This topic is empty.

• Forfatter
    Anonym Petssa

hej alle!
    vi er to venner, som rejser til NZ/AU til januar. når vi kommer til NZ, er vi lidt i tvivl om hvad vi skal gøre mht til transport. Pt har vi to ting, som valget står imellem.
    Den ene er “Grand Kiwi”, som vi har fundet vie kilroy. det er 15 dage med alt (transport, kost, logi og ture). på turen ser man alle seværdigheder, der er bare skal ses. den koster ca 10500 dkr.
    Den anden er “KiwiExperience”. her får vi KUN transport, tilgengæld koster den kun ca 4000 dkr.

er der nogle af jer der har nogle erfaringer med nogle af disse to muligheder?? eller har I evt andre, bedre forslag??

på forhånd tak.

– Lasse og Peter

Anonym Sune Grøntved

Hej jeg har boet i NZ og har lidt erfaring med de forskellige busselskaber. Kiwi experience’s busser er som regel noget gammelt lort men det er kun unge og der er masser af fest. Når man skal have et sted at sove har chaufføren en liste med steder man så kan vælge ud fra. Der er både billige og dyre dorms osv og kan gøres ret billigt. Der er også magic bus der tilbyder præcist det samme bare med mindre fest og i pænnere busser. Husk at alt hvad man køber gennem turiststeder arbejder de med en kommision på 10-20%. Gå derfor så vidt muligt direkte til selskaberne hvor der ofte er mulighed for lidt rabat. Go tur

Anonym tenna

jeg vil helt sikket anbefale at rejse rundt på egen hånd. Det er billigere og du bestemmer selv hvad du vil se. Nz´nationale busselskab tilbyder enslagsklippekort der kan bruges over hele landet. PÅ sydøen kan jeg anbefale Atomic busser, som man bare skal bestille dagen før, de er billige og personalet er super flinke og laver altid lidt sightseeing på turene. jeg synes de der turbusser i taler om er for turistede og det kommer tit til at handle om druk og hor…men hvis det er det man er efter sååå…

Anonym EBH

Hej, har arbejdet og rejst rundt et halvt år i NZ og jeg synes I skal forsøge, at komme til at rejse så uafhængigt som muligt uanset hvor lang tid I har. Jeg ved godt at experience stopper her og der ligesom de fleste pensionisttourbusser. Det er er lige præcis IKKE the real “kiwi experience”. De almindelige NZ transportmidler som InterCity/Newman’s og Atomic (sydøen) er helt fine og billige fra by til by. De kommenterer endda og stopper også af og til ved interessepunkter. Men mange af de bedste steder i NZ finder man ude i absolut ingenting.. Steder som ofte kun er nævnt i en lille DOC brochure og ikke særligt besøgte. Så det er en fordel at være uafhængig. En god måde at finde de små ukendte perler på er ved at overnatte på de mindste hostels (det gør man heller ikke med experience). De er ofte bedre og ejerne er som regel klar med fremragende råd og tips. Enhver kan se i en brochure, at man kan vandre på gletscheren (det er i øvrigt også det værd), men de små gratis og ukendte steder kender mange hostelejere. BBH Hostels kan anbefales, de er alle ratede af gæster og størrelse og placering er angivet i et lille hæfte… At have egen bil er helt fantastisk, det er muligt at købe og leje billigt, men pas på! Ved køb giver det sig selv, men også ved lejede biler. Tjek dæk, bremser mv., de biler kører mange km og bliver ikke altid tjekket lige grundigt af udlejerne. Det gælder også de større og dyrere selskaber. Hvis I ikke vil have egen bil kunne I kombinere InterCity med lift fra andre backpackere. På de små hostels snakker alle sammen (i modsætning til de store), så det er let at få et lift eller tip. Og finder I ikke nogen kan I altid tage bussen til næste sted. Undgå dog InterCity’s “rabatordning” FlexiPass. Den er ikke billigere når man har eksempelvis BBH-medlemskort, som giver en backpackerrabat på enkeltture. Kort sagt: Bind jer så lidt som muligt og hold jer til de mindste steder. Her er folk flinkest og mest hjælpsomme, hvilket giver billigere og ikke mindst bedre oplevelser!

Anonym Holland86

(EBH igen, bare ikke gæst længere..)

Ville bare tilføje, at det især er på Sydøen, at det er en fordel at være uafhængig. På Nordøen ligger alting lidt tættere på byerne… Fordi der er flere byer på et mindre område 🙂

Anonym Anonym

Jeg skal selv til NZ til November, og har også undersøgt de busser I omtaler. Hvis I skal til Sydøen så gå ind på Campa South Rentals. De har billige sleepervans fra Christchurch men man kan godt arrangere at man kan hente en van når man kommer med færgen fra Wellington og aflevere den der igen. Det har jeg i hvert fald gjort.
    God tur 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

KONTAKT OS

Vi er her ikke lige. Men du kan sende os en email og vi skriver tilbage til dig inden for 2 arbejdsdage.

Sender

© 1999 Backpacker Planet – mødestedet for rygsæksrejsende.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account