This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym hottelotte2

Overvejer at rejse til Guatemala, men er dog også lidt bekymret for sikkerheden i landet – men er der egentlig nogen grund til bekymring??
    Er det let at gebærde sig og rejse rundt i landet, når man IKKE taler spansk? Jeg overvejer godt nok at gå på sprogskole i en måneds tid eller to først, men er vel begrænset, hvor meget spansk man kan lære på den tid.. 🙂

Er der desuden nogen som har erfaringer med gode/dårlige sprogskoler – hvilke og i hvilke byer?? Jeg hælder nemlig mest til Antigua i øjeblikket!

Anonym DanielJohansen

I min optik er der ingen grund til bekymring. Jeg har aldrig oplevet noget der så meget som ansporede til kriminalitet, hverken i lidt eller meget turistede steder i Guatemala. I Antigua, som i øvrigt er en rigtig dejlig by, kan du sagtens gå ud om aftenen, og drikke dig fuld på en bar og spadsere hjem midt på natten.. I den forbindelse vil jeg gerne anbefale El Gato Negro, det er et fremragende hostel med den til dato bedste morgenmad jeg har fået med i prisen noget sted i verden:)

Jeg klarede mig let uden at kunne tale spansk, du lærer hurtigt et par basale gloser ligesom alle andre steder du rejser..

Anonym LotteT

Jeg rejser til Guatemala for første gang til februar. Vi har også være lidt bekymrede for sikkerheden i landet, men er nået frem til at det ikke skal holde os fra at rejse. Overalt hvor man begiver sig hen i hele Latinamerika skal man tage sig nogle forholdsregler (gå ikke ud alene om aftenen, tag taxa hjem fra byen, lær lidt spansk så du forstår hvad der foregår omkring dig og kan tale lidt med de lokale, klæd dig ikke udfordrende, hav så lidt værdier på dig som muligt, brug almindelig sund fornuft, osv. – alle sådan nogle ting som egentlig er meget logiske).
    Antigua skulle være en utrolig flot by, men også meget turistet og meget langt fra en autentisk oplevelse af Guatemala. Hvis du vil opleve en mere “ægte” side af Guatemala skulle fx Xela være en god mulighed, også mht. sprogskoler. Vi regner dog med at bo i Antigua 🙂
    Hvornår planlægger du at rejse?

Anonym DanielJohansen

Jeg har ikke været på sprogskole.. min forhold til det er lidt ambivalent, men det skal vi ikke i en diskussion om:) Hvad jeg kan sige er, at LotteT har fuldstændig ret i at Xela af mange omtales som et rigtigt godt sted for sprogskoleophold. Om man deraf kan konkludere der er noget en højere grad af turisme skal jeg lade være usagt:)

Guatemala kan helt bestemt anbefales. Naturen er fantastisk, det er utrolig billigt og så er det et lille land, så du undgår dermed at bruge en masse tid på transport – omend transporten er langsom i landet. Tikal og Antigua er selvfølgelig musts for alle turister og backpackers, men mine højdepunkter i Guatemala var helt sikkert at klatre op på Pacaya vulkanen og se (og føle!) flydende lava fra få meters afstand, samt den store limesto bro med de fantastiske pools og de dybe grotter nedenunder i Semuc Champey og Lanquin.

Anonym LotteT

DanielJohansen: Jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor dit forhold til sprogskoler er lidt ambivalent? 🙂

Anonym Anonym

Daniel, tusind tak! De gode råd er hermed noteret 😉 altid godt med anbefalinger!! Virker også som et ret fantastisk land, og som du siger, er det jo perfekt med de korte afstande og billige priser!

Lotte: Jeg har godt nok ikke besluttet mig endeligt for Guatemala, men hvis jeg tager afsted, regner jeg faktisk også med at det bliver februar! 😉 Skal du alene afsted eller med en veninde?
    Og hvad er dine planer, kun rundrejse eller også sprogskole?
    Tror du har helt ret i, at man nok får en mere autentisk oplevelse af landet, hvis man eks. bor i Xela, men på den anden side synes jeg også, at det er fedt at møde en masse andre backpackere, når man er ude at rejse! Så Antigua lyder som det perfekte valg 🙂 Men tak for rådet anyway!

Anonym DanielJohansen

Griner, vil lige starte med at sige det ikke er et forsøg på et starte en negativ diskussion:)

Jeg har et ambivalent forhold til at gå på sprogskole fordi jeg på den ene side synes det kan være af enorm gavn, at tale det lokale sprog og samtidig er det meget mere respektfuldt som besøgende i et andet land. Omvendt tænker jeg meget rationelt, det er så mange fantastiske ting at se – ikke kun i Guatemala – i et liv hvor man gerne vil nå så meget selvrealisering i forhold til sociale normer i Danmark, og så er seks uger rigtig meget at bruge et sted når man i praksis godt kan klare sig uden. Pros and cons, ingen tvivl om at det er fantastisk at kunne tale spansk og det – i min optik – er et af de mest anvendelige sprog ifm. backpacking

Anonym Claus

Spansk skulle være et af de mest anvendelige sprog som backpacker, hmm, det er altså ikke særligt bevendt i Afrika eller Asien. Eller for den sags skyld i Brasilien.

Sikkerhed i Guatemala, så synes jeg lige at ville nævne, at man skal passe på i Guatemala City. Følg de alm gængse rejseråd, som at lade være med at slæbe hele formuen med, tag en taxi istedet for at gå osv.

mvh
    Claus

Anonym LotteT

# Jeg skal rejse med en veninde, vi regner med at starte med 1-1½ måned i Guatemala og så ned igennem mellemamerika, for til sidst at tage en måned i Peru. Vi tager 3-4 uger på sprogskole til at starte med, og vi er også endt med at vælge Antigua netop pga. den sociale scene man finder der, som vi også synes er ret vigtig i vores rejse. Vi har set på sprogskolen Sevilla, som virker ret god! Rejser du alene og hvad er dine planer, hvis du ender i Guatemala til februar? 🙂

Daniel, spurgte også bare af nygerrighed 🙂 Er helt med på dine overvejelser.

En af vores grunde til at vælge 3-4 ugers sprogskole til er, at udover vi gerne vil lære sproget, så synes vi også det er en oplagt mulighed for at fordybe sig lidt mere i et land/kultur, i og med at man bliver et sted i længere tid og ikke bare rejser rundt fra det ene “must-see” til det andet. Desuden skal vi bo privat, hvilket forhåbentlig også bliver en oplevelse, som giver noget andet end de hostels vi ellers vil indkvartere os på 🙂

Anonym Simon

Hey 🙂 Jeg har backpacket gennem hele mellemamerika og Guatemala var helt klart det smukkeste land! Ikke kun naturen, men også selve befolkningen og kulturen. Jeg gik ikke i skole i Guatemala, det gjorde jeg i Mexico før jeg rejste gennem mellemamerika.. Jeg havde spansk i en måneds tid og det er nok til at du sagtens kan begå dig og endda snakke med folk på spansk/engelsk. De fleste steder, undtagen yderlighederne, kan folk engelsk så det er intet problem, men det er fedt at kunne lidt spansk 🙂 .. Jeg vil anbefale Tikal, virkelig flotte ruiner, og så ligger det i flotte omgivelser, hvor i blandt andet også ser aber, papegøjer og store edderkopper. Bo i flores, dejlig lille fredelig by.
    Semuc Champey skal også opleves, det kan i gøre fra byen Coban.
    Todos Santos, denne by er bare et must. Her går mændende og kvinderne stadig rundt i deres traditionele dragter, og alt er bare tilbage i tiden. Jeg vil dog råde dig til at tage dit eget mad med derop da der ikke er nogle ordentlige restaurenter. Tag evt på bjergvandring.
    Panarachel, ved Lake Atitlan, bliver betragtet som en af verdens smukkeste søer. Søen er omgivet af vulkaner og maya landsbyer, så en bådtur her med stop i nogle byer er også en must. Panarachel er i øvrigt en dejlig by, dog også godt turistet, men ikke som i Antigua. chichicastenangos marked, to gange om ugen, bedste sted at købe suvenirs. Det vildeste marked, hvor folk handler lige fra farverige tæpper til levende dyr. Denne tur kan både gøres fra Antigua og Panarachel.
    Antigua. Meget turistet, og derfor meget fredelig. Smuk by med udsigt til vulkaner. Tag en tur på vulkanen Pacaya. Vi overnattede på vulkanen(en måned før den gik i udbrud) og det var ubeskriveligt at stå en meter fra flydende lava og grille skumfiduser 😉 ! Der er mange spansk skoler i Antigua.
    Vi var blandt andet også i Monterico, Rio Dulce og Livingston, men disse er ikke et must efter min mening.
    Jeg oplevede ikke noget ubehageligt på min rejse, der er ikke noget at være bange for. Der er gode transport muligheder mellem de forskellige byer.
    Håber du kan bruge dette og så må du have en god tur 😉 gid det var mig..

Anonym hottelotte2

Hehe jamen det lyder jo meget betryggende! 😉
    Man skal nok også lige læse Udenrigsministeriets rejsevejledninger med et gran salt!
    Nu skriver du selv, at Antigua er en rigtig dejlig by, hvilket jeg også har læst mange andre steder! Men vil du mene, at det er en god base at have i en 6 ugers tid, hvis jeg skal på sprogskole.? Ved selvfølgelig godt, at man måske ville være mere kulturel, hvis man boede et lidt mindre turistet sted, men på den anden side vil jeg jo godt bo et sted, hvor der sker lidt!! 😀
    Er Guatemala ellers et land du generelt kan anbefale et rejse til?

Anonym hottelotte2

Uhh et langt svar simon – dejligt! Jeg suger alt til mig 🙂 Og godt at høre, at Guatemala var dit favoritland på din tur gennem Mellemamerika!! Vil jo helst vælge rigtigt mht. hvor jeg skal hen 😉
    Rejste du egentlig alene? Og hvis ja, var det så let at møde andre rejsende?

LotteT, ej hvor pudsigt, jeg har også haft kig på Sevilla sporgskolen. Jeg overvejer nemlig at rejse med Bundgaard rejser, og de er tilknyttet den skole.. Og jeg har faktisk ikke rigtig nogle planer endnu, jeg havde bare tænkt mig at tage måske 6 ugers tid på sprogskole og så bagefter rejse lidt rundt i Guatemala! Og yes, jeg er på egen hånd 😉
    Jeg havde også overvejet at bo hos en lokal familie, men er gået lidt fra det igen, da jeg altså ikke kan tale et ord spansk.. Selvfølgelig får man kulturen ind under huden på en anden måde, men da jeg har prøvet at bo hos en familie, da jeg var i Sydafrika, tænkte jeg, at jeg gerne ville prøve lidt nyt 🙂
    rejser i egentlig med nogen organisation, eller rejser i derned, og tager tingene lidt som de kommer?

Anonym Simon

Nej jeg rejste med 3 tøser i Guatemala 🙂

Anonym Dan

Jeg kan varmt anbefale Guatemala! Har selv boet der i 1,5 år ,og har aldrig oplevet noget slemt!! Og jeg har venner som bor der nu!! Synes det er et super land, men som i alle andre lande er der også turister der som får problemer!!

Anonym LotteT

# hottelotte
    Hvor pudsigt ja. Men det er vist også en af de største sprogskoler i Antigua. Lonely Planet anbefaler den, så jeg tror ikke man går helt galt med den. Vi havde overvejet bare at tage derned og så gå lidt rundt i byen og finde den sprogskole vi faldt for, men har alligevel besluttet at det er meget rart at have den bestilt på forhånd (de tilbyder også at hente i lufthavnen i Guatemala City og køre en til Antigua). Men vi rejser ikke med nogen organisation eller noget. Vi har snakket lidt med Kilroy og de har hjulpet os med flybilletter, men ellers tager vi det som det kommer, og planlægger ikke så meget på forhånd, for det synes vi er fedest 🙂
    Men hvis du ender med at vælge Guatemala (og Sevilla, Antigua) i februar, så støder vi da nok ind i hinanden! Du skal være meget velkommen til at sende mig en besked i min indbakke herinde 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account