Dette emne er tomt.
-
ForfatterIndlæg
-
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/backpackerplanet.dk/public_html/wp-content/plugins/pmpro-bbpress/pmpro-bbpress.php on line 25625. august 2012 kl. 6:16 #3543189
class="loop-item-0 user-id-0 bbp-parent-forum-200019 bbp-parent-topic-3542803 bbp-reply-position-16 odd topic-author post-3543189 reply type-reply status-publish hentry pmpro-has-access">LisbethFriisHej Sisse
Jeg tror du tænker på Langtang?
Ruten man typisk går afhænger af, hvor der ligger guesthuse/te-huse og det kan godt have ændret sig siden 1989, hvor din mand var der. Jeg ville nok overlade ruteplanlægningen til trekkingbureauet.
Jo, den guide vi plejer bruge taler engelsk.
Som regel foregår det sådan, at man planlægger trekket til et vist antal dage. Men viser det sig, at man er nødt til at lægge ekstra dage til (f.eks. på grund af sygdom eller vejret), så lader det sig også gøre. Når I har et barn med, vil jeg foreslå, at I sørger for at have ekstra hviledage bygget ind i jeres grundplan.
Gulf Air har ry for at være et af det rigtigt gode selskaber, så dem tror jeg I kan være ganske trygge ved. Jeg har ikke kendskab til overbookning og har aldrig oplevet ikke at komme med på den planlagte dag.
Pokhara skal opleves og det bør Chitwan også. Og gnerelt er der jo masser af kulturel sightseeing, som også er værd at gå efter. I kan jo bede Trekking bureauet komme med forslag til typisk sightseeing, som passer til jeres tidsplaner.
Det er en god idé at have USD med sig. Hver voksen kan indføre 2000 USD uden problemer. Medbringer man mere end det, skal beløbet deklareres i lufthavnen ved ankomst. Det er bare en formalitets sag (medbring dokumentation i form af en kvittering fra jeres bank på at pengene er legale). Systemet er internationale og lavet for at forhindre hvidvask af penge.
Trekking bureauet tager sig af alle tilladelser, som kræves for akunne trekke lovligt i Nepal.
Vi har altid portere (bærere) med på trek. Det er lidt hårdt og vandre i den tynde luft og det bliver alt andet lige lettere, når andre bære ens bagage. Men uanset…så tænkt over at I ikke tager mere med end nødvendigt og efterlad resten af jeres bagage i storage på hotellet i Kathmandu.
Der er ingen grund til at medbringe egne soveposer. Det koster næsten intet, at leje dem dernede. Det kan trekking bureauet også hjælpe med.
Det er egentligt ligegyldigt om I har kuffert eller rygsæk med, bare det er noget der kan holde til den lidt hårdhændede behandling, som transporten i Nepal giver. Personligt foretrækker jeg enten en stor sportstaske eller en rygsæk. Og sæt hængelåse på…for I kan ikke holde øje med jeres bagage hele tiden.
Porteren er ligeglad…han har sit eget system og bruger ikke remmene på rygsækken til noget alligevel.
Oktober er varm i Nepal. Men det er jo klart, at jo højere oppe i trekker, jo koldere bliver der. Jeg vil anbefale lag delt tøj (termo undertøj, t-shirt, sweatshirt, fleecetrøje, vind/vandtæt lag), så kan man tage af og på efter behov. I skal påregne lune dage og nattetemperaturer, der godt kan komme under frysepunktet.
Bukser, der kan lynes af til shorts eller bermuda er næsten u-undværlige.
I Kathmandu, Pokhara og Chitwan vil vejret være til t-shirts og shorts (for kvinder knæ lange shorts). Nepaleserne siger ikke noget til, hvis kvinder bærer korte shorts,,,men man bliver bare behandlet mere respektfuldt, hvis man ikke blotter skuldre og knæ.
Vi plejer selv at booke hotel, men jeg tror egentlig at det er mere normalt at trekking bureauet laver en samlet pakke med afhentning i lufthaven, indkvartering på hotel, nødvendig transport fra Kathmandu og trek området og retur.
Jeg tør ikke begive mig ud i prisen på trekket. Der er alt for mange ukendte faktorer, til at jeg kan give et begavet bud. F.eks. jeres valg af hotel, transportform (local bus, turist bus, jeep), kursen på USD m.m.)
Håber jeg fik besvaret de fleste af dine spørgsmål 🙂Lisbeth
Hej Lisbeth.
Du burde dælme da lave et lille bureau med den store viden du har.
Tusind tak for de mange gode svar.
Jeg har p.t kontakt til det guesthouse som I plejer at bruge, jeg er så i tvivl om hvorvidt jeg skal betale det på forhånd , vi er endnu ikke nået til betalingsdelen i vores korrespondance .
Vi har netop også i dag skrevet til din ven ang vores trek, og venter på svar fra ham.
Jeg har netop også i dag kigget på de bukser der kan lynes af ved knæet, de er MEGET dyre, kan man købe dem i kathmando. ??? til en anden pris. Syntes det er meget svært at pakke til turen, da vi jo også får en del dage hvor vi eks kan besøge pokhara og hvad tøj skal man så bruge de dage hvor vi ikke trekker, kan godt høre jeg lyder dum, men jeg er vant til at pakke til ture i thailand vietnam osv og det er jo en helt anden rejse. Er sikker på jeg bliver pænt udfordret.
mange hilsner sisse
Hej Sisse
Vi plejer ikke betale hotellet på forhånd. Vi bestiller de værelser vi skal bruge, oplyser om hvilket fly vi ankommer med og beder om, at blive afhentet i lufthavnen. Alternativt kan man bare tage en taxa fra lufthavnen til hotellet (den skal ikke koste mere end 5-700 NRP/6-8 USD).
I kan også bede Kalu sørge for jeres transport fra lufthavnen til hotellet.
Bukserne ER dyre hvis du går efter Fjällräven, North Face eller lign. Jeg har to par Fjällräven, som kan lynes af både til shorts og bermuda længde…og så har jeg faktisk ikke brug for flere bukser til 4 ugers rejse.
Eventyrsport.dk har pt. Fjällräven WMS Sipora bukser til 899,-, det er 200 kr. under normal prisen. Og Haglöfs Lite Knee Pant til 319 kr., det er 230 kr. under normal prisen.
De er smudsafvisende, tørrer lynhurtigt og er strygefri.
North Face har en factory outlet på Tridivi Marg (lige i udkanten af Thamel) og der kan du være sikker på, at det er originalt. Jeg mener også der ligger en Mountain Hardware og en Sherpa i nærheden.
Jeg synes egentlig ikke du lyder særligt dum…nærmest nogenlunde ligesom mig, da vi var i Nepal første gang. Det var uendeligt svært, at vide, hvad der var det rigtige tøj at tage med.
Nepal er et backpackerland. Du kan nemmere komme til at være ‘overdressed’ end til at være ‘underdressed’. Lad være med, at tage tøj med som er sart…der er støvet og beskidt. Tag tøj med til 1-1½ uge og få vasket undervejs…men det er hårdt ved tøjet, så lad det pæne blive hjemme. Lad være med at tage cowboybukser med. De bliver lynhurtigt beskidte og tager en evighed om at tørre.
Du har ikke brug for sko med høje hæle…vejene er dårlige og du bliver langt gladere for flade sko.
Vigtige ting er:
Lille førstehjælpssæt (plaster, jod, forbinding, penicilinsalve)
Vableplaster
Håndrensningsprodukt (Alko gel)
Youghurttabletter til mavestabilisering
Noget diarré stoppende til en nødsituation
Evt. noget bredspektret penicilin (hvis du kan få lægen til at udskrive det)
Skulle du have glemt noget hjemme, så er katastrofen til at overskue…du kan købe det meste dernede.
Jeg indkopierer lige en liste med gode råd samlet gennem tiden:
• Oplysninger om visum
Visum kan købes i lufthavnen ved ankomst eller købes hjemmefra på den nepalesiske ambassade i København. Hvis du køber visa ved ankomst, så print og udfyld ansøgningen på forhånd og medbring USD eller EUR i kontanter til at betale med samt 2 pasfoto.
Se flere informationer her: http://www.immi.gov.np/
• Oplysninger om vaccinationer
Opsøg en rejsevant lægeklinik med henblik på de rette vaccinationer. Det er ikke altid egen læge har den fornødne viden. Oplysninger kan søges hos f.eks. Udlandsvaccinationen!
• Ved ankomst til lufthavnen i Kathmandu
Det er et inferno, når man kommer ud af lufthavnen. Typisk har man en aftale om, at blive hentet af en chauffør fra det hotel, man har booket. De vil stå med navneskilte og vente på én. Hold fast i din bagage; der er masser af mennesker, som vil hjælpe dig med at bære din bagage…mod betaling. Det nepalesiske ord for nej er ‘hoina’.
• Penge
Den nepalesiske møntfod (nepali rupee) er en lukket valuta. Du kan altså ikke veksle hjemmefra. Du kan veksle hjemmefra til USD eller EUR og veksle videre til NRP efter ankomst. Der er masser af hæveautomater (ATM’s) i både Kathmandu, Pokhara og Chitwan, hvor du kan bruge dit Visakort eller andre internationale kort.
• Transport med taxa
Prisen for en taxa tur aftales inden afgang og typisk køres der ikke med taxameter. Forhør dig på hotellet, hvis du er i tvivl om, hvad en tur skal koste.
• Den internationale klinik (CIVEC)
Skulle man blive syg og have brug for akut lægehjælp brug da CIVEC som er den internationale klinik i Kathmandu, hvor kvaliteten er i top. Der betales kontant for lægehjælp, men de modtager kreditkort.
• Norvic hospital
Et privat drevet hospital i Kathmandu, som også høster international anerkendelse.
• Påklædning og kultur
Nepaleserne er meget tolerante overfor turister og deres påklædning. Det vil aldrig blive påtalt, hvis man overskrider deres grænser. Man bliver bare lidt bedre modtaget, hvis man udviser respekt overfor den lokale kultur.
Nogle overordnede retningslinier er:
Knæ og skuldre bør være tildækkede (gælder især for kvinder)
Venstre hånd er ‘uren’ og bruges ikke til at røre andre mennesker. Brug altid højre hånd til at tage mod f.eks. byttepenge m.m.
Træd ikke over nogens ben og fødder – gå uden om.
Fødder er ‘urene’ og man viser ikke undersiden af sine fødder.
Tag fodtøjet af inden du går ind i et privat hjem.
Når man går rundt om et tempel foregår det venstre om (samme retning som urets visere)
• Drikkepenge
Der gives drikke penge stort set alle steder. De fleste medarbejdere på restauranter, hoteller, trekkingbureauer m.m. er meget lavt lønnet og er afhængige af også at modtage drikkepenge. Det er rimeligt, at lægge min. 10% oveni den aftalte pris, når der afregnes (restauranter, hoteller etc.). Efter trekking ture er det rimeligt, at give en ekstra dags betaling pr. en uges trekking.
• Gadehandel (priser)
Prisen på varer købt ‘på gaden’ kan typisk ‘pruttes ned’ til mellem 2/3 og ind i mellem til halvdelen af den først angivne pris. Betal aldrig den først oplyste pris.
• Tiggere
Giv aldrig penge til tiggere. Heller ikke til mødre med små babyer, som sutter i en tom sutteflaske og som ser ganske udsultede ud. Babyerne er ofte dopede. Giv ikke penge til tiggende børn.
Nogle gange oplever man, at mennesker man har taget et fotografi af, kræver penge. Betal ikke!
• Drikkevand og madvarer
Vandet i hanerne kan ikke drikkes og man bør udvise forsigtighed, når man bader (luk munden). Det betyder også, at når man køber drikkevarer på restauranter, skal man ikke bede om isterninger.
Drikkevand købes i forseglede flasker og er tilgængeligt overalt. Brug også dette vand ved tandbørstning.
Køb eller spis ikke frugt, som ikke kan skrælles og spis ikke ukogte grøntsager. Enkelte restauranter reklamerer med at madvarerne er skyllet i ioniseret vand og i disse tilfælde er der formentligt sikkert at spise salaten!
Spis aldrig vandmelon, da de kan indeholde parasitter.
• Vasketøj
Alle hoteller tilbyder ‘laundry-service’ til små penge og typisk har man sit vasketøj retur dagen efter man har afleveret det. Imidlertid er det lidt hårdt ved tøjet, at blive vasket efter de lokale forhold, så medbring ikke ‘det pæne tøj’. Medmindre man bor på et af de dyre internationale hoteller, er der ikke noget påklædningskodeks.
• El forsyning
Elforsyningen er ustabil og strømmen afbrydes jævnligt. Typisk er der strøm i 12-18 timer af døgnet; nogle gange mindre. Mange steder har en generator, så er der hurtigt etableres strømforsyning, når den offentlige forsyning lukkes. Det er en god idé ALTID at have en lille lommelygte på sig.
…og så blev jeg smidt af, så jeg står som ‘guest’.
VH
Lisbeth
Kære lisbeth.
Ved ikke hvordan jeg skal takke dig for din tid, nu er der da næsten ikke noget der kan gå galt :):).
Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål mere og så tror jeg også jeg er dækket ind. Plejer I at betale jeres trek på forhånd eller når I ankommer.
mange hilsner sisse
Hej Sisse
Jamen, det skal du ikke…du skal bare dele lidt af din viden ud, når du kommer tilbage fra Nepal:-) Og allervigtigst, så vil jeg forfærdliget gerne have en tilbagemelding, hvis I ender med at bruge Kalu som guide, om I har været tilfredse med ham.
Vi plejer ikke betale vores trek før ankomst til Kathmandu. Men det kræver, at bureauet har 2-3 arbejdsdage fra ankomst og inden afgang på trek, så de kan nå at hente TIMS og trekking permits osv.
Jeg mener ikke Kalu kræver depositum af sine kunder, med mindre man har bestilt et trek, hvor han har store udgifter før man ankommer (f.eks. hvis han skal bestille/betale indenrigs flybiletter inden man selv ankommer).
Stil endelig alle de spørgsmål, der falder dig ind…:-)
Lisbeth
hej lisbeth.
Kan fortælle dig at vi har trekket på plads med kalu, som er utrolig venlig og sød i sine mails, han har også angergeret en tur til narkakot med en overnatning inden vi begynder vores trek.
Vi har også fået bestildt værelse på guesthuset som du har anbefalet.
Nu sidder jeg og overvejer om jeg skal søge vores visum inden vi afrejser, tænker jo at det må tage lang tid i lufthavnen med alle de mennesker der sikkert skal have lavet deres visum, hvad er din erfaring når I ankommer i forhold til at vente på at få lavet visum.
venlig hilsen sisse
Hej Sisse
Det lyder supergodt, at I begynder at få styr på detaljerne. Jeg ønsker jer den allerbedste tur 🙂
Med hensyn til visum plejer vi ikke at få det lavet hjemmefra…mest fordi det er lidt dyrere end at få det ved ankomst og også fordi det er bøvlet – synes jeg – at sende pas m.m. til den nepalesiske ambassade i København.
Det nemmeste er, at printe en ansøgningsformular pr person fra denne side
http://www.immi.gov.np/download-file
og udfylde den hjemmefra. Hav 40 USD pr prs. klar i kontanter , den udfyldte ansøgningsformular samt 2 pasfoto, når I forlader flyet i Kathmandu.
Så burde I være igennem visa køen på ca. 30 min. Og det passer meget godt med, at ens bagage er ved at være klar til afhentning på bagagebåndet.
VH
Lisbeth
Hej Lisbeth.
Tak for svar, nu har jeg alligevel sendt det til københavn, og ja det er lidt bøvlet og lidt dyrere da jo også skal sendes anbefalet begge veje, men skidt pyt, det er jo ikke det der vælter et i forvejen stort budget for 4 mennesker i 3 uger, så nu er det da gjort.
Syntes jeg bruger meget krudt på at finde ud af at pakke praktisk, hvilket volder mig mange overvejelser, men prøver at holde mig til nogle af de råd du har givet og udover det købe hvad der mangler når vi ankommer og får et bedre overblik.
mange hilsner sisse
Hej Sisse.
Det med at pakke bliver nemmere og nemmere for hver gang – hvis man da bare kan huske, hvad der ikke blev brugt gangen før 😉
Du kan ikke have alt det med, som du skal bruge i løbet af tre uger. Så pak til 1-2 uger og få vasket undervejs. Det koster næsten ingen penge og hvis du afleverer tøjet om morgenen, har du det typisk tilbage næste dag over middag. Men du skal ikke sende noget til vask, som du er alt for glad for (f.eks. vasker jeg selv mine Fjällräven bukser). Man kan altså godt risikere, at tøjet et lidt misfarvet efter en nepalesisk vask.
Og du har fuldstændigt ret…skulle man komme afsted uden shampoo, nok strømper, opdage at man gerne ville have haft en fleecetrøje eller et par t-shirts mere med, så kan det faktisk alt sammen købes efter ankomst.
Rigtig god tur…og skulle du få brug for assistance/et godt råd, når først I står dernede (eller før), så sig til 🙂
VH
Lisbeth
Hej lisbeth.
Jeg er i gang med at pakke og få overblik.
Faktisk tror jeg slet ikke vi har brug for rygsække.
Med mindre porterne helst vil bære rygsække, og det er så mit spørgsmål, kan se at du har skrevet at du også nogle gange har brugt en stor sportstaske.
jeg har pakket alt det vi IKKE må miste i håndbagage og har en del af store tasker med hjul, plejer at bruge dem når vi er i thailand, men tænker at vi jo ikke alle 4 behøver at have rygsæk, da porterne bærer 10 kg pr mand, og de kunne evt være i 2 rygsække eller tasker hvad har du erfaring med det. kh sisse
Hej Sisse
Porterne er ligeglade med om det er rygsække eller sportstasker; de bruger deres eget system af bæreremme under alle omstændigheder.
Husk at tjekke, at det du har i håndbagagen også er ting, der må være der…især hvis I skifter flyselskab undervejs, kan der være lidt forskellige regler.
I har brug for dagtursrygsække til jer selv til de ting, I har brug for i løbet af dagen under trekket (toiletpapir, vand, alko gel til hænderne, solcreme, solbriller, vind-/vandtæt jakke etc).
VH
Lisbeth
hej lisbeth.
tak for hurtigt svar, jeg har aldrig tænkt over at der er ting jeg ikke må have med i håndbagagen udover at væsker skal være max 100 ml og i de små gennemsigtige poser, hvad kunne det være jeg ikke må have med op???.
Jeg har pakket vores trekking støvler et sæt rent tøj til hver ect.
Vi har små rygsække, men ved ikke rigtig om de er brugbare, ellers kan vi vel købe nogen dernede.
vh sisse
Hej Sisse
Jeg linker lige til CPH’s regler:
http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Foer+afrejse/Bagage/Forbudt+i+håndbagage.htm
Det jeg havde i tankerne var bare ting som neglefil, lommekniv, ligther m.m.
Du kan sagtens finde dagtursrygsække dernede til ikke ret mange penge. Så det er ikke noget problem, hvis det viser sig, at dem I har med ikke er brugbare.
VH
Lisbeth
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.