This topic has 26 svar, 2 stemmer, and was last updated 3 uger, 3 dage siden by Gonerodelin.

• Forfatter
    Anonym Claus

Hvis I på forhånd ved, hvilke steder, som I gerne vil besøge, så er jeres tidsramme bestemt realistisk. I kan jo vælge at rejse om natten og spare dermed overnatning.

Overnatning fås fra USD 5 og opefter og man kan spise på gadekøkkener for 1,5 USD. Det koster selvfølgelig at tage på udflugter, som har hvert sit prisleje.

Skal I f.eks. ud at se Ankor Wat området, så kunne I jo vælge at leje en ganske alm cykel frem for at tage en tuk-tuk eller en organiseret tur. Det giver en masse sjov og god motion.

Køb busbilletter på busstationen direkte hos busselskaberne og ikke gennem et eller andet smart bureau.

Tjek også for billige flybilletter hos bl.a. Airasia.

Store afstande hmm, på 8-10 timer kommer man altså et langt stykke.

mvh
    Claus

Anonym Tine

Jeg ville også holde mig til så få lande som muligt! Thailand og Vietnam er lande som kræver rigtig meget tid, hvis man skal bare en smule i dybten med dem. Jeg ville nok forslå at opleve Cambodia og Laos samt lidt at nordthailand 🙂
    Selvfølgelig kan det godt lade sig gøre at se de fire lande på 1,5-2 måneder, men det bliver presset hvis I skal lære landene at kende og ikke bare skal se turistattraktionerne. Hvis I gør det på 1,5-2 måneder, så skal I ofte afsted og har måske ikke altid tid til at slappe af eller være et sted længere tid end forventet.

Jeg brugte lidt over en måned i Thailand og synes stadig at jeg manglede en masse. Jeg synes at I skal tage derned uden nogen egentlig plan og så se hvor lang tid I bruger i Thailand, tag videre når I føler for det og ikke når jeres plan siger at I skal 🙂

20.000 kr burde være nok for en person, men hvis I kan så sats efter at have 25.000 kr, det er altid dejligt med lidt ekstra penge 🙂 Men undersøg hvad en tur/retur billet til Bangkok koster og hvad I skal give i forsikring, så kan I tage det derfra. Men ja, regn med 5.000-10.000 kr pr måned pr person 🙂

Anonym Anonym

8-10 timer er jo netop en hel dag i bus eller tog. Man får i hvert fald næppe set eller gjort meget af betydning de dage, hvor man tilbringer 8-10 timer i en bus. Så hvis i gør det et par gange i hvert af de fire lande, så er det altså også sammenlagt mange dage som ryger til at sidde i et transportmiddel set i forhold til, at i kun har 1,5-2 måneder i alt.

Det med at rejse om natten er en rigtig god ide, som jeg også selv har benyttet mig meget af, men man skal tage med i sine beregninger, at det langt fra er alle steder, at det er en mulighed at rejse om natten, og at nogle mennesker (ikke alle, I know), godt kan blive lidt udkørte af, at sove i siddende stilling i en bus en hel nat de steder, hvor der ikke kører nattog med deciderede sovekabiner. For nogens vedkommende betyder det, at de har mindre energi den følgende dag, og derved for mindre ud af dagen. Det påvirke selvfølgelig langt fra alle, særligt hvis man ikke gør det flere nætter i træk, men nogle oplever det, så det er i hvert flad værd at huske på.

Det sagtens lade sig gøre, men jeg tror (det er individuelt), at i får en federe tur, hvis i tillader jer selv lidt mere fleksibilitet. Jeg er derfor enig med Tine og det første indslag.

Jeg vil helt klart også foreslå at leje en cykel, hvis i skal se Angkor Wat området i stedet for at hyre en tuk tuk. Ikke kun pga. økonomien i det, men også fordi det er fedt selv at finde rundt.

Anonym Anonym

Meningen med at rejse ud er vel heller ikke at det kun skal dreje sig om sightseeing.

Det handler vel i lige så høj grad om at få en god oplevelse og nyde at være på farten. Tag nogle få men gode stop undervejs. Møde lokale, gå på det lokale marked, kigge på templer osv. Der er en masse gratisoplevelser, som I bare skal tage med.

Jeg tror næppe at jeres tur bliver bedre, hvis I kan sige, at har set samtlige sight i SØ-Asien. I kan jo altid vende tilbage til SØ-Asien.

Anonym MissTravel

Hej alle I kloge rejsehoveder 🙂

Jeg og en veninde er ved at planlaegge en rejse i Asien. Vi skal afsted i 1,5-2 maaneder, og vil godt til Thailand, Cambodia, Vietnam og gennem Laos, for at komme tilbage til Thailand.

Er det realistisk at kunne opleve de lande paa saa relativ kort tid?

Og hvad med budget, er 20.000 kr inkl. flybillet nok?

Anonym MissTravel

Jamen hvor har I alle ret. Jeg foretraekker selvfoelgelig at bruge tiden paa at dykke ned i en kultur fremfor at bruge den paa transport.

Umiddelbart taenker jeg at skaere ned til bare Thailand og Cambodia. For som I skriver, saa kan vi jo altid tage afsted igen 😉
    Det er jo ogsaa en fantastisk rejse. Og med mulighed for at slappe af og gaa i dybden. Ja det er meget mere mig 🙂

Er 20.000 kr inkl. flybillet saa nok, hvis vi kun rejser i Thailand og Cambodia? Vi vil jo rejse billigt, sove paa hostels og spise lokal mad.

Det lyder FEDT at leje en cykel 🙂

Tusind tak for jeres hjaelp.

Anonym Anonym

Jeg mener sagtens det kan lade sig gøre med 20.000 pr mand med flybillet, hvis i holder jer til to lande. Det kan også godt lade sig gøre med 20.000 inklusiv fly til fire lande, men det andet bliver nok sjovere, da flere af de penge, som i ville komme til at bruge på transport i stedet kan bruges på oplevelser.

Hvis de 20.000 desuden inkluderer rejseforsikring, vaccinationer, malariatabletter og udstyr også er det måske lidt knebent, men det kan sikkert godt lade sig gøre. I kan jo prøve at lægge et gennemsnitligt dagligt budget for, hvad i forventer at bruge på overnatning, mad og transport, og så se hvad der er tilbage til at skeje ud for. Så vurderer i jo selv om det er nok:-) Man kan jo altid få fat på en guidebog og se deres bud på, hvad ting koster. Så får i måske også nogle ideer til, hvad i vil bruge penge på.

Anonym Anonym

Som overstående siger, så kan det godt blive lidt knebent hvis det også inkluderer forsikring osv. men det kommer jo selvfølgelig an på priserne 🙂
    Men det kommer selvfølgelig også an på hvad I vil se, hvordan I vil rejse osv
    Cambodia er rigtig billigt! Her kan I spise fra 1 dollar (i et gadekøkken) og sove fra 2 dollar, så det er virkelig her I kan spare penge.

Prøv at sammensætte et budget:
    Fly KBH-Bangkok: 3.500-5.000 (kommer an på hvor tidlig I er ude)
    Forsikring: ca 1500-2000 kr (to måneder, Gouda, men tjek egen forsikring)
    Malariapiller: 20-30 kr pr dag (1 måned – 900 kr)
    Visum: Cambodia 20 dollar
    Vaccinationer: 700 kr (kommer selvfølgelig an på hvilke I skal have)
    dvs ca 188 kr pr dag til alt det andet i 2 måneder (hvis I får den dyre flybillet samt den dyre forsikring), så det bliver lidt kneben, men det kan godt lade sig gøre!
    Prøv at undersøge jeres egen/jeres forældres forsikringsselskab om I kan få en billigere forsikring og prøv om I kan få en billig flybillet 🙂 Hvis de 20.000 kun skal gå til flybillet og til at rejse for dernede, så burde det være rigeligt til 2 måneder 🙂

Men regn med at bruge mellem 5-10.000 kr pr måned. Cambodia er billigt, men Thailand er lidt dyrere 🙂

Anonym Anonym

Det er utroligt svært at vurdere et budget på andres vejne, da sådan noget er meget individuelt. Det kommer an på, hvad i skal foretage jer og hvor komfortabelt i vil leve undervejs.

1,5 måned er ret kort tid til at besøge fire lande, vil jeg mene, men det kommer selvfølgelig også an på, hvordan i kan lide at rejse. Nogen tilbringer uger, måneder eller halve år i et land, andre kan presse mange lande ind på kort tid. I princippet kan i jo rent geografisk sagtens krydse grænserne mellem disse fire lande i løbet af få dage, hvis det eneste i foretager jer er, at sidde i et tog eller en bus. Så det kommer an på, hvor meget i rent faktisk vil se og om i vil have mulighed for at slappe af undervejs og virkelig dykke ned i kulturen undervejs.

Hvis i er afsted i to måneder, så giver det jer to uger i hvert land, inklusiv den tid i bruger på at komme frem og tilbage. Det må være op til jer selv at vurdere, om det er nok til at i kan få det ud af rejsen, som i ønsker. Men i skal huske at hvis i rejser rundt med bus, så kan store afstande inden for et land altså sagtens kåre en hel dag, som går til transport. Så kan i selv regne ud, at i ikke skal flytte jer mange gange rundt i et land før en del af de gennemsnitlig fjorten dage er brugt på at sidde i en bus.

Med hensyn til budgettet så skal i tage højde for, at hvis i vælger at dække store afstande, så kommer der til at ryge en del penge på transport, selvom denne er relativt billig i Sydøst Asien efter min erfaring, men det løbet stadig op. Lonely Planet skrev på et tidspunkt en tommelfingerregel om at en dag hvor man rejser mellem destinationer, er dobbelt så dyr som en dag hvor man står stille på en destination.

Mange herinde, inklusiv mig selv, har gennem tiden foreslået et budget på 5.000-10.000 dkk pr måned for backpacking i Sydøst Asien, forudsat at i liver og spiser billigt – dvs. billige hostels og billige restaurenter, gademad. For jeres vedkommende vil jeg personligt hælde mere til 10.000 pr måned end til 5000, fordi i har tænkt jer at dække så store afstande på så kort tid, og jeg går ud fra, at i stadig gerne vil have mulighed for at lave aktiviteter og se ting undervejs. Set i det perspektiv, så nej, så er 20.000 inklusiv flybilletter for lidt. (Husk også at regne rejseforsikring og vaccinationer/malariatabletter med i prisen, hvis i mangler disse, det løber også op). Dermed ikke sagt at 20.000 for to måneder inklusiv flybillet ikke kan lade sig gøre – det mener jeg godt at det kan – men jeg ved ærlig talt ikke hvor sjovt det bliver.

Jeg ville personligt vælge enten kun at rejse 1,5 måneder, og så vælge at dække et mindre geografisk område end alle de fire lande, eller sætte mit budget op og ideelt set også rejse lidt længere tid. Men igen det er meget individuelt, og der skal sikkert nok være nogen herinde, som har prøvet at gøre, som i foreslår og som er sluppet godt fra det og har fået en fantastisk tur, men jeg tror stadig at mange vil anbefale lidt færre lande eller mere tid og lidt flere penge.

Anonym MissTravel

Haha Karl din torsk 😉 (overvejede lidt at lade som om jeg ikke anede hvem du var ;))

Ja det er vist den eneste vaccine vi mangler. Men har du set den er vanvittig dyr?? Hos Danske laegers Vaccinations Service koster den 980 kr, og den skal man have to gange, saa det er naesten 2000 kr for en vaccine???

Tror ikke jeg har forsikring, det maa jeg koebe mig til.

Hvad for noget udstyr vil du have med?

Jeg har hoert at Laos skulle vaere et rigtigt kedeligt land, ogsaa alle andre lande, udover de to vi rejser til….. 😉

Anonym MissTravel

Og tusind tak for jeres andres indlaeg – stor hjaelp!

Er malariapiller noedvendige? Jeg ved det anbefales i Sydamerika, men jeg har aldrig brugt det. Mest fordi det er saa dyrt, og saa fordi det faktisk ikke helbreder, men kun forbygger, og hvis man endelig skulle faa det, saa ved alle hospitaler og klinikker hvad det handler om, og kan helbrede med det samme, hvilket jo ogsaa kan ske selvom man tager malariapiller. Saadan er det ihvert fald i Sydamerika, men er det det samme i Asien eller?

Anonym Anonym

Forstår ikke helt din logik med at malariapiller ikke helbreder men kun forebygger. Er det ikke netop hele meningen med pillerne?

Anonym MissTravel

Jo det er jo rigtigt nok. Men som sagt er det jo ikke altid det virker. Saa ville bare hoere om folks meninger og erfaringer paa omraadet 🙂

Anonym Anonym

Mht. malaria piller, der mener jeg at i skal kontakte jeres læge og spørge dem, da de er bedst kvalificerede til at svare på, om det er nødvendigt. Der er malaria i Nordthailand, Cambodia, og vist også i Vietnam. Det er selvfølgelig op til jer, men malaria er altså en sygdom, som man ikke bør spøge med, og ja, pillerne beskytter ikke 100%, men hvis man kan minimere risikoen, er det måske noget som er værd at tage med i sine beregninger.

Desuden så kan symptomer på malaria vente med at vise sig helt op til et år efter i er kommet hjem, og hvis i får feber et år efter turen, så er chancen for at i tænker på malaria måske mindre, og derved kan der gå længere tid, før i opdager at i har det. Jeg kender folk, som har fået følger for livet efter at have fået malaria i Asien, så det er ikke ufarligt.

Men hold øje med feber, som falder og tiltager med lidt mellemrum, gerne et par dages mellemrum, det er en ret tydelig indikator for malaria. Det var i hvert fald hvad lægerne fortalte mig, da jeg skulle igennem 24 timers indlæggelse og utallige mindre behagelige prøver efter at have været i Nordthailand uden at tage malariapiller.

Anonym Anonym

Faktisk helbreder de også! Hvis du får malaria på trods af pillerne, så vil behandlingen ofte være en kraftig dosis af et af de andre præparat

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account