet dræbt for et år siden.
    Jeg fik slet ikke nok at spise (var ikke ret vild med maden) og drikke…fik høj feber og kastede op…. om natten på den sidste opstigning måtte en af porterne følge mig ned, inden jeg nåede toppen, fordi jeg havde så meget feber, at jeg ikke kunne stå oprejst.
    Selv om jeg var syg og ikke helt nåede toppen, fortryder jeg ikke….og ville helt sikkert gøre det igen… men næste gang ville jeg 100% ikke i sådan en stor gruppe… ved faktisk ikke, om man kan booke sin egen guide… vi blev lovet maks 6 personer i gruppen…. men som med så meget andet i området, så siger de én ting, når man booker – og så er virkeligheden en helt anden…

Jeg vil i bund og grund anbefale begge – men omstændighederne taget i betragtning var Kinabalu for mit vedkommende en meget mere positiv oplevelse… begge ture var hårde… men det er jo en del af det… og også det, der er med til at gøre det fedt…
    Rinjani er som sagt nok lidt flottere – hvilket bestemt ikke betyder, at Kinabalu ikke er en flot tur…
    Men hvis du booker Rinjani, så vær på vagt… medbring måske også selv noget energi i form af chokolade eller lignende…

Uanset hvilken af dem, du vælger, er det en god idé at være i rimelig kondition… Der var flere i Rinjani-gruppen der havde svært ved turen…

MVH MissAdventure

Anonym Thaysen

Super info, tak!

Anonym Thaysen

Hej

Er der mon nogen der har prøvet at bestige begge af disse..?

Hvilken er hårdest?
    Hvilken byder på den flotteste natur?
    Incl. guide hvordan ligger de prismæssigt i forhold til hinanden?
    Kort sagt, hvilken skal jeg vælge??

Har læst mig frem til at begge skulle kunne bestiges af personer i nogenlunde kondition..

Håber nogen kan hjælpe..

Anonym Lirón

jeg besteg Rinjani i maj sidste år og så det som en af de støreste oplevelser på min 3 måneders rejse 😀 !!!! Har aldrig set noget så smukt som naturen på og omkring bjerget.
    I min gruppe var vi 4 personer 1 guide og 2 porters. Vi fik rigeligt med mad og vand. og tempoet var perfekt.
    havde 3 dage 2 overnatninger.. fik pruttet prisen ned på ca. 750 kr. 🙂

Har lavet en lille film med de billeder jeg fik taget på turen hvis du vil se 🙂

btw så er turen ekstrem hård. specielt den sidste nat/dag er virkelig hård. 🙂

mvh Lirón

Anonym Lirón

jeg besteg Rinjani i maj sidste år og så det som en af de støreste oplevelser på min 3 måneders rejse 😀 !!!! Har aldrig set noget så smukt som naturen på og omkring bjerget.
    I min gruppe var vi 4 personer 1 guide og 2 porters. Vi fik rigeligt med mad og vand. og tempoet var perfekt.
    havde 3 dage 2 overnatninger.. fik pruttet prisen ned på ca. 750 kr. 🙂

Har lavet en lille film med de billeder jeg fik taget på turen hvis du vil se 🙂

btw så er turen ekstrem hård. specielt den sidste nat/dag er virkelig hård. 🙂

mvh Lirón

Anonym Thaysen

Kanon film du har fået lavet dig der! Skal da helt sikkert derop nu! 🙂

Er det underlaget eller er det bare ekstremt stejlt siden det er så hårdt det sidste stykke?

Anonym Charlotte

Jeg har også besteget begge og vil anbefale Rinjani, da det bare er det smukkeste. Turen er hårdere end Kinabalu og det er p.g.a. det sidste stykke til toppen, som består af sand. D.v.s. for hvert skidt man tager ryger man lige en smule ned igen. Der er også en del klatring, som vi bare synes var sjovt. På begge bestigninger havde vi vores egen guide og på Rinjani fik vi det lækreste mad. Vi mødte også grupper der var store og det vil jeg ikke anbefale, da det er meget rart en gang i mellem at blive guidet, når man skal op og ned nogle svære steder!! Vi havde en 4 dages tur med 3 overnatninger. Men hvis man er i god form, kan det sagtens gøres på 3 dage og 2 overnatninger!!

Anonym Lone

Hej! Var I vant til at bestige bjerge inden I tog trekket?

Jeg gad vildt godt bestige Rinjani til sommer, men jeg må indrømme, at det med at guiderne ikke virker helt proffe og at man kan få højdesyge skræmmer mig en del? Gjorde I jer nogle tanker om dette inden?

Anonym Tine

Hej Lone
    Hvis du ikke er vant til at trekke, så ville jeg nok ikke starte med at bestige et bjerg, men er du derimod vant til det, så skal et bjerg jo være det første 😉

Jeg har ikke selv bestiget Rinjani, men prøv at forhøre dig om de forskellige forhold: hvor mange er der pr gruppe, hvor mange grupper trekker sammen, hvor mange guider er der pr gruppe os 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account