Dette emne er tomt.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #3511907
     raslyng

      Hjemmesiden reagerer ikke, når jeg trykker “svar”, for at svare på dine spørgsmål. Derfor gør jeg det på en lidt bagvendt måde ved at oprette et indlæg:

      VISA-kort eller dollars kommer ud på ét!!!!!!!!
      Begge dele tillægges et gebyr på minimum 12 %. Hvis du vil gøre det billigste, så medbringer du alt, hvad du skal bruge af valuta under dit ophold på Cuba i EURO, som nemlig ikke “beskattes”.
      Det fungerer således med VISA, at du siger, du vil hæve 300 CUC(dollars). Så får du 300 CUC, og der trækkes 336 USD på dit VISA-kort. (det samme gælder for ATM’s)
      I de små byer handler alle med Pesos. (på nær i dit Casa Particular). Men i Havana og i de andre store byer handler DU i CUC.
      Regn med at betale i CUC, og vær glad hvis du kommer til at betale i Pesos.

      Angående sygehuse mm. Så medbring kanyler og sprøjter, for det mangler de! Men der er ingen problemer med at blive behandlet. Og ofte skal man ikke engang betale(hvilket de lokale jo heller ikke skal!)
      De større hoteller har tilknyttet en læge, der som regel har udstyr mm. men den hjælp kommer du til at betale for. (Bla. er alle medicinpriser i Pesos, men du betaler prisen i CUC – alt er alligevel relativt billigt, men hvis du er på et stramt budget, så få en lokal til at købe din medicin på apoteket, for så er prisen i Pesos!!!)
      Har ingen erfaring med tandlæger, men prøv en af de anbefalede i Lonely Planet eller spørg på et større hotel.

      Vi fik privat salsaundervisning i Santiago. Spørg i dit “Casa”/hotel. Vær MEGET opmærksom på at have aftalt tid og pris og få det evt. skrevet ned! Jeg havde en fast aftale, og der var ingen problemer, da vi afregnede. Og alligevel kom han om aftenen og sagde, at der havde været en regnefejl og en kommunikationsbrist osv. Heldigvis er jeg ca. flydende i spansk og havde selv aftalt det hele med ham, så jeg kunne gengive ordret, hvad vi havde aftalt. – Så den gik ikke! Men uden at skære alle Cubanere over i en kam, så vil de gerne have så meget ud af dig som muligt, selvom de generelt er MEGET flinke og gæstfri.

      Hvis du kommer til La Fe, så opsøg Junia. Hun skal nok finde ud af at finde jer et sted at sove og spise, selvom der ikke er nogen “Casas particulares” i byen.

      Håber du kan bruge noget af det.

      Hilsen Raslyng (Var der i juli 2006)

      #3511924
       solskinsglad

        Mange tak for det uddybende svar. Jeg må nok bare affinde mig med, at jeg kommer til at betale strafgebyr på mine penge, for jeg har ikke mulighed for at skaffe euro. Jeg er heldigvis også flydende i spansk, så jeg kan da i det mindste argumentere for min side af sagen, hvis jeg ikke gider snydes 🙂

        Glæder mig til at se dette mystiske land.

      Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

      Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

      © 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

      Log ind med brugernavn & kodeord

      eller    

      Glemt dine oplysninger?

      Create Account