This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Mutual

Hej alle backpackere. 🙂

Jeg er totalt novice indenfor at rejse – de vildeste rejser har udelukkende været studieture og lejreskoler, så nu vil jeg have én på opleveren, og nu står jeg her og skal til at planlægge min allerførste backpackertur – og turen går til New Zealand, da det har alt det, jeg søger! Jeg glæder mig selvsagt helt enormt, også lidt nervøs – men jeg er i tvivl om budgettet og hvornår, det er bedst at rejse i NZ. Jeg har lige bestilt Lonely Planet om NZ og Turen Går Til, som jeg også håber vil hjælpe mig i min planlægning.

Jeg regner med at rejse i mindst 3 måneder (gerne længere) – og mit budget lyder på ca. 60.000kr.- (Eks. Flybilletter – flybilleter koster vel 10.000 så der er 50.000 at leve for.). Hvor længe kan man “overleve” i NZ med dette budget? Jeg holder mig til hostels, og har ingen luksus-vaner. I øvrigt trækker “Kiwiexperience” lidt i mig – men hvad mener i om dette? Er det bedre selv at designe sin tur end at følge sådan en bus? 🙂

Hvilken årstid er det bedst at rejse i NZ? Jeg ved, det er sommer dér, når det er vinter her – så ville Januar være et godt udgangspunkt? Er der noget tidspunkt, hvor det simpelthen er for varmt, og man skal holde sig fra lige dén måned?

Jeg har ingen at rejse med – vil i anbefale at finde en rejsebuddy – hvad er jeres erfaringer med at rejse afsted alene til NZ? Finder man hurtigt nogen andre backpackere at rejse med på hostels f.eks.?

Det var en masse spørgsmål!

På forhånd tak for svarene. 😉

Kalle.

Anonym Michael

Hej Kalle,

Med et BBH clubcard – det koster 40 NZD (http://www.backpack.co.nz/clubcard.html ) er der div. rabatter og info at hente. Med denne vil du de fleste steder kunne slippe med 20 NZD pr nat (normalen er 23-26).

Kiwi’erne er i det hele taget ret venlige og afslappede, så hvis du overvejer at tomle, er det bare at springe ud i det og få den oplevelse (selvfølgelig med en god sund fornuft). Ellers kan du købe et buspas med 3,5,8,10 eller 15 ture via nakedbuss.com og køre videre de dage der passer dig. Derudover er det helt klart muligt, at møde andre backpackers på div. hostel og rejse sammen videre for en kort periode (eller hvad man beslutter).., og så give et tilskud til benzin eller madlavning..

Hvornår er det bedst at tage afsted.. , ja, det må din mavefornemmelse afgøre. Selv rejste jeg rundt i NZ i 3 mdr (marts-maj) med et virkeligt godt efterår til følge – temperaturen er ikke voldsom, solen brænder bare godt. Men husk på, at mens det er relativt varmt hele året på den nordlige del af Nordøen, så får Sydøen hele pakken.

Kiwi’erne holder iøvrigt sommerferie ifb. med juleferien.

Sydøen har den flotteste natur, flere bjerge, flest nationalparker og bare generelt mere øde.

Queenstown er byen over dem alle! – prøv evt the Nevis bungy på 134 m 😉 måske skydiving over Lake Taupo på Nordøen… mange muligheder..

Hilsen Michael

Anonym Mutual

Tusinde tak for dit svar. 🙂

Hvad brugte du inklusive flyrejsen for de 3 måneder, du var der?

Det er netop også naturen, bjergene, de ekstremt flotte naturparker – og så alle de gode surfmuligheder og actionsports der trækker mig. For ikke at tale om selve mentaliteten. Så jeg må i alt fald tilbringe det meste af tiden på sydøen – er det rigtigt, at nordøen minder meget om Danmark?

Skydiving lyder helt fantastisk – og har også hørt om nogen vilde svævebaner, der skulle være. For ikke at snakke om riverrafting osv. 🙂

Mange tak for linket til BBH! Det er jo næsten et must. Du må meget gerne, hvis du har lyst, beskrive lidt mere om hvordan miljøet er på et hostel og sådan. Hvordan er stemningen? Snakker alle med hinanden, eller holder folk sig til deres “grupper”? Er der mange andre, der også rejser alene? Laver selve hostellet ture for dem, der har lyst? Jeg er med på, at man alle sover i ét stort rum – så jeg kan godt forestille mig, at man hurtigt får nogen bekendtskaber. 😀

Mvh
    Kalle.

Anonym Michael

Har endnu ikke fået regnet det helt ud, men lander nok omkring de 50k..

Man kan vel altid finde elementer, der ligger tæt på hinanden, men synes nu ikke at nordøen minder så meget om DK. Selvfølgelig er der dele af naturen, der til forveksling kunne minde om en dansk skov, men så er der floderne, de varme kilder, bjerge hist og pist..

The Nevis har både bungy og swing – kan varmt anbefale begge ;).
    Skulle du komme forbi Auckland, så smut en tur i Skytower (entré 28 nzd) og nyd udsigten, evt. via Skywalk ( http://www.skycityauckland.co.nz/Attractions/Skytower/Adventure.html ) hvor du går ude på en lille platform 360 om bygningen..
    Brug de informationscentre (I-sites) der ligger i stort set alle byer – meget info og personale kan evt. hjælpe med bookings.

Hvad angår hostels, så kan niveauet være meget forskelligt fra sted til sted, hvadenten det er renlighed, faciliteter, værelserne, personale mv..
    Stemningen er hvad gæster og personale gør den til.. Arrangementer er ikke fremmed på de større hostels, så det er bare at holde sig til.
    Ikke alle snakker med hinanden, få holder sig for sig selv, nogle snakker i grupper og andre kommer godt rundt – men det jo så også forskelligt af, hvor længe man overnatter.
    Det bedste hostel jeg oplevede var “Rainbow Lodge” i Taupo – super personale, gode faciliteter og bare god stemning, med en del muligheder i by og omegn.

Der er rent faktisk mange der rejser alene, både piger og drenge, så når du ligger i dit 8-mands værelse med folk fra tyskland, frankrig, canada, japan osv så skal det nok blive sjovt 😉

Håber det er til nytte 😉

Mvh
    Michael

Anonym Anonym

Et raad i forhold til din planlaegning er at udnytte flyrejsen, og faa set nogle lande paa vejen. At bruge 2 maneder i new zealand er nok, og saa en maaned i Indien eller nogle af de asiatiske lande. Og hvis jeg skal vaere aerlig, vil jeg naesten hellere sige at du skal tage til enten noget Asiatisk, indisk eller tredje, da du faar mange flere oplevelser for pengene, og et stoere kulturelt chok.

Hilsen en der er i New zealand!!

Anonym Michael

Det var så lidt, og god tur når du kommer dertil! 🙂

Mvh
    Michael

Anonym Mutual

Hej “guest”.

Tak for rådet – ja, New Zealand er vel også noget dyrere end asien. Asien trækker også i mig – i sær Indonesien, det har nemlig meget af det som New Zealand også har – Naturen og surfing m.m, men New Zealand lyder for mig som et land, hvor det er nemt at rejse i og vigtigst af alt: sikkert at rejse i – og så får man hele pakken i form af naturoplevelser m.m. Gid man dog bare havde en million, så man kunne opleve det hele. 😉

Jeg kan forestille mig, at Indonesien f.eks. er lidt sværre at rejse i og også farligere mht. overfald og tyve – og hvor dælen skal man starte og begynde? I kan nok høre, jeg er i syv sind, men det er vel meget normalt i indledningen til en planlægning. 😉

Tror i jeg vil få noget ud af at snakke med en af Kilroys rådgivere? Har i nogen erfaringer med Kilroy travel – tager de overpriser, hvis man rejser igennem dem, eller er de gode til at rådgive og hjælpe med at planlægge ens rejse?

Mvh
    Kalle.

Anonym Mutual

Tusinde tak Michael. Det opklarede lidt omkring hostel-atmosfæren. Det er virkelig til nytte – og vil tage dine råd med ind i planlægningen. 😉

Anonym Mathias

Hey Mutual

Kan genkende store dele af dit indlæg! Står også overfor min første lange rejse ud i verden, jeg skal 6uger til NZ og derfter nogle mdr. i Asien.

Har bestilt et kiwi exp. da det for mig lød som en nem og fed måde at komme rundt på.

Har selv præcis samme motivation for min rejse som dig lyder det til, så kunne ikke lade være med at tænke på hvornår du vil rejse? jeg rejser til NZ d. 17jan 2012, så hvis det er der omkring, kunne det da ske vi kunne holde hinanden ved selskab lidt af vejen?

mvh Mathias

Anonym Matais

ps. det er mig der har skrevet ovenfor, troede jeg var logget ind;)

Anonym Karin

Hej.
    Jeg synes du skal bruge alle 3 mdr i NZ – Vi nåede ikke det hele på 3 mdr. – købte en autocamper og kørte selv rundt – start i Christchurch og kørte så syd over – rundt på sydøen og der efter nordøst rundt om nordøen – her nåede vi ikke vestsiden ej heller midt af hverken syd eller nord. Der er mere afslappet på sydøen men dejligt begge steder.
    Asien kan du nå på 2-3 ugers ferie – i bidder selvfølgelig – det kan du ikke NZ – eller selvfølgelig kan man komme der i 2-3 uger men det er bare dobb så lang rejsetid der til.

Anonym Mutual

Det er jo fantastisk Matais. Jeg har også planlagt at tage afsted januar 2012. 😉 Helt sikkert, lad os snakke sammen og se om vi har samme mål for rejsen (Skriver en privat besked til dig). 🙂

Karin: Tak for svaret – en autocamper må også være fantastisk at opleve NZ i – så er man total uafhængig, og kan tage hen hvor man vil. Men det bliver nok lidt ensomt, hvis man er alene. 😉 Derfor trækker Kiwiexperience – så har man jo automatisk en gruppe at rejse med, i alt fald den tid, som det tager at tage rundt på turen – og bagefter forestiller jeg mig, man har fundet nogen cool personer, som man så evt. kan fortsætte med at rejse med – eller man kan tage videre ud på sit eventyr. 🙂

mvh
    Kalle.

Anonym Karin

Hej
    Min point var egentlig bare at jeg synes du skal bruge tiden i NZ – Asien kan du nå på korter ferier.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account