White Water – miniguide og beskrivelse

White Water Rafting er fedt – jeg har prøvet det to gange og elsker det. Her en lille guide og rejseberetning.

“At rafte er at være et med naturen. At glide langsom ned af floden imens man ser aberne komme ud fra junglen for at drikke ved floden. At sidde i stævnen og padle som om ens liv afhang af det. Den første mundfuld luft efter at være faldet i floden i white water og rulle hen over bunden. Alle de ting er noget der gør en rafting tur.

Sværhedsgrader
Rapids er klassificeret efter deres sværhedsgrad. Fra 1 til 6. Nr. 1 er meget stille vand og man skal selv padle for at komme frem. Nr. 6 er umulig. Jeg har aldrig hørt om nogle der har raftet en klasse 6 rapid, men jeg har selv prøvet hvad vi fik at vide var en 5,5. Det var mere et vandfald end en rapid, fri fald på 7 meter (Mere om det en anden gang).

Min første raftingtur
Jeg tog min første tur på Trisuli, sammen med 4 venner og 2 guider. Det var en kort 3 dages tur. En god måde at starte på hvis du ikke er sikker på om white water rafting er for dig. Hvis du ersikker på at du vil prøve noget vildt, er det nok bedre at prøve en længere tur.

En vild oplevelse
Vi brugte næsten hele den første dag på at lære hvordan man gebærder sig i en raft (gummibåd). Jeg røg i vandet ved den første rapid vi prøvede. Og der var jeg solgt, efter en tur i floden, hvor jeg kun kunne se den brusende flod ned fra og jeg blev trukket ned og efter et par bump mod bunden og stenene dukkede jeg op bag vores raft, men hvor var det fedt. Dette var livet. Nu havde jeg da fundet ud af hvorfor vi havde sko, redningsvest og hjelm på. Det er blevet mit lod at være den første der falder i vandet på alle mine ture.

Om aftenen overnattede vi på en strand i et lille telt, ingen luksus kun os 7 i månelyset ved bålet. Næste dag skulle vi op tidligt for at være klar til en række rapids. Vi kæmpede og kæmpede med et par stykker der var klasse 3,5 og 4. Men pludseligt fik vi ordre til at sejle ind tilsiden vi skulle på land for at se den næste rapid. Den blev kaldt “The great mother fucker”. Stod på klipperne og beundre (frygtede) den. Vores guide fortalte os at en belgier og han guide druknede der ugen før. Det var vel bare øregas? Eller var det. Så skete det vi gled ned mod den! Og sikke en tur der var flere af os der faldt i vandet.

Vores 3 dag var meget anderledes fra de 2 første. Roligt vand, vi svømmede, sad og så ind i junglen alt imens verden drev forbi os.

Det var kun en lille tur, men jeg var solgt og jeg er altid klar til en ny tur

Rafting i Nepal
Nepal er blandt verdens bedste trekkinglande og byder på både lette og svære raftingture, på korte og lange ture. Kombinerede trekking.raftingture med mere. Herunder kommer nogle af de mest populære floder.

Sun Kosi
Populær og billig flod, hvor man kan køre til starten og slutningen af floden. Der er rapids helt op til sværhedsgrad 5. Sun Kosi er betragtet som en af de klassiske floder. Men også et af de steder hvor man møder mange andre turister der rafter.

Trisuli
2-3 dages tur, der flyder langs vejen. En meget populær og god start tur uden de store rapids.

Kali Gandaki
En god flod, der ikke er specielt svær og ikke går langs vejen som Trisuli, derfor er der gode muligheder for at se dyr langs floden.

Karnali
Starter med et to-dages trek til startstedet. Selve raftingen tager cirka en uge, er ret svær, og flyder gennem det vilde Nepal. Den slutter i Bardia Nationalparken, hvor der er masser af vilde dyr.

Tamur
Også en lang tur med både trekking og vandring – Turen tager cirka 12 dage med cirka en uge på floden, der har masser af rapids og gode udsigter til Makalu og Kanchenjunga.

Seti God
to-dages tur gennem flot junglelandskab. Det er en let flod med små rapids. Marsyandi Flot flod meget flotte bjergudsigter og rapids med sværhedsgrad 4.