Rejs inden det er for sent

Tag med på en til tider hård tur rundt i det nordlige Laos, der blandt andet stopper i Pakbeng, Vientiane, Luang Prabang og ved Plain of Jars.

Laos var tidligere et kongedømme. Et af de første hed “Lane Xang” og betyder 1 million elefanter. I dag har landet et kommunistisk styre, hvilket landet egentlig ikke bærer så meget præg af under ens ophold.

Laos er et spændende land at rejse i nu, hvor det stadig er uspoleret. Infrastrukturen er elendig og netop derfor er det sjovt og anderledes at besøge landet. De lokale tager det hele med et smil og det gør de lange og hårde koreture til en fornøjelse.

Primitive veje
Rejsende i Laos skal være indstillet på lidt hårde og primitive rejser ind i mellem afhængig af hvor man tager hen. Rejser man bare i Luang Prabang og hovedstaden Vientiane er der fin vej eftersom de for nyligt har færdiggjort hovedvejen mellem de to byer. I et land hvor infrastrukturen er så dårlig som i Laos vil man bruge megen tid på transport, men det er også det der har været de sjoveste oplevelser.

Via Mekongfloden fra Thailand til Laos
Jeg rejste sammen med min kæreste i Laos i juli måned år 2000. Vi havde et 15 dages visa som vi havde fået anskaffet i Bangkok til ca. 250 kr. Man kan ogsaa faa et 30 dages visa.Jeg kom ind i Laos over Mekongfloden fra Thailand og ind i byen Houay Xai, som er en stille og rolig by ved floden. Det synes utrolig stille når man kommer fra det travle og lidt hektiske Thailand. Der er ikke så mange biler og knallerter i Laos endnu, det vil blive anderledes når de får udbygget vejnettet fra ujævne grusveje til flade asfaltveje.

I Houay Xai tog jeg med en flodbåd ned til Luang Prabang, som tager 2 dage. Det koster 85.000 Kip for falang (udlændinge) og 22.000 for lokale. 1.000 Kip svarer til 1 krone. Man overnatter i Pakbeng en endnu mindre by end Houay Xai. Der er en hovedgade op gennem bjergene, alle husene i byen ligger op ad denne. Der er ikke elektricitet i byen, kun det lavet med en generator. Når generatoren er slukket er der stille og mørkt og så er man overladt til regnskovens lyde.

Selve sejlturen fra Houay Xai er meget flot med udsigt til den flotte regnskov på nogle strækninger, men ellers er det mest landbrug og skovbrug. Der er majsmarker, rismarker og teaktræsplantager.

Luang Prabang
Luang Prabang er tydelig præget af den tidligere franske indflydelse i landet. Der er cafeer og fransk arkitektur og så er det dejligt med baguettes når man trænger til afveksling fra de lokale retter. Luang Prabang ligger hvor en stor biflod løber sammen med Mekongfloden, så der er dannet en stor halvø. Hele denne halvø er nu World Heritage område og fredet. Alle bygninger skal opføres i samme stil, som den nuvaerende. Det er i dette område de fleste gæsthuse, restauranter og soveniershops ligger sammen med alle de buddistiske templer. Der er et par gamle flotte wats (templer) som er værd at se. Der er det tidligere royale palads, som nu bliver brugt til det regionale museum, der er en gave fra det danske kongehus til kongen i Laos fra 1956. Der er nogle gode > > markeder, hvor man kan kobe det lokale fletvaerk, vævede stoffer, flotte papirbøger og andre soveniers.

Nong Khiaw
Fra Luang Prabang tog jeg nordpå til Nong Khiaw. Vejen er ret ny, men allerede ødelagt af jordskred nogle steder. Der falder megen vand under regntiden, hvilket medforer jord- og stenskred, som flere steder ødelaegger vejene. Turen gik fint på den første halvdel, men under det sidste stykke kom der en stor regnbyge og alle blev sjask våde. Det kan man lige så godt vende sig til når man som jeg rejste i regntiden. Man kommer til at elske vand og mudder! Bussen er en lastbil med to baenke bagi og en utæt presenning ovenpå og ingen presenning foran.

Vi kom frem og fandt et gæstehus til kun 6.000 Kip (6 kr.) for et dobbeltvaerelse – billigt! I Nong Khiaw er naturen meget flot. Der er regnskov, overrislede rismarker, en flod der snor sig i dalen, bløde bakker og fremskudte klipper. Der er nogle huler og grotter i området man kan besøge, det er der hvor de lokal

0 Kommentarer

Efterlad et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account